Röntga - vid vilken ålder?

F

Francess

Jag har en schäferungtik på snart 12 månader (fyller 1 år den 7/10). Antar att det börjar bli dags för röntgen! Men hur gammal ska hon vara innan? Vid vilken ålder röntgade Ni era hundar? Skriv gärna också vilken ras!

Mvh!

Det vanligaste tror jag är vid 1½.... då röntgade vi våran... en engelsk setter... han fick C (tråkigt eftersom han kunde ha blivit avelshund.)

Mina rottisar röntgades när de var straxt över året. Jag anser att man gott och väl kan röntga vid tolv månader om man inte har en ras där det förskrivs arton månader.

Precis!
man vill ju veta så fort som möjligt, vi
röntgade Leo (schäfer) när han var dryg ett år.

Jag kommer att röntga DIREKT! Är så nyfiken... Blir det en slapp led gör jag ev. om det senare. Jag bryr mig inte om det blir slappt eller ett C, bara jag får veta om det är nått allvarligt eller ej... Det är ju ändå så att man faktiskt lägger tillbakbenen på hunden när de röntgas så...

Kolla upp vad som krävs för just din ras.
En del menar att man ska göra det så tidigt
som möjligt så att risken för att de utvecklar
HD är mindre, men på sikt är det ju inte så klokt.
En del menar också att man ska undvika att röntga
vid löpning, eftersom hormonerna lösar upp ligamenten.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Puffindog
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 787
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka