Rössli Pilatus?

Springsteen

Trådstartare
Någon som kan berätta lite om den sadeln?

Rider ett halvblod som går med en sådan och sadeln är gudomlig.
Perfekt sadel att rida ut med.

Är det något man måttbeställer?
Hur bred får hästen vara och ska de passa svängda eller raka ryggar?
Prisklass?

Sv: Rössli Pilatus?

Den jag hade passade svängd rygg. Sålde den för 7000 kr. Den låg bra på en frieser innan den fick en del muskler.

De måttbeställs, men då jag frågade en åf hur vid det gick att få en Röösli så fick jag till svar att de inte kunde göras så vida, de trodde inte ens det gick att få den som en Prestige 37....

Ser man på begagnade så verkar ju 99% vara normal mot vid.

Åh vad besviken jag blir. :(
Jag vill ha en men Stella är ju bred som en tunna. Blivande ponny lär ju vara lika bred över ryggen, pappan är en liten broiler.

Min gammelpålle är ca 110 grader, har haft en Röösli XW åt honom som funkade bra i bomvidd. Men bossorna var inte gjord för så bred häst, den blev alldeles för smal baktill och låg bara och rullade från sida till sida. Svårt att förklara, hoppas du förstår hur jag menar!

Jag förstår vad du menar!

Finns det någon annan sadelmodell som liknar Rössli Pilatus?

Fin Rööslitråd! Får man flika in med en liten fråga, när ändå experterna är samlade:bow: kan min häst som är 95 grader ha en Röösli som är mw i sin bomvidd? Tackar ödmjukast för expertutlåtande:)

Åhh, jag älskar också röösli-sadlarna. Red en häst som hade en sån, och jag har aldrig suttit så bra. Tyvärr är de väl rätt svängda, och min pålla har spikrak rygg. :(

Jag köpte en Röösli Pilatus i våras till mitt fullblod med normal manke och normalsvängd rygg. Hon har ganska kort rygg. Sadelutprovaren hade med sig en del sadlar ut som jag provade men Rööslin låg bra på hästen och var underbar att sitta i. Jag fick ge 16.000:- för min, begagnad, den var nyomstoppad.

Min gamla tråd! Den är inte aktuell för oss längre då min häst inte ska ridas något mer.
Men det är ju självklart fritt fram att diskutera dom här sadlarna! :)

Någon som vet hur stor skillnad det är på en Röösli med normal bom, jämfört med en Röösli med normal mot vid bom?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka