Rörig brunst

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Jag har ett sto som jag ska låta betäcka i sommar. Jag försöker få koll på hennes brunst vilket är svårt då hon väldigt sällan visar tecken på brunst. Har även försökt se på färgen i slidan men den är oförändrad.

Iaf, onsdagen den 18 april såg jag att hon lyfte på svansen en gång och chansade och tog då hit veterinären den 20:e för bakterieprov och ul-undersökning. Det stämde att hon brunstade då, veterinären hittade ett väldigt stort och fint ägg (även fler som var ok storlek) som skulle släppa när som. Men nu imorse så försökte valacken i hagen betäcka henne (!), det är 8 dagar sedan veterinären var här. Detta är en gammal valack som vi aldrig har sett försöka betäcka någon. Stoet gick med på att bli betäckt, men sparkade ifrån en gång. Är det vanligt att de brunstar om såhär så snart efter en brunst? Eller kan den förra brunsten dragits ut och sitta kvar än? Hade räknat 6 veckor från den konstaterade brunsten minus några dagar för att preliminärt åka till hingsten då, just för att det är så lätt att missa när hon brunstar..

Sv: Rörig brunst

Varför har du räknat 6 veckor från brunst? Vill du inte betäcka på nästa brunst?

Jag hade för det första inte låtit henne gå med en betäckande valack.

Ta ut vet och kolla henne igen när brunsten teoretiskt ska komma nästa gång och se hur hon ligger till då. Och ev ta ett nytt bakt prov eftersom hon har gått med en betäckande valack.

Jag hade kollat drygt två veckor efter det datumet hon hade ett stort ägg iaf. Den normala cykeln är 21 dagar men hon hade ju som sagt ett färdigt ägg när ni kollade.

Tack för svar!
Jag hade tänkt vänta till nästnästa brunst, men eftersom hon nu (tydligen) brunstar senare än vi trodde så lutar det mot att det ändå blir brunsten efter denna. Hon går inte med valacken längre nu, hon gick med honom för att vi absolut inte trodde att han skulle betäcka..

Har studerat henne nu sedan imorse och hon brunstar utan tvekan, hon kissaroch ställer upp sig och har sig hela tiden och visa alla möjliga tecken på högbrunst. Jag tror att hon var i början av sin brunst då veterinären var här och att hon högbrunstar nu, för när vet var här visade hon knappt någonting och nu "tokbrunstar" hon. Jag har inte ägt henne så länge så jag har ingen koll på hur hon är när hon brunstar, men enligt förra ägaren så brukar hon inte visa någonting alls ens vid högbrunst om hon inte får träffa hingst.

Fast det låter konstigt att hon hade en stort ägg som skulle släppa vilken dag som helst den 20-e och högbrunstar nu... 9 dagar senare?
Hur stort var ägget?

Jag skulle tagit ut vet igen och kollat henne på tisdag om hon fortfarande brunstar då. Och om inte hade jag UL-at igen någongång i mitten på v 19 för att se hur hon ligger till då. Om hon hade ett ägg på G då hade jag kört henne till hingst.

Inte alls ovanligt att hästägarna ser högbrunst. Åker till station och ägget har gått.

Förtydligar:
Jag kan seminera på en 5a.
Dagen efter kommer veterinären för att kolla ägget, och den är då borta.
Och ändå står märren ett par dagar och bjuder ut sig å det grövsta.

Att dom gör det dagen efter är mer regel än undantag.

Så vet du :D

AM

Fick aldrig veta hur stort ägget var. Att ta ut vet på tisdag känns lite sådär då ägget antagligen har släppt då. Jag har inte så bra koll på det här med ägg:) Men veterinären undersökte först ena äggstocken och sa att ja men här har hon flera stora ägg som är i bra storlek för ägglossning, men så ska jag bara kolla andra också och när hon gjorde det så sa hon att ja här var ett jättestort, det släpper när som! Jag tycker att det känns som att hon helt enkelt har haft en lång och utdragen brunst, antagligen höll hon på ägget några dagar extra och som Nafayette sa så efterbrunstar hon nu.

Nafayette: Jo, det är så jag också tror att det är. Men är det vanligt att de inte visar intresse alls för en valack innan/under ägglossningen och sen efter ägglossningen är hon tokintresserad av samma valack och ställer upp sig hela tiden och skvätter som bara den..

Tacl för svaren!!

Min knäppskalle hade en stort ägg i över en vecka när vi skulle seminera första
gången, dock stängd livmoder fram tills dess att ägget hängde på trekvart.

Min knäppskalle hade en stort ägg i över en vecka när vi skulle seminera första
gången, dock stängd livmoder fram tills dess att ägget hängde på trekvart.

Förra sommaren stod mina med stora ägg och långa brunster. Var säkert vädret som spelade in och ännu har det väl inte blivit riktigt så varmt att brunsterna är klockrena.

Och jag säger nog som Wrangler, jag skulle nog börja betäcka på nästa brunst, då har du lite mer tid om något skulle krångla.

Lycka till

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 929
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka