Rotavirus hos föl

Narcissa

Trådstartare
Igår var jag och lämnade ett av mina föl i Helsingborg eftersom hon inte mådde bra. Slö och diade inte, hade även diarre. Tydligen har nu proverna visat på rotavirus.:mad:
Någon som har erfarenheter? Jag har ångest eftersom de gått på lösdrift och jag kan ju inte sanera lösdriften!
Hur har ni gjort? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.
 
Rotavirus är väl vanliga magsjukeviruset.
Ganska kort inkubationstid, ganska snabb sjukdomsperiod.
Torde inte vara ett problem när fölet tillfrisknat.
 
Jag vet ett stall där det var kvarka i vintras som satte av något som för mig som oåläst påminde om rökbomber, vilket skulle ha död på kvarkan. Finns inte möjlighet att använda något sådant i lösdriften? Hjälper iofs inte i själva hagen sedan och det kan väll lika gärna vara på marken och trädn i hagen?
 
Viruset blir nog svårt att sanera bort (stabilt i miljön), men bör inte utgöra nåt problem eftersom det överlever ett begränsat antal dagar. Det påverkar inte de vuxna så det behöver du inte oroa dig för, det är väl om det finns något mer föl på lösdriften nu/inom en snar framtid. Skulle så vara fallet är ju inte sjukdomen särskilt allvarlig så det går bör gå bra ändå, men visst vill man undvika smitta om man kan! Tex genom att hålla ett eventuellt andra föl ifrån lösdriften. Det föl som redan smittats får viss immunitet och borde inte kunna återsmittas via betet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 635
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 316
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 827
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp