Rörelsemönster i skritt

lizzie

Trådstartare
Jag håller på och skrittar igång med pålla efter 6 mån konvalecens. Skrittar på lång tygel och emellan varven plockar jag upp henne på tygeln och hon får jobba lite. Kräver inte så mycket utan mer att hon ska gå i form utan att tappa bjudningen och kunna ställa henne åt hö och vä.

När pållan går i form i skritten så har hon börjat röra frambenen annorlunda mot tidigare. Hon liksom "slänger" fram benet och sträcker ut det innan hon bestämt sätter ner hoven. Så här har hon aldrig rört sig tidigare. Pållan är 6 år. Är detta normalt? Någon som varit med om samma sak??

/Lizzie - lite konfunderad...

Sv: Rörelsemönster i skritt

Håller hon samtidigt halsen lite snett? vinklar hon sitt huvud åt något håll?

Märker du särskilt att hon är stelare i någon sida av hals eller nacke?

Vad har hon haft för skada?

Pållan blev lössläppt i hage, formad som rena galoppbanan i början av maj. Galopperade järnet under en dag och vrickade båda fram och hö bak. Blev en rejäl kotledsvrickning hö bak som det tagit lång tid att läka ut, har varit konvalecent i 6 månader. Vrickningarna fram var "läkta" på någon månad. Står inte kvar i det stallet där incidenten hände. Vid incidenten var pållan under igångsättning efter en hovleds- och kotledsinflammation på vä fram. Jag blev INTE glad på min stallägare när detta hände :mad: Han hade INTE fått lova att släppa ut pållan i denna hage... :crazy:

Hon skrittar på detta sättet när hon är helt rakriktad, hon går i form och suger på bettet. Försöker alltså inte komma undan jobbet på nåt sätt.

Hon skrittar mer "normalt" när jag ställer henne i nacken. Jag kramar bara lite på den tygeln jag vill att hon ska ta ställninge och hon accepterar detta vid ställning åt vä utan problem, jag får krama lite mer innan hon är bekväm med ställningen åt hö. Hennes stela sida är hö.

Jag stretchar halsen genom att jag låter pållan ta en morotsbit, hon har svårare att böja halsen åt hö om man jämför med hur hon böjer halsen åt vänster.

Equiterapeuten var ute och gick igenom pållan i augusti. Hittade då inget anmärkningsvärt, mer än att hon var lite stel i vä bog, kompensation för att hon hade ont i hö bak? Kanske dags för ett litet besök av equiterapeuten igen!

/Lizzie

lizzie skrev:
Pållan blev lössläppt i hage, formad som rena galoppbanan i början av maj. Galopperade järnet under en dag och vrickade båda fram och hö bak.

Höger bak är oftast utsatt då 9 av 10 hästar överarbetar detta ben.

Blev en rejäl kotledsvrickning hö bak som det tagit lång tid att läka ut, har varit konvalecent i 6 månader.

Kan tänka mig att det även satt lite längre upp eftersom det tagit så lång tid att läka. Symptombehandling?

Vrickningarna fram var "läkta" på någon månad. Står inte kvar i det stallet där incidenten hände. Vid incidenten var pållan under igångsättning efter en hovleds- och kotledsinflammation på vä fram.

Vänster fram är alltid väldigt utsatt då det som jag skrev ovan är mkt vanligt med hästar som överarbetar höger bak. Symptomen på detta är vanligast inflammationer i vänster frams-nedre leder samt en vridning i vänster bog som påverkar halsens kotor på höger sida.oftast C3 och C4.

Jag blev INTE glad på min stallägare när detta hände :mad: Han hade INTE fått lova att släppa ut pållan i denna hage... :crazy:

Hon skrittar på detta sättet när hon är helt rakriktad, hon går i form och suger på bettet. Försöker alltså inte komma undan jobbet på nåt sätt.

Hon skrittar mer "normalt" när jag ställer henne i nacken.

Hon har sin balans i hals och nacke för att du hjälper henne att ha det. Det korrekta borde vara att du slutar hålla i henne och hjälper henne att finna sin egen balans.? (Vild gissning)

Jag kramar bara lite på den tygeln jag vill att hon ska ta ställninge och hon accepterar detta vid ställning åt vä utan problem, jag får krama lite mer innan hon är bekväm med ställningen åt hö.

Hennes stela sida är hö.

Som jag sa, det hänger ihop med halsens kotor.Som hänger ihop med vänster bog, som hänger ihop med höger bak....

Jag stretchar halsen genom att jag låter pållan ta en morotsbit, hon har svårare att böja halsen åt hö om man jämför med hur hon böjer halsen åt vänster.

Equiterapeuten var ute och gick igenom pållan i augusti. Hittade då inget anmärkningsvärt, mer än att hon var lite stel i vä bog, kompensation för att hon hade ont i hö bak?

Självklart. Detta borde ET veta. Dessutom borde ET ha kollat igenom höger bak minutiöst om ET hittade problem i vänster bog, vilket i de flesta fall är ett symptom på höger bak. (Nu blir det tjatigt) :p

Kanske dags för ett litet besök av equiterapeuten igen!

God idé.

/Lizzie

Det kan inte framhållas nog dock, att det är vet. som gäller före ET. Eller annan terapeut, men det visste du säkert redan... :-)

Mvh/Carola.

*Snurrig*...ser nu att jag aldrig kom till poängen med frambenen..... :angel:

När/om hästen är sned på något sätt i halsen kan det påverka frambenens rörelse, så pass mkt att det kan handla om allt från en rörelsestörning knappt märkbar för blotta ögat till en riktig hälta. Detta beror bland annat på hur mkt snedheten stör berörda nerver.

Detta är väldigt vanligt och hänger alltid ihop med "högerbakproblematiken" men inte alla märker det.

Självklart handlar det även, och ofta om ryttaren. Jag brukar alltid fråga ryttaren efter dennes egna fysiska problem, det brukar aldrig slå fel, har du problem någonstans mitt emellan skuldrorna eller med en av dem, ev. problem som går upp i nacken? Detta påverkar i så fall din häst. *nYF* :p

Mvh/C

Jag har haft diskbråck, SI-LV. Har resttillstånd i form av känselnedsättning och kraftnedsättning i hö ben. Är dessutom svagare i vä sida av höften. Går för närvarande på fysiologisk träning för att stärka upp bäckenregionen och har gjort så i cirka 6 mån, ungefär sedan min pålla blev skadad, har blivit mycket starkare. Märker nu när jag skrittar att jag har bättre kontakt med båda sittknölarna i sadeln mot hur jag satt tidigare. Så det är bara att träna vidare och se glad ut :D

Däremot har jag en epikondylit i hö armbåge och har en tendens att bli låst i hö hand. Har dålig greppförmåga och kniper nog hårdare om tyglen. Enligt min tränare så låser jag fast den armbågen på nåt skumt sätt... :o

Pållan tar inte kortare steg utan det liknar mer "spansk skritt" (tror jag!) Hon blir inte heller hängandes i tyglarna så jag upplever inte att jag "bär" henne.

När det gäller kotledsvrickningen så fick pållan ett typ av bandage runt hö kota som var som ett gipsbandage. Detta hade hon i 3 veckor och samtidigt gick hon i sjukhage. Detta var i juni-juli. Under hösten så har hon fått kortisonspruta 2 ggr i kotleden för att (enligt vet.) avlasta kotleden.

Ledinflammationerna förra året är vi (jag och vet.) ganska övertygade om att det hade sitt ursprung från ett kraschstopp in i ett hinder vid en tävling - pållan sträckte då hö baklår (ET-behandling då). Vet. ansåg att pållan snedbelastade efter sträckningen, vilket är mycket troligt.

När ET var ute sist (augusti) så var hon medveten om vrickningen och gick inte igenom bakbenet extra mycket.

Nu funderar jag på att ta ut en annan ET som går igenom pållan med fräscha "ögon", tror du att det är en bra idé. Eller ska jag hålla mig till min gamla vanliga (som jag har ett mycket gott förtroende för), som känner pållan sedan tidigare, men som kanske bara kollar det "gamla vanliga"... blev jag svamlig nu?? :o

/Lizzie

Kan tala om att min häst rör sig exakt så, och har alltid gjort i skritten. Ju bättre framåtbjudning, desto tydligare rör han sig på detta sättet. Just som du beskriver när han är rakriktad. Och han har inte varit halt på 12 år (dock har han varit halt nu pga kullridning) om det kan vara till någon tröst....

lizzie skrev:
När pållan går i form i skritten så har hon börjat röra frambenen annorlunda mot tidigare. Hon liksom "slänger" fram benet och sträcker ut det innan hon bestämt sätter ner hoven. Så här har hon aldrig rört sig tidigare. Pållan är 6 år. Är detta normalt? Någon som varit med om samma sak??/QUOTE]

Precis såhär började min pålla göra när hon fick nya sadlar och bättre plats för sina bogblad. Då var hon 14år. Sedan dess går hon alltid såhär i skritt och nu har det börjat dyka upp i traven också. När jag tömkör ser det nästan överdrivet ut.
Jag tar det som ett tecken på att hon mår bra och tycker det är kul att röra på sig.
Hon har heller aldrig varit ordentligt halt så jag tror inte att det kan bero på något sådant. Snarare tvärt om.
Mvh/Nesslan

Senast ändrad av en moderator:

Jag har samma sadel som innan skadan, så när det gäller utrustningen är det ingen skillnad. Min dam gör likadant även när jag tömmkör henne. Eftersom jag inte har kommit så långt i min igångsättning, vet jag inte hur hon är i traven ännu.

Jag är mest konfunderad eftersom hon aldrig rört sig på detta viset tidigare och med tanke på skadehistoriken är jag mer än lovligt nojjig :confused:

Dock känns det som om hon tar i mer och är mer loss i bogen än vad hon varit tidigare. Hon kanske har växt till sig lite under konvalecensen. Eller rättare sagt, jag vet att hon har växt - det syns på vintertäckena som hon hade förra vintern... :angel:

Pratade med min ET idag och hon trodde i alla fall inte att pållan har ont i några framkotor, även om det är svårt att säga åt per telefon. Damen har i alla fall framåtbjudning även i skritt på tygel. Snart dags för ett ET-besök i vilket fall som helst.

/Lizzie

Jag tänkte också på det att hon kanske har blivit rörligare/har mer plats i bogarna. Och att hon tycker att det är kul och tar i extra! Hon kanske också är lättare fram än förut, tar mer vikt bak :confused:

Jag tänkte i alla fall inte på något negativt när jag läste inlägget.

M.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 408
Senast: Ray
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 138
Senast: Fibusen
·
I
Ridning Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag...
Svar
16
· Visningar
2 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka