Röntgen vid försäljning

K

knyttet

När man röntgar en häst vid försäljning, vilka leder brukar man gå igenom? Kotleder, knän, haser?
Vilka är de vanligaste defekterna man kan hitta hos en relativt ung häst (halvblod) utan misstänkta förslitningar?

Sv: Röntgen vid försäljning

De du räknade upp är väl de vanligaste, på min häst blev även strålbenen röntgade.

På en unghäst som inte har gjort så mycket så är det mest oron för lösa benbitar som gör att man röntgar.

Sv: Röntgen vid försäljning

Man kan väl i princip få vilka leder man vill röntgade bara man är beredd att betala. För att kunna vara helt säker på att det inte är några fel på hästen så är det många bilder som behövs på varje led och summan drar snart i väg till många tusenlappar.
På ett av de större hästsjukhusen ingår det 10 bilder i en sk exportröntgen och då är det två projektioner över hov-kron och kotled (får plats på samma bild) på varje ben som ger åtta bilder och sedan en "spattprojektion" på varje has på bakbenen. Inga fram eller bakknän röntgas och ingen rygg eller hals.
Men det här visar ju egentligen ganska lite, blev själv förvånad att man inte tog fler bilder.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 127
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka