Röntga till försäkring

T

travemma

Hej alla!
Hur gör ni?
Röntga ni benen på era unghästar ( för att få dem friröntgade till försäkringen) före det att ni sätter igång med inkörningen, eller gör ni det senare eller inte alls!? Själv har jag inte börjat att köra min Nessan ännu. Håller på att tömköra nu och det går jätte bra! :bump:

Mjae det behövs ju inte? Min är försäkrad sedan födseln i samma bolag, hon har iofs ett bakben friröntgat ;)

När jag har råd så tänkte jag åka till Valla och röntga det andra också bara för att ha något att jämföra med sen.

Jag har röntgat i samband med att jag köpt mina, vilket resulterade i operation av båda bakbenen på den ena. Hon hade haft problem med röralsemönstert hela tiden under vintern som ett-åring och sedan dess har hon travat som en klocka...

Nu gäller ju försäkringen om det skulle uppstå något nytt i haserna också. :)

men denna tråd låg på trav först och blev flytttad,vi får ju inte försäkra våra i A1 mer än första året(läs fölåret)
då finns en försäkring om att ifall man röntgar unghästen inom en viss ålder och den är fri från benbitar, OM den skulle få bitar senare i livet och får problem med dom så gäller försäkringen vid operation(förut var det innan 8 mån, men tror det är ändrat nu) annars så får vi alltid bekosta dessa operationer själva.

JAg hade min försäkrad i Agria och deras regel var, att friröntgen skulle ske vid ettårs ålder.
Var hon fri från benbitar då, så skulle Agria ersätta framtida operationer.

Hon var "ren" i benen och senare har hon flyttats till Agria Racing.
Men intyget kvarstår.

AM

Alltid friröntgen, på egna uppfödningarna och inköpta hästar, det är värt priset! Annars "kanske man står där" nån dag och gråter floder av tårar :o!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar