Röntga häst

Molekyl

Trådstartare
Fick idag reda på att 4 av min hästs halvsyskon är borttagna/ska tas bort pga ihopväxta ryggkotor, pålagringar mm.
Funderar därför på att röntga min häst.
Är det nån som vet vad det kostar? Kan man använda sig av försäkringsbolaget eller får man stå för hela kostnaden själv?

Sv: Röntga häst

Du får bara ersättning om din häst har problem och måste röntgas, annars får du bekosta undersökningen själv. Är syskonen besläktade på mammans eller pappans sida?

Men vissa hingstar har ju tusentals avkommor, isåfall är 4 avkommor med problem inget som behöver beröra din häst?

Och att röntga ryggen tror jag inte ge så mycket, man har ju forskat en del på detta, och det finns många välfungerande hästar som har konstigheter på ryggröntgen utan att ha besvär.
Så jag skulle skippat ryggröntgen.

Däremot är det väl aldrig fel att ta in hästen på klinik och "kontrollbesiktiga" den, för att hitta ev problem tidigt. Isåfall blir det röntgen om de hittar hälta eller andra problem, och i ett sånt fall så faller det ävl under hältutredning och bekostas av försäkringsbolaget. Ring och fråga försäkringsbolaget om du är osäker, eller fråga kliniken.

Jag röntgade ryggen på min för 3 veckor sen. Tror de tog 3 eller 4 bilder. Betalade ca 4500:- för undersökning, röntgen och behandling.
Jag kommer få ut på försäkringen eftersom att hon har problem i röntgen, hade hon inte haft något hade vi antagligen fått stå för det själva.

Jag kanske är naiv, men jag skulle inte röntga ryggen bara för att. Det kanske syns något på röntgen, men som hästen INTE har problem med IRL pga att det rids på ett korrekt sätt. Skulle jag dock ha problem i ridnigen och veta om "släktens" problem så skulle jag kolla.

Om din häst mår bra och är frisk kan jag inte se någon anledning till att försöka hitta ett problem.
Vad ska du göra om den har närliggande tornutskott? Har hört att ca 60% av hästarna har det utan att de har några problem. Rid den på ett bra sätt och var glad över att du har en välmående häst.

Han är inte ju inte inriden än dock. Funderande därför på om det inte var allt för dyrt, om man skulle förekomma det.
Men det det kanske är bättre att ta det om det uppkommer senare.

Men när man röntgar en häst för tex försäljning, går de igenom hela hästen eller äe det bara "känsliga delar?

Malin

För försäljning när man gör en sk exportröntgen, så röntgar man inte ryggen. utan bakknän, kot och hasleder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka