Röntga benen på blivande distanshästar (travare)?

fallon

Trådstartare
Ni som har köpt travare för att just satsa på distans: Röntgade ni benen på dom innan köp? Valde ni medvetet travare för just framtida distanstävlande? Har era travare gått på banan innan ni köpte? Har ni haft några skadeproblem som direkt kan hänföras till tidigare karriär på banan?Noterade att på Hökensåsritten är nästan hälften av de startande i T50 travare:-) Jag har själv två travarston. Hoppas på många intressanta svar!

Sv: Röntga benen på blivande distanshästar (travare)?

Hejsan.
Min nya travar-märr ska starta på Hökensåsritten, Baby Duck.
Det blir hennes 3e T50 sedan jag köpte henne i år.

Jag åkte runt å kikade på olika hästar och när jag hade provridit henne var jag fast;)
Hon ser inte ut som nån blivande elit-distansare men mitt mål med henne är låång o långsamt.
Jag köpte henne för jag gillade henne ! Så resonerar jag...vill gärna nå framgång men på mina villkor !!
( jag ska ha kul med hästar jag gillar) och hon är väldigt speciell !
Starkt psyke, lugn men pigg o framåt.. Stark kropp o hjärta, bra hovar o inte strulig med...någonting faktiskt.

Ibland stannar hon när hon ser nåt läskigt men efter en stund brukar vi komma iväg...försöker jag driva på henne så ställer hon sig bara på bakbenen för att påminna mig om vem som är störst å starkast :crazy:

Hon är besiktigad ua men aldrig röntgad...
Hennes ev svaghet är bakbenen..hon är fruktansvärt hjulbent,
vi skulle kunna frakta en tunna öl :d mellan bakbenen...

Men jag anser att om hon får gå lugnt så kanske det håller i många
år, men jag tror inte hon är avelsmaterial..

Min andra travare, Sharkina Scot är en mer typisk distansare.
Mkt lätt i kroppen, o rör sig ekonomiskt..
Hon köptes mest för jag ville prova att föda upp en trarab...Om hon sen kunde fungera som ridhäst så var det en ren bonus..

Så som 5 åring fick hon hälsa på Jalaam och gick senare 2 CR det året och sedan dess har hon genomfört flera T80 och vår första 12 milare, härligt !
Hon är "lite klumpigt vaggad " har lätt för att råka illa ut, ibland pga hennes hjärna kortsluter sig :crazy: Men egentligen är hon mkt snäll o tillgiven, och hon gör alltid sitt bästa.

Sharkina är röntgad helt ua...

Ingen av mina travare har gått på travet, Baby tror jag pga tidsbrist och Sharkina var alltför bråkig så hon gick inte att köra alls..

Då ses vi på Hökensåsritten då:-) Beauty Dollar heter min. Fler måste väl ha intressant info om era distanstravare!?

Hej! Jag köpte min travare till just distans. Han gick igenom veterinärbesiktning men ingen röntgen. Innan han kom till mig hade han gått på travet hela livet, varav åtta år hos proffstränare. Nu gör han sin femte distanssäsong och har nästan 1000 godkända tävlingskilometer. Han har hittills varit skadefri frånsett hovbölder, och som man brukar säga - Inga hovar, ingen häst!

Anledningen till att jag överhuvudtaget skaffade en häst var för att jag vill tävla i distans, och självklart skulle det vara en travare. Jag använde större delen av sommaren förra året till att leta o provrida, men hittade inte riktigt rätt.
I Juli träffade jag dock ett underbart 5-årigt svart sto som tyvärr inte var till salu för hon skulle börja springa in pengar på travet. Men jag höll kontakten med det stallet och av en slump så hade de i september ett annat 5-årigt sto som inte riktigt räckte till på travet. Efter första provridningen så var jag fast. :love: Polenta passar mig perfekt, Cool, supersnäll och klippsk. Hon är visserligen ganska så stor (1.68) o har ganska stor kropp men hon är värkligen den bästa hästen för mig så det gör inget.

Hon är dock varken besiktad eller röntgad innan hon kom till mig, men veterinären har gjort en efterbesiktning o den var inga problem.
Dock har hon något skev benställning bak, men den beror nog mycket på hur hovarna har verkats, o precis som Miranza så tror jag att om vi tar det lungt så håller hon länge.

För övrigt så FICK jag det andra stoet (det svarta) när det visade sig att hon inte heller räckte till, så nu har jag två!!! :banana:

Vad heter dina hästar Tricko? Fler svar! Anledningen till att jag har röntgen som rubrik är jag fått höra ibland att jag måste vara galen som köper mina travare utan att röntga benen. Så jag blir lite nyfiken på hur många som faktiskt gör det. Jag har nu nr 5 o 6 i raden och endast på en hade det kanske gjort någon skillnad om jag röntgat innan köp.

Blev pluralis t Tricko, dvs vad heter din häst? Och Movgli, vad heter dina?

Min häst heter Big Pavarotti :) Jag tycker att han har bra kropp men är lite inåttåad fram och ganska mycket utåttåad bak. Det är väl ganska vanligt på travare, eller? Det verkar iaf inte vara något problem.

Hur vanligt är det att man röntgar hästar vid försäljning överhuvudtaget? Jag tycker att man kan röntga om det finns anledning att misstänka något, annars behövs det inte tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Big Pavarotti vet man ju vem det är förstås:-) Fin häst! Jag kanske ska bredda frågan till: Hur många röntgade sina blivande distanshästar vid köpet? Jag tror inte heller det är så vanligt, men en intressant fråga. Sedan är det ju dessutom så att hittar man något vid röntgen ska det utvärderas av en skicklig veterinär.

Min travare som tävlas i distans (Zodiac Accent) var röntgad innan jag fick honom. Många travhäst ägare röntgar sina hästar som 1½-2 åringar innan de sätts i träning ordentligt. Ibland kan ju hästen haft några ägare innan man får den och det kan vara svårt att ta reda på om det är gjort.
Jag tycker dock inte att det är bara just för travare att röntga!
Skulle aldrig köpa en arab utan att röntga åtminstone bakknäna kan jag säga!!

Jag kanske ska bredda frågan till: Hur många röntgade sina blivande distanshästar vid köpet?

Jag gjorde inte det. Jag stod i valet och kvalet.
Att jag valde att inte göra det berodde på flera saker. Dels var han inte försäkrad, och jag ville inte åka på en reservation i försäkringspapprena.
Dessutom hade jag tränat och tävlat hästen i distans sen har var fem år (sju nu vid köpet), och visste att jag inte blev pålurad en häst med massa gamla hältor i ryggsäcken.
Till sist så var det ju vad jag skulle ha gjort om det nu hade visat sig att han hade nåt skit i benen? Jag skulle ändå ha köpt honom, för att jag ville ha just den hästen oavsett vad.

Hade läget varit annorlunda, och jag skulle köpt en häst jag inte kände, och redan var "upp över öronen i", hade jag mest sannolikt röntgat.

//Josefin

:banana:vi har sex st travare här hemma på gården varav rte är röngade i benen, cardigan scandal giggolo och vår gamle nybors alcapone.resterande köpte vi och dem gick igenom vetbesikningar utan anmärkning.våra två första travare som vi köpte var dina och capone, när vi köpte dem så var vi inte alls inne på distansritt det föll sig av en slump att jag och min man erich tyckte så mycket om att rida långa turer i skogen med våra skogsmullar.vi fann sporten och därav köpte jag cardigan och bestämde mig för att han skulle bli bra i distansen, därefter kom giggen , cosea och våran nya unghäst global handsom, har min åsikt att det är väl aldrig fel att röntga benen på en häst som man funderar att köpa och kanske tänker satsa på inom distanssporten, men det där är ju upp till var och en:rofl: mvh anne

Big Pavarotti vet man ju vem det är förstås:-) Fin häst! Jag kanske ska bredda frågan till: Hur många röntgade sina blivande distanshästar vid köpet? Jag tror inte heller det är så vanligt, men en intressant fråga. Sedan är det ju dessutom så att hittar man något vid röntgen ska det utvärderas av en skicklig veterinär.

Min valack röntgades i haslederna och stoet i hasleder, knäleder samt framben. På stoet ingick det i köpesumman och på valacken så lade jag till röntgen för haserna pga tidigare spattproblem med en annan häst. Åringen är inte röntgad. You know the horses men svarar ändå.;)

Jag köpte mitt travarsto i höstas. Mest för att ha henne som sällskapshäst till mitt gamla fullblod. Hon besiktigades inte i samband med köpet. Däremot tog vi ut vet. efteråt. Hon är gallig i haslederna (båda men mest vänster ben) och vi ville konstatera att det inte rörde sig om lösa benbitar. Nu var det inte så men hade det varit det hade vi fått göra nåt åt det. Hon är kvar, snäll och mysig och något gallig till och från fortfarande.

Om det är någon som har haft samma sak med någon av sina hästar (dvs hasledsgallor) men som inte har det längre eller som inte har bekymmer med det, jag vill ha tips på vad det beror på. Hon är 7 år och drygt 1.70 i mankhöjd (lätt häst ändå). Hon är kvalad men ingen höjdartid.

Båda mina travarston har hasledsgallor. Den ena genomgående på båda, den andra bara lite lätt på utsidan. Min förra hade också det. Ingen av dom är röntgade, men givetvis har veterinär kollat upp dom. Ohalta vid böjprov. Aldrig haft några problem med just hasledsgallorna. Veterinären har alltid sagt till mig att om hästen inte verkar ha bekymmer och gallan inte förändras, tex blir varm och ömmar är det inte så mycket att oroa sig för. Självklart är det bättre om dom inte har gallor, men nu har vi de hästar vi har:-)

Hej och tack för ditt svar. Skönt att höra att det är fler ...:smirk::bow:

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·
Distans Hej Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 731
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2