roliga kommentarer

workahlic

Trådstartare
Läste en underhållande tråd på dressyrforum om domarkommentarer. Tänkte att här borde ju finnas ännu fler... vi som har hästar med en massa kryss i stamtavlan och i hög kondition-då borde det ju kunna bli en och annan rolig notis. Ett exempel från dressyren var en häst som gjort en ganska häftig galoppfattning vid C "try to kill judge" helt underbar tycker jag, kan nämnas att det var på Irland, var annars ??
Själv gjorde jag en uppridning på Flyinge en gång som slutade i princip ute på spåret, domare S S (bara en sån sak som initialerna:p , men det var nog faktiskt positivt tänkt) "vilda western" stod det på den raden.
Har ni fler?

Sv: roliga kommentarer

Har inget eget att komma med men var det inte en domare som hade dömt någon som stått på bakbenen, bockat och hoppat o domaren skrev nåt i stil med: Tyvärr ingår inte levad och skolorna över marken i LB:1......:rofl::rofl:

Mina är kanske inte så roliga, mest väldigt märkliga.

På Udden 2000 fick jag kommentaren "kom inte in på dressyrbanan med en pissfläck på låret på hästen". Detta var min första fastlandsstart så jag var väldigt nervös och osäker på allt. Hade det varit idag så hade jag gått och frågat domaren om hon kunde hjälpa till att tvätta bort den pigmentfläck min häst hade och som gjorde att hon alltid började svettas just där först :devil::devil:

Den andra var "mycket mjuk och trevlig ritt men jag kan inte sätta högre betyg då jag inte tycker hästen visar upp sig tillräckligt." Öh, va?! Menar hon att det är för lite power eller vad? Skriver man inte det i så fall?
Det var Ågesta 2004 tror jag.

Jag måste bara få bidra med en sak till :rofl:

Jag tränade en liten C-ponnyryttare som började tävla dressyr med sin ponny. Efter första tävlingen kom hon och sa surt att domaren tyckte att hon red för sakta. Jag sa att det inte var något att fästa sig vid utan fortsätt bara rida på samma sätt, bara du har en bra känsla. Ponny var nämligen en ganska het ponny som vi försökt dämpa under mycket lång tid.

Nästa tävling så tyckte dommaren att hon red för sakta genom hela programmet till skillnad mot bara på ett fåtal ställen på första tävlingen. Nu började jag tycka det var lite konstigt men de startade i alla fall sin tredje tävling. Då ringde ungen och grät i telefonen eftersom domaren fortfarande tyckte hon red för sakta och nu kunde hon faktiskt inte rida fortare. Hon fick typ 40% i denna start...

Jag blev väldigt fundersam och bad henne ta med protokollen så jag fick se dem. Jag såg ingenstans att domaren hade skrivit att hon red för sakta. Ungen blir ganska sur på mig och säger "jamen SE DÄR! Det står ju Öka Tempot överallt!" Jösses jag kunde knappt hålla mig för skratt när jag fick förklara att ÖT står för över tygeln och inte ÖKA TEMPOT :rofl:

Inte konstigt att det blev fler ÖT ju fortare hon red på sin lilla rejserponny :D

Det är inte helt lätt att tolka alla förkortningar när man är liten (inte alltid när man är stor heller...)! Det måste ju finnas mängder med människor som tolkar alla förkortningar fel :D

Jag måste bara få bidra med en sak till :rofl:

Jag tränade en liten C-ponnyryttare som började tävla dressyr med sin ponny. Efter första tävlingen kom hon och sa surt att domaren tyckte att hon red för sakta. Jag sa att det inte var något att fästa sig vid utan fortsätt bara rida på samma sätt, bara du har en bra känsla. Ponny var nämligen en ganska het ponny som vi försökt dämpa under mycket lång tid.

Nästa tävling så tyckte dommaren att hon red för sakta genom hela programmet till skillnad mot bara på ett fåtal ställen på första tävlingen. Nu började jag tycka det var lite konstigt men de startade i alla fall sin tredje tävling. Då ringde ungen och grät i telefonen eftersom domaren fortfarande tyckte hon red för sakta och nu kunde hon faktiskt inte rida fortare. Hon fick typ 40% i denna start...

Jag blev väldigt fundersam och bad henne ta med protokollen så jag fick se dem. Jag såg ingenstans att domaren hade skrivit att hon red för sakta. Ungen blir ganska sur på mig och säger "jamen SE DÄR! Det står ju Öka Tempot överallt!" Jösses jag kunde knappt hålla mig för skratt när jag fick förklara att ÖT står för över tygeln och inte ÖKA TEMPOT :rofl:

Inte konstigt att det blev fler ÖT ju fortare hon red på sin lilla rejserponny :D

Det är inte helt lätt att tolka alla förkortningar när man är liten (inte alltid när man är stor heller...)! Det måste ju finnas mängder med människor som tolkar alla förkortningar fel :D

Så himla gulligt! :)

Fortsätt o fylla denna tråden! Det var den roligaste jag läst på länge!!

Så himla gulligt! :)

Fortsätt o fylla denna tråden! Det var den roligaste jag läst på länge!!

Ja visst var det gulligt! Hon var inte så road av det just då dock! Idag skrattar hon när jag påminner henne om det, hon rider fö LA på häst idag och har god koll på vad förkortningarna betyder :D

Har inget jätteroligt att bidra med men i Gärds för ett par år sedan fick Hugo plötsligt för sig att han var rodeohäst och började bocka i galoppen. Fick då kommentaren "possitiv och glad häst håll i dig i terrängen";).

Jag kommer inte bidra med någon rolig kommentar tyvärr men en väldigt tråkig.
Jag själv är ganska lång och under en tävling i stockholm hösten 08 så fick jag kommentaren "Du borde kanske skaffa en större häst"..min häst gick jätte bra genom hela tävlingen...jag har inte växt på fler år och jag och min ponny har gjort fantastiska resultat enligt mig:D
Det satte sig i huvudet, nu rider jag inte min ponny längre:(

Det värsta var väl att domaren även skrev det till två andra tjejer som red ponny. Den ena tjejen hade precis börjat rida ponny och ville förstås sluta rida!!!

Tog upp det med min tränare som även är dressyrdomare, hon sa att om inte hästen lider av det så får man inte skriva så!!

Vad ska de skriva till de som är stora då?? " Du borde skaffa en större häst du är för tjock" Nej för F*an skärp till er, att förstöra folk är det eran mening eller??

Kul var det iallafall att alla tre gjorde jätte bra i från sig:D

knappen

Hm.. detta har inte med FT att göra, men domarkommentarer!

Kommer ni ihåg dressyrhästen Zancor? Han reds av P. Sandgaard i OS i Aten, tävlandes för Danmark.
Min mamma har fött upp honom och när han startade en MSV tävling som yngre talang så fick han genomsnitt 7 -8 "där uppe" men en 4 på hästens gångarter, med kommentaren, "-Mer bakbensaktivitet önskvärt":eek:

För er som sett honom så är han en dressyrhäst som behöver sadelgjordsplatta för att inte slå sig med bakhovarna på magen!!

Förresten fick hans mamma omdömmet att hon inte var önskvärd i svensk halvblodsavel... GAH!

:cool:

Senast ändrad:

knappen

Hm.. detta har inte med FT att göra, men domarkommentarer!

Kommer ni ihåg dressyrhästen Zancor? Han reds av P. Sandgaard i OS i Aten, tävlandes för Danmark.
Min mamma har fött upp honom och när han startade en MSV tävling som yngre talang så fick han genomsnitt 7 -8 "där uppe" men en 4 på hästens gångarter, med kommentaren, "-Mer bakbensaktivitet önskvärt":eek:

För er som sett honom så är han en dressyrhäst som behöver sadelgjordsplatta för att inte slå sig med bakhovarna på magen!!

Förresten fick hans mamma omdömmet att hon inte var önskvärd i svensk halvblodsavel... GAH!

:cool:

Den dommaren som dömde honom som ung måste ha känts sig dum när samma häst sen är med i OS.:angel:
Den hästen har helt uderbar bakbensaktivitet

*KL*
På "gamla, stabila" Vincent
- "orolig volt" vi vet inte vad domaren menade (volten var jämn så det var inte det..) och hon fick en 8:a

Annars är det väl i de lättaste klasserna med unghästar som de roliga kommentarerna kommer som vi varit med.

En unghäst på sin första utedressyr i märklig miljö. Hästar runt om tävlingsbanan, bara 1 m från staketet... Stoet stegrar och vänder sej om när en häst kommer i galopp rakt emot henne... Hon blev rädd.

kommentar från domaren:
- en olydig häst som behöver tränas

Hrm ja.. :angel: Ok vi måste börja träna :idea:

Jag har som sekreterare skrivit kommentarer som :
- tråkig uppvisning
- tråkig häst
- söt häst
- sött ekipage

och de 2 senaste har inte varit ponny på låg nivå utan ft-häst. :p

Sen Hannas favorit i en LA
texten vid ai och bara 8:or därnere
"Fin vacker uppvisning. Välplanerad och skickligt"

men en 4 på hästens gångarter, med kommentaren, "-Mer bakbensaktivitet önskvärt"

men 4an måste ju bero på att domaren sett att det var "ngt ovanligt" med hans bakben och inte fattat vad han sett :p

haha! hade en kommentar:
"ö.t i halten" - om din c-ponnyunge hade fått den så hade hon nog blivit förkrossad, om hon inte ens visste att man skulle ha tempo i halterna :p

annars har jag inte några speciella, bara lite roligt synmässigt
"n.ö.t"
"skyggar" (nähä? ;))

Efter en av mina mer fartfyllda dressyruppvisningar på ponny så stod det "det är skönt att du kan le åt det, lycka till i framtiden" tackar, haha

"Bra att du höll dig lugn på het och spänd häst!"

Vad hjälpte det....nada....önskade hela programmet att den vite skulle satsa över staketet så att jag skulle slippa fortsättningen, han var helt galen! Grät faktiskt efteråt.....trodde jag skulle få låna poäng för att få några överhuvudtaget.....den vite blev hopphäst efter detta!!!

"Hackar med tänderna hela programmet, spänn nosgrimman (jag hade en remont mycket löst spänd, mest bara för att man inte får rida utan) några hål till eller uppsök hästtandläkare".

Det fick jag på en fälttävlan förra året. Spänn norgrimman ELLER fixa tänderna lixom........

Han klapprar alltid tänder när han blir lite stressad, det har han gjort sedan han var 1,5 år gammal. Att dra åt nosgrimman hjälper inte ett dyft, eller jo klapprandet försvinner ju men då vrider han hela underkäken istället. Det enda som hjälper är att tävla mer så att han kopplar av.

Att en domare rekomenderar tandläkare kan jag ju förstå men inte som andrahandsalternativ till att snöra ihop truten!

"Bra att du höll dig lugn på het och spänd häst!"

Vad hjälpte det....nada....önskade hela programmet att den vite skulle satsa över staketet så att jag skulle slippa fortsättningen, han var helt galen! Grät faktiskt efteråt.....trodde jag skulle få låna poäng för att få några överhuvudtaget.....den vite blev hopphäst efter detta!!!

:eek: kan det vara samma dommare som skrev exakt samma kommentar på samma häst några år senare...:eek::rofl::eek:

Kanske inte så jätterolig komentar, men fick: "Busar" som kommentar efter att hästen varit livrädd för kortsidan av banan i galoppen och iprincip inte velat gå närmare än 3 meter ifrån staketet :crazy: Tycker domaren borde ha sett att det inte var bus utan mera rädsla, hästkunniga domare efterlyses :angel::p

Liknande trådar

Äldre Ja ni läste rätt, nu är det dags för Melodifestivalen igen! På lördag går deltävling 1 av stapeln i Malmö! :banana::banana::banana: Ni...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
11 415
Senast: AgentCarter
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka