Roligt julkort med bebis...

Sv: Roligt julkort med bebis...

Det är väldigt kul att få foton med folks bebisar som julkort för folk som tex är äldre singlar och som känner att tiden är på väg att rinna ut för att hitta en partner i tid innan klimakteriet slår in. Kul också för de som försökt få barn i många år utan att lyckats.

Det blir lite som ett slag i ansiktet.

Kolla VI kan!

Typ.

Jag har en del kompisar som blir jätteledsna när de får såna här julkort.

Självkart är och ska föräldrar vara glada och stolta över sina barn, men det är rätt ofint att trycka upp dom i ansiktet på omgivningen vid varje möjligt tillfälle.

Men alltså, var ska man dra gränsen? Jag, som är uppvuxen i en tokig familj där sexuella övergrepp var vardag, tycker familjebilder och familjeprat kan vara jättejobbigt. Men det är mitt problem, jag kan inte begära att omgivningen ska anpassa sig efter mina problem (annat än kanske nära vänner, i vissa situationer).
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Jag funderar på att klä ut hunden till ren, spänna för och sätta bebis (som kanske slutar vara bebis strax före jul, blir 1 i december) på en vedkälke bakom.
Du kommer att bli nerringd och utskälld för att du "utsätter ditt barn för sådana livsfaror".
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Du har en poäng där... men en liten del av mig vill tänka " var går gränsen?" Ska jag undvika kort med en tjock tomte till någon som är anorektisk? Ska jag undvika kort med många julklappar till föräldrar jag vet har det knapert och inte har råd med julklappar till sina barn? Ska jag undvika att skicka kort från solsemestern också till den familjen? "Kolla vad jag kan! Jag kan åka på semester! Det kan inte ni!"

Jag ska kanske undvika att skicka kort på mitt barn till äldre singlar, släkt och vänner som är i fertil ålder och har färre än 3 barn så borde jag ha täckt in dom flesta fallgroparna och det blir dessutom väldigt billigt för jag är 30 och dom flesta av mina vänner är i den åldern så då blir det bara ett enkelt men ack så välmenande GOD JUL till dom.

Men absolut... ska ha din input i åtanke!
Det beror ju på "hur det görs".

Jag har under de senaste 11 åren, d.v.s. under de åren som jag varit fertil och ansetts vara gammal nog att skaffa barn (och jag är 27, så det är sjuka jävlar jag stött på i livet) stött på lite olika typer.

Dels de där som försöker övertala mig, som inte vill ha barn, att barn är det bästa och finaste som finns bla bla bla bla snälla ska ni inte o.s.v.

Dels de där som skickar ett kort på hela familjen och skriver "God jul från familjen Eriksson!" - vare sig mer eller mindre.

De förra kombinerar gärna med "kolla på mina superperfekta barn som är så mycket mer perfekta än alla andra barn!"; de senare förstår att alla inte vill samma sak som de själva.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Men alltså, var ska man dra gränsen? Jag, som är uppvuxen i en tokig familj där sexuella övergrepp var vardag, tycker familjebilder och familjeprat kan vara jättejobbigt. Men det är mitt problem, jag kan inte begära att omgivningen ska anpassa sig efter mina problem (annat än kanske nära vänner, i vissa situationer).

Just ofrivillig barnlöshet är en sak som folk ofta mår väldigt dåligt av. Precis som när det gäller andra starka trauman (tex sexuella övergrepp).

Det finns ju också folk som haft ett litet barn men som inte har det längre pga sjukdomar eller olyckor.

Precis som att det är mindre lyckat att kalla en anorektiker för "äckligt fetto" eller skicka vykort med hakkors till en jude tycker jag att det är olämpligt att formligen frossa i att visa upp sina barn för alla och envar.

Visst kan man skicka julbilder av familjen, men man behöver ju inte enbart fokusera på barnet eller barnen när det gäller bildvalet.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Precis som att det är mindre lyckat att kalla en anorektiker för "äckligt fetto" eller skicka vykort med hakkors till en jude tycker jag att det är olämpligt att formligen frossa i att visa upp sina barn för alla och envar.

Och du tycker att de tre sakerna överhuvudtaget är jämförbara??! :eek:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Varför inte ett spexigt kort på hela familjen? Som ickeförälder kan man bli hjärtligt trött på alla dessa föräldrar som är fullkomligt besatta av sina barn. Är det från familjen så känns det mycket trevligare om hela familjen är med än bara bebisen. Det känns lite som "titta! vi har fått en bebis" trots att julkortsmottagarna med största sannolikhet redan vet att avsändarna har fått ett tillskott i familjen...
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Vadå, en rottweiler som ren funkar väl fint :D
Absolut, för min del är det ko-lugnt. Är inte alls mycket för trygghetsnarkomani.

Men jag har och har haft barnfamiljer i umgängeskretsen och hänger en del på diverse barnfamiljstäta (läs: mammatäta) forum och vet att det krävs betydligt mindre för att vissa ska bli alldeles till sig i trasorna.

"Åhmajgadd hunden tittade på mitt barn den tänkte äta upp mitt barn VAR KAN JAG ANMÄLA DÅÅÅM!!?????!"
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

*KL*

Det blev inte många tips på roliga julkort här inte, utan mer förmaningar om att jag inte borde skicka kort på mitt barn så nu lägger jag ner detta och letar hjälp någon annanstans.

Det jag borde lärt mig av tråden är:
* Det är inte ok att skicka julkort med foto på sitt barn till personer som skulle kunna vara ofrivilligt barnlösa eller möjligtvis har färre barn än dom vill
* Det är inte ok att skicka julkort med foto på sitt barn till personer som inte är väldigt nära vänner eller familj
* Julkort med foto på sitt barn är ... vad stod det nu... var det meningslösa tills man får barn själv? Jaja, något åt det hållet
* Julkort med foto på sitt barn signalerar att man är en självgod förälder, alternativt övertydlig med budskapet att man fått barn = drygt
* Julkort med foto på hela familjen är ok så länge det inte är för mycket fokus på barnet / barnen
* Julkort med foto på hundar och barn är inte ok, iallafall inte på mammatäta diskussionsforum

Ja, jösses...tack iallafall!
Over and out
 
Senast ändrad:
Sv: Roligt julkort med bebis...

Hehe och jag har bestamt mig for att bara skicka vara julkort till den innersta avgudarkretsen, som faktiskt gillar mina ungar! ;)
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Precis som att det är mindre lyckat att kalla en anorektiker för "äckligt fetto" eller skicka vykort med hakkors till en jude tycker jag att det är olämpligt att formligen frossa i att visa upp sina barn för alla och envar.

Du brukar framsta som ganska vettig men dar sjonk verkligen det sista vettet langt ner i havet.

Om du som barnlos hade fatt reda pa att din vaninna hade skickat julkort pa sina barn till alla utom dej, hade du inte tyckt det var annu varre da?
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Absolut, för min del är det ko-lugnt. Är inte alls mycket för trygghetsnarkomani.

Men jag har och har haft barnfamiljer i umgängeskretsen och hänger en del på diverse barnfamiljstäta (läs: mammatäta) forum och vet att det krävs betydligt mindre för att vissa ska bli alldeles till sig i trasorna.

"Åhmajgadd hunden tittade på mitt barn den tänkte äta upp mitt barn VAR KAN JAG ANMÄLA DÅÅÅM!!?????!"

Haha, jo tack, olyckskorparna kraxade angående våran katt innan vi fick bebis, när de sen vi höra att vi dessutom hade en mördarhund så var nog det stackars barnet dödsdömt :crazy: Tur man inte nämnde att vi dessutom har skräcködlor (salamandrar) hemma!
Fast de flesta av våra bekanta gillar hundar i allmänhet och rottisar i synnerhet som tur är :)
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

I olika grad ja. Barnlösa diskrimineras också i samhället på olika vis.

Så om jag skickar julkort med hakkors på till alla mina vänner utom de judiska (du glömde tex romerna där), så är det lika ok som att jag skickar bebisbilder till alla mina vänner utom de barnlösa?

Jag tar för givet att du anser att förlovade och gifta inte bör bära förlovnings- eller vigselringar? Det är ju fruktansvärt diskriminerande mot dem som inte lyckats hitta en partner att gifta och förlovade skyltar med sina ringar.

Givetvis bör man även sluta fira bröllop, och förbjuda bröllopsannonser i tidningarna. Singlar kan ju ta väldigt illa vid sig av att se dem. Bröllopsfester är verkligen inte okej, heller, tala om att skriva andra på näsan hur lyckad och lycklig man själv är.

Att prata i vi-form på det där sättet som många som har en partner gör, bör också upphöra. Fruktansvärt förnedrande för alla ensamma!

Och de som har råd med bil! De borde verkligen inte köra omkring och parkera fullt öppet! Tänk så dåligt de som inte har råd med bil måste må över det.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Så om jag skickar julkort med hakkors på till alla mina vänner utom de judiska (du glömde tex romerna där), så är det lika ok som att jag skickar bebisbilder till alla mina vänner utom de barnlösa?

Jag tar för givet att du anser att förlovade och gifta inte bör bära förlovnings- eller vigselringar? Det är ju fruktansvärt diskriminerande mot dem som inte lyckats hitta en partner att gifta och förlovade skyltar med sina ringar.

Givetvis bör man även sluta fira bröllop, och förbjuda bröllopsannonser i tidningarna. Singlar kan ju ta väldigt illa vid sig av att se dem. Bröllopsfester är verkligen inte okej, heller, tala om att skriva andra på näsan hur lyckad och lycklig man själv är.

Att prata i vi-form på det där sättet som många som har en partner gör, bör också upphöra. Fruktansvärt förnedrande för alla ensamma!

Och de som har råd med bil! De borde verkligen inte köra omkring och parkera fullt öppet! Tänk så dåligt de som inte har råd med bil måste må över det.

:bow: :bow:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

Så om jag skickar julkort med hakkors på till alla mina vänner utom de judiska (du glömde tex romerna där), så är det lika ok som att jag skickar bebisbilder till alla mina vänner utom de barnlösa?

Jag tar för givet att du anser att förlovade och gifta inte bör bära förlovnings- eller vigselringar? Det är ju fruktansvärt diskriminerande mot dem som inte lyckats hitta en partner att gifta och förlovade skyltar med sina ringar.

Givetvis bör man även sluta fira bröllop, och förbjuda bröllopsannonser i tidningarna. Singlar kan ju ta väldigt illa vid sig av att se dem. Bröllopsfester är verkligen inte okej, heller, tala om att skriva andra på näsan hur lyckad och lycklig man själv är.

Att prata i vi-form på det där sättet som många som har en partner gör, bör också upphöra. Fruktansvärt förnedrande för alla ensamma!

Och de som har råd med bil! De borde verkligen inte köra omkring och parkera fullt öppet! Tänk så dåligt de som inte har råd med bil måste må över det.

Ja och tänk på mej som har en kropp som inte fungerar så bra längre!!! Berätta för tusan inte att du har gått och handlat själv utan hjälp, att du har gått en promenad, varit och tränat, att du jobbar, att du kan tvätta och städa i ditt hem själv, kör bil eller något annat där man behöver en fungerande kropp för då kan ju jag känna mej diskriminerad :cool:
Du får heller inte klaga om du är förkyld, har ont i huvudet eller har brutit tummen för jag har mycket mera ont och äter mycket starkare värktabletter :eek:

Delvis knapplån
Hoppas alla förstår ironin. Man kan inte vara alla till lags oavsett hur mycket man försöker. Att skicka julkort med sina barn på är inte fel. Inte mer fel än att väldigt många lever vanliga svenssonliv med 2 barn villa och volvo. Om alla hela tiden ska känna sig diskriminerade så finns det snart inga sätt kvar att umgås på alls. Kanske ska var och en sitta i en skrubb med en dator och istället förfasa sig över att vissa har två datorer.
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

*KL*

Det blev inte många tips på roliga julkort här inte, utan mer förmaningar om att jag inte borde skicka kort på mitt barn så nu lägger jag ner detta och letar hjälp någon annanstans.

Det jag borde lärt mig av tråden är:
* Det är inte ok att skicka julkort med foto på sitt barn till personer som skulle kunna vara ofrivilligt barnlösa eller möjligtvis har färre barn än dom vill Jo det är helt okej. De flesta barnlösa har givetvis en sorg att de inte kan få barn men är ändå såpass att de kan njuta av andras söta barn. De kan också läsa att du och din familj önskar dem en god jul och glädjas över det.
* Det är inte ok att skicka julkort med foto på sitt barn till personer som inte är väldigt nära vänner eller familj Skicka till alla du vill. De som blir glada blir glada över att du hör av dej och önskar god jul, de andra kanske du inte behöver ha i din bekantskapskrets alls längre.
* Julkort med foto på sitt barn är ... vad stod det nu... var det meningslösa tills man får barn själv? Jaja, något åt det hållet Möjligt, jag fick ju barn så tidigt att jag inte kan svara på det men jag finner det märkligt om man skulle gå omkring i en bubbla helt ovetande om att andra lever andra liv än man själv gör och inte heller acceptera att andra lever andra liv.
* Julkort med foto på sitt barn signalerar att man är en självgod förälder, alternativt övertydlig med budskapet att man fått barn = drygt Absolut inte!!! Det signalerar att man vill sprida lite julstämning.
* Julkort med foto på hela familjen är ok så länge det inte är för mycket fokus på barnet / barnen Äh, skit i dom. Gör som du själv vill. Tänk på alla singlar... Det är nog bäst att ta på bara katten :angel:
* Julkort med foto på hundar och barn är inte ok, iallafall inte på mammatäta diskussionsforum När mina barn var små var hundar ofta det som räddade en dag då barnet var lite kinkigt. Att få se en hund var liksom så roligt att barnet glömde bort att vara kinkig och övergick till att vara glad istället. Märkligt att barn idag inte är sådana alls och när blev mammorna sådana?

Ja, jösses...tack iallafall!
Over and out

Skicka du en massa fina, stämningsfulla julkort till alla du vill. Julkort, äkta sådana blir färre och färre varje år.
Tyvärr har jag så dålig fantasi att jag inte kan ge något förslag men ditt eget ovan med hunden som ren tyckte jag var gulligt :love:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

*KL*
* Julkort med foto på sitt barn är ... vad stod det nu... var det meningslösa tills man får barn själv? Jaja, något åt det hållet

Nja, du missförstod mig. Vad jag syftade på med mitt inlägg var följande:

Först skrev du att du i många år fått barnjulkort som inte var speciellt roliga.

Men NU, när du har barn själv - DÅ ska det verkligen göras roliga julkort.

Det var det jag reagerade på. Och uttryckte det med att barnjulkort kan kännas rätt meningslösa så länge man själv inte har barn. Men när man fått barn, då är minsann JÄTTEFINT. Det kan ju inte finnas NÅGON som inte vill ha ett kort med mitt fantastiska barn i tomteluva och med blixtröda ögon i dåligt ljus?

Kung tulle: jag hoppas innerligt att du förstår att det inte finns NÅGON du kan skicka kort med hakkors till:crazy:
 
Sv: Roligt julkort med bebis...

*KL*

En närliggande fråga: tycker ni att det är helt okej att styra ut ett barn hur som helst för att ta ett julkort?

Jag tycker det inte. Naturligtvis är det föräldern som äger beslutet om vad barnet ska ha på sig varje dag - men jag kan inte se mig själv styra ut ett litet barn som inte själv kan ha ett ord med i laget. Även de minsta har rätt till nåt slags integritet - så min personliga gräns går nog redan strax efter tomteluva.

Fast det är säkert en extrem åsikt. Jag har till och med svårt för när folk sätter snusnäsduk på sina hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp