Rotera leksaker (för dummies)

majola

Trådstartare
Vi fixar lite med barnens rum nu och jag funderar på att passa på att rensa bland grejorna och införa ett rotationssystem. Ni som har det, hur funkar det? T ex hur många pussel har ni framme åt gången, hur ofta roterar ni, vilka grejor är alltid framme (lego, dockkök, tågbanebordet etc tänker jag spontant på). Förvaringssystem för det som inte är framme?

Kör ni teman? (tex motiv på pussel, böckers innehåll, djur/figurer etc).

Är det värt besväret?

Jag hade en tanke om att göra så, sorterade ur det jag upplevde var bra leksaker men som inte användes just då. Och sen har det tagit stopp, det som hamnade på vinden ligger kvar där och här nere är det kaosartat igen och fullt med saker O_o vi köper knappt några leksaker men barnen får så mycket av andra trots att vi försöker stoppa. Min nya strategi är att spara det som verkligen känns värdefullt att ha kvar samt det som verkligen används och resten säljs / skänkes. Ska bara orka börja sortera :angel:

Vi fixar lite med barnens rum nu och jag funderar på att passa på att rensa bland grejorna och införa ett rotationssystem. Ni som har det, hur funkar det? T ex hur många pussel har ni framme åt gången, hur ofta roterar ni, vilka grejor är alltid framme (lego, dockkök, tågbanebordet etc tänker jag spontant på). Förvaringssystem för det som inte är framme?

Kör ni teman? (tex motiv på pussel, böckers innehåll, djur/figurer etc).

Är det värt besväret?
Pussel och spel har alltid fått finnas "framme" (dvs i en bokhylla för just de grejerna) sen roterade vi lite på olika saker. Det som alltid var framme var sånt som alltid var omtyckt och lekt med. För mina barn var det duplo först och lego sen, billådan stod alltid under sängen tillsammans med barbie/my little pony lådan. Sen ställdes grejer undan om de var ivägen/ingen ville leka med det. Briojärnvägen var en sån grej, den bodde mer i garderoben än framme, jag tror att det hängde ihop med att de även hade en järnväg till duplot som var roligare. Flexitrackbanan, dockor och dockkläder, stora bilgarage och riddarborgar var även de undanstoppade i omgångar. Sen var det en del grejer som åkte undan och aldrig kom tillbaka av olika anledningar. Vi har stora snedgarderober i båda barnens rum så det var enkelt att ställa undan och ta fram, jag körde samma lådor som passade i deras hyllsystem, ikeas trofast, så det var bara att lyfta fram lådan och flytta över locket till den som skulle in i garderoben.

Vi gjorde som så att det som barnen inte längre lekte så mycket med togs bort en period, och sedan när man tog fram det igen så blev det genast jättepoppis. På så sätt blev det en naturlig rotation, vilket funkade bra för oss då våra barn lekte rätt intensivt med vissa grejer i perioder och lite eller inte alls med andra.

När jag var liten så hade jag lego, barbie/my little pony, playmo och ett par andra grejer förpackade var för sig. Så när legot var framme lekte jag med det kanske 2-3 veckor och sen om jag ville ta fram något annat så plockades först legot ihop. För min del (som i vuxen ålder fått diagnosen adhd) var det nog ett väldigt smart system av min mamma även om det inte var medvetet ;). Fungerade jättebra, då fick man verkligen chans att bre ut grejer i hela rummet (eller källaren) utan att det ändå blev rörigt eftersom det bara var en typ av leksak. Och så var det spännande när nästa låda åkte fram för då hade man inte sett det på länge. Jag hade mest av dom grejerna och inte så mycket annat förutom pysselgrejer, spel och pussel mm som alltid var framme.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka