Pållan blev lössläppt i hage, formad som rena galoppbanan i början av maj. Galopperade järnet under en dag och vrickade båda fram och hö bak.
Höger bak är oftast utsatt då 9 av 10 hästar överarbetar detta ben.
Blev en rejäl kotledsvrickning hö bak som det tagit lång tid att läka ut, har varit konvalecent i 6 månader.
Kan tänka mig att det även satt lite längre upp eftersom det tagit så lång tid att läka. Symptombehandling?
Vrickningarna fram var "läkta" på någon månad. Står inte kvar i det stallet där incidenten hände. Vid incidenten var pållan under igångsättning efter en hovleds- och kotledsinflammation på vä fram.
Vänster fram är alltid väldigt utsatt då det som jag skrev ovan är mkt vanligt med hästar som överarbetar höger bak. Symptomen på detta är vanligast inflammationer i vänster frams-nedre leder samt en vridning i vänster bog som påverkar halsens kotor på höger sida.oftast C3 och C4.
Jag blev INTE glad på min stallägare när detta hände
Han hade INTE fått lova att släppa ut pållan i denna hage...
Hon skrittar på detta sättet när hon är helt rakriktad, hon går i form och suger på bettet. Försöker alltså inte komma undan jobbet på nåt sätt.
Hon skrittar mer "normalt" när jag ställer henne i nacken.
Hon har sin balans i hals och nacke för att du hjälper henne att ha det. Det korrekta borde vara att du slutar hålla i henne och hjälper henne att finna sin egen balans.? (Vild gissning)
Jag kramar bara lite på den tygeln jag vill att hon ska ta ställninge och hon accepterar detta vid ställning åt vä utan problem, jag får krama lite mer innan hon är bekväm med ställningen åt hö.
Hennes stela sida är hö.
Som jag sa, det hänger ihop med halsens kotor.Som hänger ihop med vänster bog, som hänger ihop med höger bak....
Jag stretchar halsen genom att jag låter pållan ta en morotsbit, hon har svårare att böja halsen åt hö om man jämför med hur hon böjer halsen åt vänster.
Equiterapeuten var ute och gick igenom pållan i augusti. Hittade då inget anmärkningsvärt, mer än att hon var lite stel i vä bog, kompensation för att hon hade ont i hö bak?
Självklart. Detta borde ET veta. Dessutom borde ET ha kollat igenom höger bak minutiöst om ET hittade problem i vänster bog, vilket i de flesta fall är ett symptom på höger bak. (Nu blir det tjatigt)
Kanske dags för ett litet besök av equiterapeuten igen!
God idé.
/Lizzie