Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brukar/bör man röntga en 1-årig arab inför köp, i bakknän då främst för att kolla efter cystor och lösa benbitar?
Bra att veta är ju att det är en känd defekt inom rasen, vilket gör att det t ex inte kommer att gå att säga att det är dolt fel eller att reklamera om du köper enligt Köplagen.Brukar/bör man röntga en 1-årig arab inför köp, i bakknän då främst för att kolla efter cystor och lösa benbitar?
Tack för svar, då röntgar jag.@Elisha: Jag skulle aldrig köpa en arab utan att röntga, oavsett blodslinjer för det är inte helt klarlagt hur det uppkommer (arv vs miljö). Med det sagt, det finns linjer som har mer skrammel i benen än andra.
Se också till att göra det hos en veterinär som verkligen är kunnig på att tolka röntgenplåtar.
Jo absolut, blir absolut röntgen!Jag skulle göra det (har röntgat bägge mina korsningar 75% arab). En billig häst kostar exakt lika mycket i veterinärvård som en dyr och man blir lika fäst vid den.
@athena_arabians brukar sånt synas när hästen är såpass ung eller är de risk att de kommer senare i äldre ålder? Har ingen koll alls på cystor och lösa benbitar. :-)
Eftersom hästen är 1 år borde den vara testad för CA (om den är svenskfödd). Jag vet att Arab ville tvinga mig att testa min nu 3 åring då han skulle reggas (de fick för sig att han var rasren). Nu var både mitt sto och hingsten testade så jag vet att han är helt fri från det.En häst som har dubbla anlag för CA kommer förr eller senare att utveckla symptom vilket gör den potentiellt livsfarlig att rida.
Eftersom hästen är 1 år borde den vara testad för CA (om den är svenskfödd). Jag vet att Arab ville tvinga mig att testa min nu 3 åring då han skulle reggas (de fick för sig att han var rasren). Nu var både mitt sto och hingsten testade så jag vet att han är helt fri från det.
Är det onödigt att röntga om hästen inte är 1,5 år än? Eller blir prognosen bara mindre säker?Man brukar väl säga att det är vettigt att röntga tidigast vid 1,5 års ålder.
Något annat att tänka på om det är en häst som är tänkt till avel är om föräldrarna är testade för SCID (Severe Combined Immunodeficiency) och CA (Cerebellar Abiotrophy).
Är hästen bara tänkt till ridning är SCID inte så intressant. Har hästen det i dubbel uppsättning överlever den inte föltiden (men en seriös uppfödare har testat sina avelsdjur alt vet att de är icke-bärare för att mor- eller farföräldrar är icke-bärare).
En häst som har dubbla anlag för CA kommer förr eller senare att utveckla symptom vilket gör den potentiellt livsfarlig att rida.
Är det onödigt att röntga om hästen inte är 1,5 år än? Eller blir prognosen bara mindre säker?
Tack för svar! Det får bli så!Jag skulle om det handlade om köp utan tvekan röntga även en ettåring. Ofta - inte alltid - syns det man vill se redan då. Däremot får man säkrare svar hur det utvecklas om man väntar ett halvår till. Men de med fynd så de syns ofta tidigt så man är mindre osäker med en röntgen ändå.
Nej det är min.Nu är jag väldigt nyfiken på om det är hästen på din profilbild du har köpt? Det finns nämligen en annons på hästnet just nu med exakt den bilden, är bilden stulen Har mailat annonsören 2 gånger utan svar, verkar skumt..
Tack för varningen.Ok, ville mest göra dig uppmärksam på att någon kanske har snott din bild.