Röklukt osv?

Hera

Trådstartare
Hur farligt är egentligen rök?
Jag själv tycker att röklukt och folk som luktar rök är vidrigt. Troligtvis pga min astma, jag blir sämre av lukten...

Alla vill ju hålla ens lilla bebis, men jag tycker att det är lite småäckligt när nån släcker sin cigg och sen vill hålla!

Min brorson luktar inpyrd rök så fort han varit hos sin mormor en stund...

Är det farligt för spädbarn med röklukt?
Om man tar med i beräkningarna att astma är väl befäst i min släkt :D

Vet att jag är nojjig och löjlig, men jag vill inte att hon ska lukta rök när andra har hållt henne...
 
Sv: Röklukt osv?

Det är ju säkert farligare med direkt rök sas, men en del gifter borde väl finnas kvar i kläderna.
Jag hade personligen inte oroat mig det minsta, jag tror att det är betydligt farligare att ta en promenad med barnvagnen i närheten av en trafikerad väg.
 
Sv: Röklukt osv?

Inte ett dugg nojjigt. Minst 20 min efter rökning skulle jag tillåta någon att hålla min bebis. Man kan gott hålla sig utan att röka när man hälsar på bäbis tycker jag!

De där 20 min läste jag nånstans, men kan för mitt liv inte komma på var dessvärre. Men man utsöndrar genom andningsluften och huden, för att inte tala om handen som hållit cigaretten, och små barn är känsliga.
 
Sv: Röklukt osv?

Det som sitter i kläderna är ingen fara rent hälsomässigt, däremot innehåller utandningsluften från en rökare fortfarande 'gift' i X minuter (minns inte exakt hur många) efter att en cigarett släckts, så flåsa i ansiktet på den lilla bör man ju inte göra.

Sen just ang astman etc i släkten, så är jag helt ute och cyklar nu men har man inte kommit fram till att det är bättre att barnen då utsätts för retande ämnen (pälsdjur etc) i liten dos än skyddas helt?

Jag röker, men jag har full förståelse för att det inte är roligt för mamman när barnet luktar rök. Dock när det gäller nära släkt som mormor etc, så får man nog försöka stå ut, eller fint försöka prata med mormor om att nu kanske är en jättebra tidpunkt att försöka sluta röka?

Att tycka att rökare inte får hålla barnet direkt efter de rökt tycker jag dock definitivt man kan göra, att de får vänta tio minuter eller så.

Ngt jag funderat över är att bebisar inte tycks reagera på röklukten, alltså reagera negativt. Jag brukar undvika gulla med brorsdottern när jag rökt timmen innan, och byter gärna kläder om jag kan. Mormor lider dock inte av sådana problem, och lillan borrar gärna in näsan i t ex mormors hår och kläder och ser lika lycklig ut som när hon luktar på tvättmedelsdoft. Det bord elukta apa även för barnen tycker man, men luktsinnet kanske inte är så utvecklat än? (Ingen av barnets föräldrar röker, pappa snusar men annars inget, så det är inte att hon är van heller)
 
Sv: Röklukt osv?

Jag tycker som dig. det är vidrigt! å jag har ändå rökt själv=)

Nu är ju min tjej stor (8 mån) så den där perioden där alla ska hålla har gått över. men när hon va liten lät jag inte nyrökta hålla henne.

De flesta barn som dör i psd har rökande föräldrar/föräder. Så jag tog de där på ganska stort allvar. Man e ju skitnojjig för psd de första halvåret i alla fall...

Nä, om du inte tycker att det känns okej att nyrökta håller din bebis ska dom inte göra det. det är du som bestämmer.
 
Sv: Röklukt osv?

Naggur - har du källa till det om psd? Alltså jag frågar inte för att klanka, utan jag är genuint intresserad, för det är ngt jag missat?
 
Sv: Röklukt osv?

Både jag & min sambo rökte då jag blev gravid med Emil för lite drygt 1 år sedan. Jag slutade direkt iom att jag fick veta att jag var gravid, inga som helst problem var det. Sambon rökte ett tag, men slutade även han efter ett par månader. Känns så skönt att vi klarade av det. :bump:

För fy sjutton vad det luktar ILLA, jag fattar inte nu hur jag har kunnat rökt. Huvva... den enda i våran närhet som röker, som jag kan komma på, är Emils farfar. När vi varit där eller han varit hos oss så luktar det rök om Emil och det är inte så roligt direkt, även om han inte brukar röka just då vi är där. Men vi träffs inte så ofta & så länge han inte räker just när vi är där så känns det som att jag får acceptera det, då är det okej.
 
Sv: Röklukt osv?

Skulle tro att du hittar information om det direkt om du googlar på psd. Det är med i all "allmän" info om psd som jag har läst.
 
Sv: Röklukt osv?

Naggur - har du källa till det om psd? Alltså jag frågar inte för att klanka, utan jag är genuint intresserad, för det är ngt jag missat?

Jag har en broschyr här hemma från Socialstyrelsen som heter "Minska risken för PSD".

Punkterna i denna är:

Låt barnet sova på rygg
Avstå från att röka
Amma om möljligt
Se till så barnet kan röra fritt på sig
Klä barnet lagomt varmt

Alltså, det är dess punkter man ska tänka på för att minska risken för PSD, står mer om varje punkt i häftet. :)
 
Sv: Röklukt osv?

Nej tyvärr. tror de fanns nån länk på fl om de för 100 år sen. men som sagt, de borde gå att googla på.
 
Sv: Röklukt osv?

Jo, jag tänkte mer på statistiken att de flesta barn som dör i psd har rökande förälder. Men jag ska prova googla.
 
Sv: Röklukt osv?

*KL*

Skönt att man inte är ensam om att tycka så här. Vi har bara en i vår "familj" som röker och det är flickans farmor. Det är här vi stöter på det största problemet eftersom hon inte alls håller med. Hon står innanför balkongdörren och röker, med andra ord så åker lika mkt rök in som ut. Sista gångerna vi har varit där så inbillar jag mig att dottern är hes ett tag efteråt:crazy::o

Någon skev att ang allergier och astma så ska man utsättas för liten dos för att bli mera motståndskraftig och det stämmer ang pälsdjur och sådant, som jag uppfattat det iaf.

Men vad det gäller cigarettrök så säger iaf min läkare att pga att mina föräldrar rökte när jag var liten så har min astma garanterat förvärrats av detta.
 
Sv: Röklukt osv?

Vet inte om statestik och så, men de ger iaf ut information om rökning och PSD på MVC och föräldragrupper. Jag fick också en broschyr om jag inte minns fel. Först en från MVC innan inskrivningen och en till på BVC...
 
Sv: Röklukt osv?

Nä, hittar inte. Att rökningen är en riskfaktor vet jag ju, det var just det att majoriteten av de som dör i psd har rökande förälder jag var nyfiken på. Men i den senaste nordiska studien jag hittar så är det bara 'riskbedömt', och där är rökning bara hälften så 'farligt' för risken för psd som att sova på magen, så den hjälpte ju inte mycket.

Kanske ska förtydliga att jag INTE under några som helst omständigheter anser att varken blivande föräldrar eller föräldrar ska röka, jag söker alltså inte motbevisa att majoriteten av barnen har rökande föräldrar, jag skulle vilja bevisa det. Så ska jag ta och printa ut beviset och ge det till en person i min omgivning..
 
Sv: Röklukt osv?

Vet inte om statestik och så, men de ger iaf ut information om rökning och PSD på MVC och föräldragrupper. Jag fick också en broschyr om jag inte minns fel. Först en från MVC innan inskrivningen och en till på BVC...

Jo jag vet. Att jag gärna skulle ha påståendet om att majoriteten av barn som dör av psd har rökande föräldrar är för att det har jag aldrig sett någonstans, men det skulle vara PERFEKT att svart på vitt ge en person i min omgivning. Dock så allt jag hittar identifierar ju utan tvekan rökning som en risk, men den största riskfaktorn anses vara sova i magläge.

Och personen jag skulle vilja visa det att majoriteten har rökande föräldrar (om den stämmer) anser att risken för psd är inte så stor för just rökning, däremot magläge. Och eftersom personens bebis sover på rygg, så är det 'ingen större fara' =/
 
Sv: Röklukt osv?

om du hittar nått får du gärna pm:a så jag kan köra upp det i nyllet på en gravid kompis:angel:
 
Sv: Röklukt osv?

Naggur - jag lovar, det är ju samma anledning (fast inte gravid, nybliven mamma) som jag vill ha det till.

Men hittar bara sånt som jag redan provat med. Men hon läser 'det är 17 ggr så stor risk vid magläge och 8 gånger så stor risk vid rökning' och tolkar 'bebisen sover ju på rygg, och bla bla (= andra preventiva åtgärder)', så rökningen ger ju en pytteliten risk. Och det finns ju barn som dör utan att det finns en enda identifierbar risk, så det är ju typ himla liten risk ändå.

*bankar huvudet i väggen*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp