Röntga 1-årig arab

Elisha

Trådstartare
Brukar/bör man röntga en 1-årig arab inför köp, i bakknän då främst för att kolla efter cystor och lösa benbitar?

Brukar/bör man röntga en 1-årig arab inför köp, i bakknän då främst för att kolla efter cystor och lösa benbitar?

Jag skulle säga att det beror på priset på hästen, är det en dyr häst hade jag gjort det, men är det en billigare prisklass så är jag inte säker på att jag gjort mer än en allmän veterinärbesiktning.

Men finns säkert många som gör det oavsett.

Bra att veta är ju att det är en känd defekt inom rasen, vilket gör att det t ex inte kommer att gå att säga att det är dolt fel eller att reklamera om du köper enligt Köplagen.

@athena_arabians brukar sånt synas när hästen är såpass ung eller är de risk att de kommer senare i äldre ålder? Har ingen koll alls på cystor och lösa benbitar. :-)

@athena_arabians brukar sånt synas när hästen är såpass ung eller är de risk att de kommer senare i äldre ålder? Har ingen koll alls på cystor och lösa benbitar. :-)

Man brukar väl säga att det är vettigt att röntga tidigast vid 1,5 års ålder.

Något annat att tänka på om det är en häst som är tänkt till avel är om föräldrarna är testade för SCID (Severe Combined Immunodeficiency) och CA (Cerebellar Abiotrophy).

Är hästen bara tänkt till ridning är SCID inte så intressant. Har hästen det i dubbel uppsättning överlever den inte föltiden (men en seriös uppfödare har testat sina avelsdjur alt vet att de är icke-bärare för att mor- eller farföräldrar är icke-bärare).

En häst som har dubbla anlag för CA kommer förr eller senare att utveckla symptom vilket gör den potentiellt livsfarlig att rida.

En häst som har dubbla anlag för CA kommer förr eller senare att utveckla symptom vilket gör den potentiellt livsfarlig att rida.
Eftersom hästen är 1 år borde den vara testad för CA (om den är svenskfödd). Jag vet att Arab ville tvinga mig att testa min nu 3 åring då han skulle reggas (de fick för sig att han var rasren). Nu var både mitt sto och hingsten testade så jag vet att han är helt fri från det.

Eftersom hästen är 1 år borde den vara testad för CA (om den är svenskfödd). Jag vet att Arab ville tvinga mig att testa min nu 3 åring då han skulle reggas (de fick för sig att han var rasren). Nu var både mitt sto och hingsten testade så jag vet att han är helt fri från det.

Jag kollade reglerna nu och det är tydligen krav på både SCID och CA-test :up: Alternativt då att föräldrarna är icke-bärare.

Man brukar väl säga att det är vettigt att röntga tidigast vid 1,5 års ålder.

Något annat att tänka på om det är en häst som är tänkt till avel är om föräldrarna är testade för SCID (Severe Combined Immunodeficiency) och CA (Cerebellar Abiotrophy).

Är hästen bara tänkt till ridning är SCID inte så intressant. Har hästen det i dubbel uppsättning överlever den inte föltiden (men en seriös uppfödare har testat sina avelsdjur alt vet att de är icke-bärare för att mor- eller farföräldrar är icke-bärare).

Är det onödigt att röntga om hästen inte är 1,5 år än? Eller blir prognosen bara mindre säker?

Är det onödigt att röntga om hästen inte är 1,5 år än? Eller blir prognosen bara mindre säker?

Röntgar man när de är föl kan man göra fynd som växer bort. Det beror lite på vem man pratar med hur tidigt man kan göra det men det rekommenderas inte innan de är ett år och gärna att de är 1,5 år iaf.

Jag skulle om det handlade om köp utan tvekan röntga även en ettåring. Ofta - inte alltid - syns det man vill se redan då. Däremot får man säkrare svar hur det utvecklas om man väntar ett halvår till. Men de med fynd så de syns ofta tidigt så man är mindre osäker med en röntgen ändå.

Jag skulle om det handlade om köp utan tvekan röntga även en ettåring. Ofta - inte alltid - syns det man vill se redan då. Däremot får man säkrare svar hur det utvecklas om man väntar ett halvår till. Men de med fynd så de syns ofta tidigt så man är mindre osäker med en röntgen ändå.
Tack för svar! Det får bli så!

Nu är jag väldigt nyfiken på om det är hästen på din profilbild du har köpt? :) Det finns nämligen en annons på hästnet just nu med exakt den bilden, är bilden stulen :confused: Har mailat annonsören 2 gånger utan svar, verkar skumt..

Nu är jag väldigt nyfiken på om det är hästen på din profilbild du har köpt? :) Det finns nämligen en annons på hästnet just nu med exakt den bilden, är bilden stulen :confused: Har mailat annonsören 2 gånger utan svar, verkar skumt..
Nej det är min.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 155
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 487
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 396
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar