Rött hår?

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har i några månader haft rött hår och i vintras gjorde jag en avfärgning. Rött hår är ju väldigt svårt att ta hand om. Färgen blir urtvättad så fort man tvättar det och man skulle behöva använda färgbomb (hårinpackning med färg i från Revlon) varje gång man tvättar det. Ett tag tvättade jag håret i iskallt vatten i badkaret varje gång för att färgen höll bättre då, men det tröttnar man på ganska så snabbt...

Nu har jag börjat fundera på att färga håret rött igen så jag undrar om någon har något tips på hur jag kan göra för att färgen ska hålla sig bättre? :)
 
Sv: Rött hår?

Håller med.
Kör bara med en bra inpackning + balsam (i den ordningen) och fyller på med färgbomb om jag behöver.
 
Sv: Rött hår?

Tvätta en gång i veckan, högst två. Använd ett bra schampo och inpackning eller tvätta enbart med balsam.
 
Sv: Rött hår?

Hur ofta kan man tvätta det i såfall om man bara kör balsam? Det löddrar ju inte ur färgen?
 
Sv: Rött hår?

Henna. Riktig henna.
Det håller sig bra och ger inte lika kemiskt röd färg som vanlig hårfärg.

Jag, som är ett natural red head, använder henna ibland för att få mer glans. Mycket effektivt.
Har ingen erfarenhet av färgat rött, men jag vet hur min egna röda färg reagerar. Bästa tips:
Tvätta sällan, max 2-3 gånger i veckan.
Använd minimalt med schampo.
Balsam, balsam.
Håll koll på innehållsförteckningar, undvik silikoner, parabener, mineraloljor.
Pälsglans! Själv använder jag Sjöbogårdens, tycker det funkar fint. Ger lite djupare färg.
Hennainpackningar med jämna mellanrum.
 
Sv: Rött hår?

Lånar hörn av din tråd.
Ni redheads (eller andra) som tipsar om att tvätta håret sällan för att spara på färgen. Hur undviker man att håret blir totaläckligt? Jag gillar nytvättat hår och måste tvätta det helst varannan dag för att det inte ska bli genomsunkigt.
 
Sv: Rött hår?

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men det är iaf. vad jag hört. Desto mer man tvättar håret desto mer torkas det ut och desto mer olja behöver hårbotten producera för "åtgärda problemet". Då bildas en ond cirkel. En bekant tvättar håret en gång i veckan men hans hår ser alltid fräscht ut.
Om det blir äckligt kan man ju använda torrschampo eller vanligt babypuder som suger upp överflödig olja så att håret blir fräscht igen.
 
Sv: Rött hår?

Det är ett icke-existerande problem för mig. Däremot, om jag duschar ofta blir håret flottigt och hårbottnen börjar flagna.

Jag tror precis som föregående talare att det blir en ond cirkel med hårtvättandet. Man behöver "avgiftas" först innan det blir bra.
 
Sv: Rött hår?

Säger som flera andra, tvätta håret så sällan som möjligt och fyll på med färgbomb mellan färgningarna. Jag brukar sätta färgbomb i torrt hår, då tar den bättre. Vet inte hur "rätt" det är men det funkar i alla fall för mig ;)

Jag brukade förr tvätta håret varannan-vartredje dag och då blev det både torrt och slitet och tog väldigt lång tid att spara ut. Sedan jag slutat tvätta det så ofta har det blivit så himla mycket bättre kvalitet på det, plus att färgen håller längre. Det kändes lite sunkigt i början men nu fungerar det jättebra, sista dagarna innan jag tvättar det brukar jag använda torrschampo för att få bort känslan av att det är "flottigt" i hårbotten.
 
Sv: Rött hår?

Färgbomberna är oftast bra, men vill man ha ett billigare alternativ så kan man köpa Directions intensivtoning och bland med vanligt balsam eller inpackning. Jag varierar mellan färgbomb och den ''hemsnickrade'' varianten med Directions, och ärligt talat så inbillar jag mig att håret inte 'blöder' riktigt lika mycket när jag har Directions i. Den använder jag var 3-4 hårtvätt medan jag måste använda färgbomb varannan tvätt. Ditt hår kanske inte reagerar lika, men en burk kostar bara 69 kr så det kanske kan vara värt att prova?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 978
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 775
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 436
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp