Rör i öronen

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Min 2 åring ska få rör inopererat i öronen.
Det är både lite skrämade med att hon ska sövas ner och en lättnad att det kanske blir bättre med rör i öronen.

har ni någon erfarenhet av rör i öronen ?
 
Sv: Rör i öronen

Jag har en liten bekant som har. Hon är jättestolt över sina
"röron" och hör numer klockrent.
Det har inte varit några besvär alls, annat än att man fick vara försiktig med vatten när hon duschade och badade första dagarna.
Ser bara fördelar för hennes del.
 
Sv: Rör i öronen

Min son har haft rör i öronen från han var tre till för något år sen. Sista gången han sövdes, för att ta bort det rör som inte hade ramlat av sig själv, var alla så imponerade av hur cool han var - behövde ingen premedicinering alls. Precis innan han somnade gjorde han "tummen upp" :)

Det var helt odramatiskt första gången också. Och när han fick de där rören började han säga "s" - för han hörde plötsligt "s"! Och så började han sjunga. Det hade han inte gjort innan.

Öronproppar vid bad har varit det enda praktiska "problemet". Och de gånger han fått infektioner i öronen med rör har ju varit lindrigare, eftersom gucket kunnat rinna rätt ut. Och han hör som en örn.
 
Sv: Rör i öronen

Hon pratar mer än gärna .Men kan inte säga vissa bokstäver.det kanske lossar nu när rören kommer på plats.?!?

Jag läste rätt mycket om "rör i öronen" igår så jag har fått en uppfattning vad det går ut på .

Det läskiga är fortfarande är att hon ska sövas ner ...(tänker om det blir några komplikationer, Hon kanske inte vaknar )
 
Sv: Rör i öronen

Min son har haft rör i öronen från han var tre till för något år sen. Sista gången han sövdes, för att ta bort det rör som inte hade ramlat av sig själv, var alla så imponerade av hur cool han var - behövde ingen premedicinering alls. Precis innan han somnade gjorde han "tummen upp" :)

Det var helt odramatiskt första gången också. Och när han fick de där rören började han säga "s" - för han hörde plötsligt "s"! Och så började han sjunga. Det hade han inte gjort innan.

Öronproppar vid bad har varit det enda praktiska "problemet". Och de gånger han fått infektioner i öronen med rör har ju varit lindrigare, eftersom gucket kunnat rinna rätt ut. Och han hör som en örn.
Känner igen mycket. :)

Min lilla stora älskling (är 7 nu) fick ett rör i ena örat i våras (första gången för honom). Det har varit problem från och till hela tiden med hans öron. Lugnare perioder emellan och sedan mer problematiska emellan. Det visade sig att han hade en ovanligt stor näs-svalgtonsill, som troligen har ställt till med problem. Den plockades bort. Han behövde heller ingen premedicinering. Iofs har han varit sövd tidigare, när han för ca ett år sen bröt båda underarmsbenen och de skulle fixa ihop armen. Han visste vad det var fråga om.

Sonen har alltid varit känslig för högtalarljud. Han har närmast drabbats av panik av sådant. Troligen för att ljudet på något sätt förvanskats i hans ena öra så det har blivit olidligt på något sätt. När han var yngre minns jag t ex en gång när hans ben bara gav efter när han hörde en högtalarröst. Plötsligt bara satte han sig och storbölade. Benen höll inte pga ljudet. :eek:

Han har inte heller sjungit innan. Nu har han börjat sjunga. Han har mycket att ta igen (7 år). :crazy: Musik består ju inte bara av en ren ton, egentligen. Och jag tror att han har haft svårt att uppfatta musiken som helhet, utan att det har varit mer fragmentariskt än hur en person med vanlig hörsel uppfattar musik. Och därför har han inte kunnat "skapa" melodier själv och sjunga. (Min ytterst oprofessionella teori.) Men lustigt nog har han alltid varit väldigt noggrann med sitt uttal och inte haft några svårigheter med uttalet.

Och ja, ibland är det svårt att alltid komma ihåg öronpropparna, plus att de inte riktigt hålls i hans öron. Öronproppar+band är ett måste när han badar. I duschen måste man försöka få propparna att hållas utan band.

PS. Nu reagerar han väldigt kraftigt på höga ljud. Han blir jätterädd för plötsliga smällar mm iom att han hör dem så väl!
 
Senast ändrad:
Sv: Rör i öronen

Jag var öronbarn och har haft rör i tre omgångar. Det har aldrig varit några problem för mig. Det går säkert bra för er också :)
 
Sv: Rör i öronen

Jag har haft rör hela min barndom men ej längre!
Då jag blev döv vid 4-7 års ålder (hörde inget alls, läste på läpparna) så jag fick inopererade rör i öronen och efter det började jag höra igen!!

Gjorde denna operation flera gånger eftersom rören behöver bytas ibland!!
Men de ska nog gå alldeles utmärkt tror jag!!
Jag har i alla fall överlevt och jag är mycket tacksam att jag fick rör i öronen för nu kan jag ju i alla fall höra!!!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: The Beast
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 033
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp