Röstkommando eller?

E

Egonson

Jag har en nordsvensk, som har varit körd väldigt mycket med många olika vagnar, har även varit körd i skogen (altså skogsarbete). Hon är jättesnäll och trevlig att köra.

Nu är det enda problemet att matte inte vet vilket språk man använder när man kör häst.
Använder man rösten mkt, i så fall vilka kommandon är vanligast? Tex för att rygga. Är det bara "rygga" eller är det något med tömmarna, kanske körspöt?
Det enda jag har kommit fram till är att "Sscchhhhh" ljudet betyder trav för henne.
Och det klassiska "Ptroo" betyder förståss sakta av eller gör halt.

Jag ska gå en körkurs när jag har råd, men jag vill inte vänta med körningen så länge :o

Det beror väl lite grann på - kan du inte fråga före detta ägaren?

Jag använder följande kommandon:
Skritt: smackning
Trav: Ssssss
Halt: Sakt av (säger det låååångssamt) halt.
Ryggning: Tar lite i tömmen och säger "backa"
Byte av tempo från snabbare till långsammare: tar lite i tömmen och säger sakta eller såååja ...
Byte av tempo från lånsamt till snabbare: Fram! eller Gå på! kombinerat med uppfordrande smackningar.

Tänk på att göra halvhalter (en liten förhållning i tömmen) innan du till exempel ska byta tempo eller gångart, så hon är med på att något nytt ska hända.
När jag har gjort halt och står stilla, så brukar jag göra en minimal förhållning precis innan jag smackar på till skritt igen.

Pisken använder jag inte på baken utan framme vid däckeln och bara när röstkommandona inte åtlyds. Om du slår henne på baken riskerar du att få en bakutspark till svar.
Du ska alltså ha en rejält lång pisk till en nordsvensk.

Bra böcker: *tipsar igen*
Elisabeth Hjortvid: Att köra häst
Sten Alskans: Hästkörning

Ha så kul! :)

Förresten - även om du inte hinner gå en körkurs just nu - finns det ingen mer erfaren kusk som kan åka med dig några gånger och ge dig lite råd och tips? Om du nu har köpt en bra körhäst så är hon ju absolut värd att du går in för att bli en bra kusk!

:banana:

Min foderhäst kan ett kommando särskilt bra, och det är
"JA!" Då ska han springa så fort han kan :) Så gulligt han lyssnar inte när man ptrooar men så fort man säger JA! så sticker han iväg i världens fart :D

Jag skulle rekomendera att du tar med dig någon lite mera erfaren dom första gångerna, som kan visa hur selen ska sitta och lite basic tips.

Det är så skoj att köra=)
Lycka till!

Jag använder "back" för ryggning. Om hästen lär sig och förstår dina kommandon så gör det ju detsamma vad du säger huvudsaken att hästen lär sig.

Liknande trådar

Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
A
Körning Jag undrar om det är någon som har några bra tips på övningar för att göra halt? Det kanske låter konstigt men kommandot går liksom inte...
Svar
1
· Visningar
947
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
Körning Vårt 3-åriga halvblod har varit på inkörning i sommar och nu har vi haft honom hemma i ca 1 månad. Körning och allt har funkat perfekt...
Svar
19
· Visningar
1 160
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama