Det är mer en fråga om hur hästen har lärt sig. Vad händer om hästen inte svarar på trycket? Om hästen går framåt för att du ska sluta trycka så arbetar du med negativ förstärkning. Det vill säga för att undvika ett - om än ytterst lindrigt! - obehag.
Om hästen går framåt för att den förväntar sig att det ska leda till något den vill ha så är det positiv förstärkning. Man kan alltså använda samma signaler i båda fallen, skillnaden är hur hästen upplever situationen och hur den har lärts in.
Det är däremot stor skillnad på vad som händer i individen vid de olika metoderna. Vid även mycket mild negativ förstärkning startas hästens flyktsystem i hjärnan, och stresshormon utsöndras. Vid positiv förstärkning aktiveras hästens sökandesystem, och "må bra-hormoner" utsöndras. Så det finns en markant skillnad i system.
I positiv förstärkningsträning är trycket aldrig eskalerande, inte i inlärningen heller. Som @Brassneck skrev så kan man behöva ta bort gamla hjälper helt för en crossover-häst (en häst som man byter system med) för att den reagerar med motvilja annars. Ibland kan man träna in dem på nytt - till exempel skänkeln - men då som en taktil signal som inte ökar i styrka om hästen inte svarar. Det är inte en helt lätt uppgift! Lättare då med en unghäst som aldrig upplevt ökande tryck.
Du har helt rätt i att det inte är de känslomässiga uttrycken man syftar på utan mer de "matematiska", positiv = plus, negativ = minus. Som någon sade: psykologerna valde att göra det besvärligt för oss när de myntade begreppen!
Tack för ett bra svar!
Som jag skrev ovan: det är skillnad på signal och tryck. Egentligen föredrar jag röstkommandon och target-tänk på cross over-hästar eftersom det lätt kan tolkas som ”gamla vanor” hos hästen. Men denna häst ville jag lägga tillbaka skänkelhjälp eftersom jag ville tävla.