Maira

Trådstartare
Är det nån som testat att ge det till sin häst?

Läste i en annan tråd att det ska vara bra för cirkulation och genomblödning.

Hur doserar man hackad Rosmarin?

Sv: Rosmarin

Som jag har förstått det så bör man undvika att mixtra med homeopatmedel (det går väl under den klasulen?) utan rekommendation från veterinär.
Många gånger kan det göra mer skada än nytta. Speciellt om man blandar olika örter utan att ha full koll på vad de ar för inverkan.

kl

Blir alltid lika fascinerad av hästfolks uppfinnerikedom att på olika sätt
"marinera" sina hästar :D;)

AM

Jag har en farbror som börjar bli lite stel. Tänkte att det kanske kunde hjälpa honom att må lite bättre. Och rosmarin är väl ingen farlig ört om man inte öser i den? Vi äter ju den själva.

alltså.
På exakt vilket sätt skall rosmarin förbättra blodcirkulationen?
och med ökad blodcirkulation, menar du på fullaste allvar att du vill ha en ökad genomblödning i hela hästens kropp??

Öka blodgenomströmningen kan man göra lokalt, på kroppsdelar långt ifrån hjärtat, så som benen tex. så de inte svullnar upp.
lindor rekommendaras.

Att hästen har blivit stel kan nog hänga ihop med något annat problem än just behov av rosmarin...

Och bara för att "vi" äter de så betyder det varken att de behöver vara lämplig eller gynnsamt för din häst.

Om din häst är stel i leder, skulle jag prova att ge nypon istället.
Ger liknande verkan som glukosamin.

Här är Alyoses beskrivning av deras Nypon Plus:

Nypon Plus

Kan hjälpa mot: ledömhet, muskelömhet, urinsyraansammling, mineralbrist

Innehåller: nypon och björkblad.
- skyddar cellerna.
- minskar inflammation och nedbryning av broskcellerna samt hjälper till att ersätta skadadat kollagen och brosk.
- löser upp urinsyra samt främjar njurarnas och svettkörtlarnas funktioner. Urinutsöndringen kan tredubblas utan att njurarna tar skada.
- dämpar inflammationer och smärta.
- motverkar vitamin och mineralbrist.

Jag gav det till min förra häst och hon blev betydligt mindre stel. Bättre än glukosamin.

Jag har en farbror som börjar bli lite stel. Tänkte att det kanske kunde hjälpa honom att må lite bättre. Och rosmarin är väl ingen farlig ört om man inte öser i den? Vi äter ju den själva.

Det ÄR farligt då djurägare jämställer människor med djur.

Det finns substanser som kan vara direkt hälsovådliga för djur men inte för människor.

Vilket många glömmer.

Trots att Maremmahästarna i stort sett vadar i rosmarin så äter dom det inte..Kan vara ett bra exempel på att hästarna vet att det inte hör till deras "foderstat"
Ett annat exempel är choklad. Vi mäniskor kan stoppa i oss stora mängder av sådant utan problem, om man bortser vikt. Hundar däremot kan bli riktigt sjuka av en lite bit.

Smärtstillande till människan kan direkt ta livet av katter

osv, osv.

Så vår skyldighet som djurägare är att inte blanda ihop saker och ting.
Vi måste revidera vårt tänkande att hästar är människor.

Jag anser att man skall ha bra kunskap och veterinärstöd innan man börjar laborera med örter och medikamenter kors och tvärs.

Och att man skall läsa etiketterna/reklamen med 18 nypor salt.

Allt som växer på backen är inte ätbart.
AM

Jojo. Men nu är det ju så att en person i detta forum som jag anser kunnig har tipsat om detta. Därför blev jag lite nyfiken.

Jag googlade och hittade detta:

ROSMARIN - Rosmarinus officinalis - Blad.
Verkan: Antiseptisk, anti-inflammatorisk, lugnande, anti-kramp, stimulerande.
Användning: Traditionellt mot reumatiska åkommor. Rosmarin stimulerar blodcirculationen och agerar som blodrenare. Den innehåller en flavonoid som skyddar mot kappillärsvaghet. Den har också en utmärkt lenande och lugnande effekt på matsmältningssystemet. Rosmarin har både anti-bakteriell och anti-svamp verkan. En infusion av Rosmarin kan användas för baddning av sår och utslag. Den eteriska oljan kan användas utspädd till massage av ansträngda och trötta muskler. Oljan innehåller thymol och camfer kan den ge utslag i en Jockey Club el. F.E.I. test. Det kan vara smart att avstå från den eteriska oljan vid reglements tävlingar.
Notera: Ge ej till dräktiga ston för dess möjliga stimulerande effekt på livmodern.

:bow:

Tack så hemskt mycket!

Det var ju detta jag frågade efter. Inte fördömanden och ifrågasättanden... :angel:

om du inte vill bli fördömd så kunde du antingen frågat denna mkt kunniga person som tipsade om just rosmarin eller just googla som alla andra!

om du inte vill bli fördömd så kunde du antingen frågat denna mkt kunniga person som tipsade om just rosmarin eller just googla som alla andra!

Eller så skulle de som svarar på tråden kunnat läsa TS första rad:

"Är det någon som testat att ge detta till sin häst"

Och är svaret nej behöver man ju inte kommentera, eller? ;)

Jag har aldrig provat rosmarin, men har gett Nypon som redan tipsats om här i tråden. Det märkte jag en positiv effekt av på min gamla pojke :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka