Roligt julkort med bebis...

Kviga

Trådstartare
Jag har ju i hur många år som hellst fått julkort från kompisar med barn och aldrig att dom kännts speciellt roliga.
Antingen är det studiebilder med finklänning, flätor i håret och konstgjord brasa i bakgrunden eller så är det röd tröja och tomteluva i en grön skånsk trädgård (ja, jag bor i skåne och här är det ganska sällan snö, iallafall i god tid före jul...)

Nu när jag har en bebis så vill jag skicka julkort med bild på henne och jag vill göra det lite roligare, men hur!!??

Någon som har fått till ett lite roligt julkort med en bebis!? :laugh:

/Kviga som lääängtar till jul!
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Ta vilket härligt kort du vill, det kommer jag göra iår! Inget konstlat tomteluvakort, utan något fint på min dotter, kanske ifrån i somras.

Men!
Jag kommer bara skicka till familj/släkt. Jag tycker inte att det är så jäkla kul att få bilder på barn av mina "bara bekanta". Får lite känslan av "Kolla på mina fantastiska barn, ingen har någonsin sett så perfekta skapelser". Även fast jag inte vet att det är tanken, utan att det egentligen låg en fin tanke bakom så känns dessa julkort som skryt. (men det är min syn på det hela, det är ju upp till var och en) :D
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Men!
Jag kommer bara skicka till familj/släkt. Jag tycker inte att det är så jäkla kul att få bilder på barn av mina "bara bekanta". Får lite känslan av "Kolla på mina fantastiska barn, ingen har någonsin sett så perfekta skapelser". Även fast jag inte vet att det är tanken, utan att det egentligen låg en fin tanke bakom så känns dessa julkort som skryt. (men det är min syn på det hela, det är ju upp till var och en) :D

Instämmer.

Jag har tidigare (när jämnåriga var barnafödande..) fått omotiverade barnbilder och t.o.m. lösenord till privata cyberalbum. Varför förväntas jag vara intresserad av en persons barn bara för att vi hejar när vi möts? OK om det är personer där jag umgås med hela familjen... men när människor jag känner via jobb, föreningsliv öser barnbilder. Då backar jag.

Varför förväntas jag automatiskt gilla och vara jätteintresserad av människor jag aldrig träffat? Dvs barn.

Sorry ska inte kapa tråden mer.

..en tråd som jag dessutom tror gör sig bättre på förälder?
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Nu när jag har en bebis så vill jag skicka julkort med bild på henne och jag vill göra det lite roligare, men hur!!??

Hehe, du är nog väldigt allmängiltig där. Barnjulkort är rätt meningslösa tills man får barn själv, men de man själv gör är JÄTTEROLIGA. (Det tycker naturligtvis alla de som skickat till dig under åren;))
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Ta vilket härligt kort du vill, det kommer jag göra iår! Inget konstlat tomteluvakort, utan något fint på min dotter, kanske ifrån i somras.

Men!
Jag kommer bara skicka till familj/släkt. Jag tycker inte att det är så jäkla kul att få bilder på barn av mina "bara bekanta". Får lite känslan av "Kolla på mina fantastiska barn, ingen har någonsin sett så perfekta skapelser". Även fast jag inte vet att det är tanken, utan att det egentligen låg en fin tanke bakom så känns dessa julkort som skryt. (men det är min syn på det hela, det är ju upp till var och en) :D

Håller med om att det räcker gott att skicka till släkt och familj (och nära vänner) Men jag har aldrig funderat på att andra skulle skicka kort för att visa "perfekta barn" Jag tycker mer det känns som folk lite desperat tar fula bilder med lite halvkass skärpa och ogenomtänkt bakgrund bara "för att" Studiobilder tolkar jag mer som "kolla vad jag har råd med!"
Fast äsch... jag vet inte jag... jag vill ju bara skicka ett roligt kort på mitt barn :laugh:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Instämmer.

Jag har tidigare (när jämnåriga var barnafödande..) fått omotiverade barnbilder och t.o.m. lösenord till privata cyberalbum. Varför förväntas jag vara intresserad av en persons barn bara för att vi hejar när vi möts? OK om det är personer där jag umgås med hela familjen... men när människor jag känner via jobb, föreningsliv öser barnbilder. Då backar jag.

Varför förväntas jag automatiskt gilla och vara jätteintresserad av människor jag aldrig träffat? Dvs barn.

Sorry ska inte kapa tråden mer.

..en tråd som jag dessutom tror gör sig bättre på förälder?

Jag håller med om att det är lite tokigt att få foto med bekantas barn, fast jag hade nog tyckt det var konstigt oavsett om det var med foto eller inte...

Fast, nä, egentligen är det inget jag stör mig på sådär i juletid. Om någon ytligt bekant vill lägga ner möda på att skicka ett julkort med foto på sitt barn så stör det mig faktiskt inte. Man kanske t.o.m ska vända på steken och tänka " Vad kul att XXXX tycker att jag är värd jobbet + frimärke fast vi bara känner varandra från fotbollen" Det är ju inte så att ett julkort tar en massa plats och är svårt att bli av med. Det är ju bara att kasta om man inte vill ha det liksom...

Ang. val av forum så velade jag ett tag om var jag skulle lägga tråden men problemet är inte barnet utan mer hur kortet ska bli intressant att titta på så därför valde jag detta forumet. Moderatorn får jättegärna flytta om det blivit galet. :D
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Hehe, du är nog väldigt allmängiltig där. Barnjulkort är rätt meningslösa tills man får barn själv, men de man själv gör är JÄTTEROLIGA. (Det tycker naturligtvis alla de som skickat till dig under åren;))

Då får min omgivning snällt acceptera meningslösa julkort på mitt barn som iallafall jag tycker är roligt.

:idea: Aha, nu kom jag på något! Jag ska kanske bifoga ett svarskuvert och en talong där mottagaren kan fylla i om den vill ha julkort med mitt barn på nästa år. I så fall har jag ett bra underlag till nästa år och skickar inte till dom som inte vill ha :laugh: Det kan ju vara frankerat och dom första fem som svarar kan ju få en trisslott eller nåt som tack för hjälpen ;)
Effektiv bortsållning helt enkelt :laugh:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Då får min omgivning snällt acceptera meningslösa julkort på mitt barn som iallafall jag tycker är roligt.

:idea: Aha, nu kom jag på något! Jag ska kanske bifoga ett svarskuvert och en talong där mottagaren kan fylla i om den vill ha julkort med mitt barn på nästa år. I så fall har jag ett bra underlag till nästa år och skickar inte till dom som inte vill ha :laugh: Det kan ju vara frankerat och dom första fem som svarar kan ju få en trisslott eller nåt som tack för hjälpen ;)
Effektiv bortsållning helt enkelt :laugh:

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Jag funderar på att klä ut hunden till ren, spänna för och sätta bebis (som kanske slutar vara bebis strax före jul, blir 1 i december) på en vedkälke bakom.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Haha, ja, det kanske vore nåt! Men jag tror att selen blir för stor för bebis :p
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Det är väldigt kul att få foton med folks bebisar som julkort för folk som tex är äldre singlar och som känner att tiden är på väg att rinna ut för att hitta en partner i tid innan klimakteriet slår in. Kul också för de som försökt få barn i många år utan att lyckats.

Det blir lite som ett slag i ansiktet.

Kolla VI kan!

Typ.

Jag har en del kompisar som blir jätteledsna när de får såna här julkort.

Självkart är och ska föräldrar vara glada och stolta över sina barn, men det är rätt ofint att trycka upp dom i ansiktet på omgivningen vid varje möjligt tillfälle.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Det är väldigt kul att få foton med folks bebisar som julkort för folk som tex är äldre singlar och som känner att tiden är på väg att rinna ut för att hitta en partner i tid innan klimakteriet slår in. Kul också för de som försökt få barn i många år utan att lyckats.

Det blir lite som ett slag i ansiktet.

Kolla VI kan!

Typ.

Jag har en del kompisar som blir jätteledsna när de får såna här julkort.

Självkart är och ska föräldrar vara glada och stolta över sina barn, men det är rätt ofint att trycka upp dom i ansiktet på omgivningen vid varje möjligt tillfälle.

Du har en poäng där... men en liten del av mig vill tänka " var går gränsen?" Ska jag undvika kort med en tjock tomte till någon som är anorektisk? Ska jag undvika kort med många julklappar till föräldrar jag vet har det knapert och inte har råd med julklappar till sina barn? Ska jag undvika att skicka kort från solsemestern också till den familjen? "Kolla vad jag kan! Jag kan åka på semester! Det kan inte ni!"

Jag ska kanske undvika att skicka kort på mitt barn till äldre singlar, släkt och vänner som är i fertil ålder och har färre än 3 barn så borde jag ha täckt in dom flesta fallgroparna och det blir dessutom väldigt billigt för jag är 30 och dom flesta av mina vänner är i den åldern så då blir det bara ett enkelt men ack så välmenande GOD JUL till dom.

Men absolut... ska ha din input i åtanke!
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Jag knapplånar mitt eget inlägg nu.

Kung Tulle, jag såg att mitt svar till dig är ganska hårt.
Naturligtvis är det jättehemskt att se söta barn när man själv inte kan få och jag har full förståelse för att man kanske inte vill se min unge när man är i den sitsen.

Men...Jag tycker att det finns så många liknande situationer i samhället idag att det är svårt att värja sig från alla.
- Religion är sjukt laddat
- Sexskämt till en som blivit våldtagen

Allt, allt, allt kan misstolkas och väcka anstöt

Det är svårt att veta vad folk har i bagaget och i min värld är ett julkort med bild på ett barn ganska harmlöst och jag hoppas att dom som får mitt kort och inte vill ha det berättar för mig så jag vet till nästa år.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Vi fick ett julkort förra året där barnet, en tjej som var strax över ett år då, satt ute i snön (snön kom ju tidigt förra året) på en vit fårskinnsfäll. Hon hade på sig en vit "änglaklänning" med vingar och deras hund satt bredvid på fårskinnet.Det tyckte jag var ett sött julkort som inte var som alla andra.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Vi fick ett julkort förra året där barnet, en tjej som var strax över ett år då, satt ute i snön (snön kom ju tidigt förra året) på en vit fårskinnsfäll. Hon hade på sig en vit "änglaklänning" med vingar och deras hund satt bredvid på fårskinnet.Det tyckte jag var ett sött julkort som inte var som alla andra.

Det låter som en jättefin idé! Jag ska nog ha två uppsättningar med foton. En utan snö och en om det blir snö :)
Tack för tipset!
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Jag skottade in lite snö i ridhuset i fjol, in med blixtar, gran, ponny och ungar och tog den här bilden.
DSC_43382800.jpg
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Och nu ser jag att jag lade in den sneda bilden. Det finns en upprätad variant också ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp