Röntgen och foster

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
I veckan var jag med en kompis och hästen till djursjukhuset. Röntgade hästen och vi var med båda två. Det står ju stora skyltar att man inte får vara under 18 år eller gravid om man ska vara me din.

Då började jag fundera. Om man nu inte VET att man är gravid då? Bara är i säg, 3-4 veckan? Hur påverkas de små cellerna av röntgenstrålningen? Hur mycket skyddar blytäcket man har på sig?

Tänk vad hjärnan klurar på knepiga saker för att slippa tänka på det jobbiga vad som kunde vara fel på hästen... Men nu funderar jag ju på det där och kan inte släppa det. Hoppas nån här kan stilla mina funderingar.
 
Sv: Röntgen och foster

Det är inte så extrem stor fara för fostret, man röntgar ju höggravida mammor för att kolla så att bäckenet är tillräckligt stort. Däremot ska man inte utsätta sig för det allt för mycket, men en gång ska inte vara någon större fara, men de måste varna och "förbjuda" pga att det är skadligt i stora doser.
 
Sv: Röntgen och foster

OK. Tänkte att det kanske är värre mitt i värsta celldelningen. Det är ju liksom inte heller bara en bild man är med vid, utan 4-5 bilder tog de väl med sin stora jättemaskin.

På Scintologi-avdelningen fick man inte ens gå in innanför dörrarna om man var underårig eller gravid. Ligger strålningen kvar där hela tiden?
 
Sv: Röntgen och foster

På Scintologi-avdelningen fick man inte ens gå in innanför dörrarna om man var underårig eller gravid. Ligger strålningen kvar där hela tiden?

På scinten är det hästen som utsöndrar strålning, så det är den man ska hålla sig i från. Ffa urinen.

Jag skulle oxå gärna vilja veta hur mycket förkläde + halsskydd egentligen skyddar? Silverkedjan - var är du??
 
Sv: Röntgen och foster

Jag skulle oxå gärna vilja veta hur mycket förkläde + halsskydd egentligen skyddar? Silverkedjan - var är du??

Det skyddar mycket - om man inte är i strålfältet SJÄLV.
Det hjälper inte att lägga över magen när man själv röntgas liksom, då stängs snarast sekundärstrålningen in och kan studsa en extra gång.

Men nu var det ju inte den ev. gravida som var i fokus.

Strålningen avtar med kvadraten på avståndet så ju längre från "fokus" ju mindre strålning.

Vi har aldrig lyckats få nån strålning uppmätt på våra dosimetrar om vi satt dem under förklädena när vi står inne på lab och undersöker patienter.

Men det viktigaste är att vara så långt bort som möjligt.
 
Sv: Röntgen och foster

Tack för det snabba svaret :bow:
Precis som jag har uppfattat saken alltså... Det händer att man träffar på en och annan som påstår att förkläde och/eller krage inte spelar någon roll, och som har olika kryptiska argument för detta...

Nu när tråden ändå är kapad - hur är det med genomlysningsapparater? Inte på flygplatser, utan i operationssalar. Fluoroskop kanske det heter? Hur ser det ut med strålningsrisken här? Inte för patienten alltså, utan för andra som befinner sig i rummet?
 
Sv: Röntgen och foster

De enda som verkligen FÅR strålskador av genomlysning är machokirurger som tror de är immuna mot strålar och alltid jobbar utan skydd :smirk:

Med skyddsutrustning får man ingen mätbar stråldos av att vara en bit från utrustningen.

Man har gjort studier som visar att sköterskor som jobbar med coronarangiografi (bland det mest strålkrävande som ibland ger pat riktiga akuta strålskador) egentligen skulle kunna jobba under graviditeten för det går inte att mäta någon stråldos för fostret om man skyddar sig rätt.

Men det KÄNNS inte så kul så självklart slipper man genomlysning om man är gravid.
 
Sv: Röntgen och foster

De enda som verkligen FÅR strålskador av genomlysning är machokirurger som tror de är immuna mot strålar och alltid jobbar utan skydd :smirk:

Med skyddsutrustning får man ingen mätbar stråldos av att vara en bit från utrustningen.
.

Aha, det var just machokirurgernas envisa åsikter jag tänkte på :smirk:

Det låter ju betryggande att alla andra är i säkerhet i alla fall...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 307
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 144
Senast: Queen
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 344
A
Hästhantering Hej! Finns det någon som har något enastående tips på hur man ska ta sig till när man har en häst som bokstavligt talat är livrädd...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: annnaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp