Sv: Röntga benen på blivande distanshästar (travare)?
Hejsan.
Min nya travar-märr ska starta på Hökensåsritten, Baby Duck.
Det blir hennes 3e T50 sedan jag köpte henne i år.
Jag åkte runt å kikade på olika hästar och när jag hade provridit henne var jag fast
Hon ser inte ut som nån blivande elit-distansare men mitt mål med henne är låång o långsamt.
Jag köpte henne för jag gillade henne ! Så resonerar jag...vill gärna nå framgång men på mina villkor !!
( jag ska ha kul med hästar jag gillar) och hon är väldigt speciell !
Starkt psyke, lugn men pigg o framåt.. Stark kropp o hjärta, bra hovar o inte strulig med...någonting faktiskt.
Ibland stannar hon när hon ser nåt läskigt men efter en stund brukar vi komma iväg...försöker jag driva på henne så ställer hon sig bara på bakbenen för att påminna mig om vem som är störst å starkast
Hon är besiktigad ua men aldrig röntgad...
Hennes ev svaghet är bakbenen..hon är fruktansvärt hjulbent,
vi skulle kunna frakta en tunna öl
mellan bakbenen...
Men jag anser att om hon får gå lugnt så kanske det håller i många
år, men jag tror inte hon är avelsmaterial..
Min andra travare, Sharkina Scot är en mer typisk distansare.
Mkt lätt i kroppen, o rör sig ekonomiskt..
Hon köptes mest för jag ville prova att föda upp en trarab...Om hon sen kunde fungera som ridhäst så var det en ren bonus..
Så som 5 åring fick hon hälsa på Jalaam och gick senare 2 CR det året och sedan dess har hon genomfört flera T80 och vår första 12 milare, härligt !
Hon är "lite klumpigt vaggad " har lätt för att råka illa ut, ibland pga hennes hjärna kortsluter sig
Men egentligen är hon mkt snäll o tillgiven, och hon gör alltid sitt bästa.
Sharkina är röntgad helt ua...
Ingen av mina travare har gått på travet, Baby tror jag pga tidsbrist och Sharkina var alltför bråkig så hon gick inte att köra alls..