Roderik-Anart

Nelle

Trådstartare
Jag går i tankarna att låna magen på ett sto född 2006. Stoet tillhör en gammal stostam och jag har följt hennes syskon mycket. Detta är nu mammans sista avkomma.

Stoet ifråga är undan ett elitsto efter Anart-Rockad. Hon är korrekt i exteriören men hennes mamma har tidigare lämnat några avkommor som varit innåttåade. Hon hoppar väldigt trevligt med mycket rygg och fin språngkurva, är nu inriden utan problem.

Mamma har trots sin gamla stam lämnat lätta avkommor förrutom en efter Cortez som var rejält grov, däremot är avkommorna efter Chess lätta i typen.

Det jag funderar på är vad Roderik egentligen gett :o Gjorde han något själv? Vad lämnade han för psyke och hur såg han ut i benen?

Vad skulle passa henne? Inriktning hopp/fälttävlan. Jag vill ha en hingst med prestationsinriktad stam på både fäderne och möderne samt viktigt med god exteriör.

Ej importsemin.

Senast ändrad:
Sv: Roderik-Anart

Vad jag hart hört generellt om Roderik-avkommor är att de hoppar höghus men kan vara rätt tuffa av sig, samt lite fega på hinder. Men som sagt, det är vad jag av flera har HÖRT, men har själv inte sett tillräckligt många för att veta om det stämmer helt.

Roderik -Anart-Rockad.Det blir mkt i huvudet på en häst med den härstamningen.Det finns nog hingstar som passar bättre.t.ex.Empire,Pessoa Fetcher N (sämre fert.)eller varför inte Hip Hop .lämnar trots härst.högädla föl med gott temp.

Roderik -Anart-Rockad.Det blir mkt i huvudet på en häst med den härstamningen.Det finns nog hingstar som passar bättre.t.ex.Empire,Pessoa Fetcher N (sämre fert.)eller varför inte Hip Hop .lämnar trots härst.högädla föl med gott temp.

Jag uppfattar det som att TS funderar på att låna ett sto med stammen Roderik-Anart-Rockad för betäckning, inte att hon funderar på att betäcka ett Anart-Rockad-sto med Roderick.

Det stämmer precis! Som tur är så är mamman "känd" för att lämna väldigt bra huvuden. Hennes tidigare avkommor är riktigt bra i skallen, en har blivit polishäst till och med.

Empire och ev. andra hingstar från samma ställe går tyvärr bort pga vem som äger dem, inget jag vill kommentera här men jag vill inte ha hingstförslag från den hingsthållaren. Synd då det är fina hingstar!

Hip Hop gillar jag! Honom har jag funderat en del på själv, Fetcher likaså men jag vill hellre ha en äldre hingst som visat lite mer på banan och som man vet har god fertilitet.

Det jag funderar på är vad Roderik egentligen gett :o Gjorde han något själv? Vad lämnade han för psyke och hur såg han ut i benen?

Roderik själv har placeringar och segrar i många internationella och nationella Grand Prix tävlingar i hoppning, han reds av Peder Fredriksson under några år. Gick även som läromästare inom dressyr hemma hos ägaren i slutet. Har bland annat en 9:e placering i junior SM i dressyr. Han har avkommor som riks segraren Mr Nice Gay, breederssegraren Robello och sedan en hel del avkommor som är sålda utomlands. Finns en godkänd hingst i Ungern efter Roderik, vid namn Fredrik.

Sen kan det tilläggas att jag själv har en 5 åring efter Roderik, stor som ett hus är han med tanke på att hans mamma var väldigt liten häst. Visst har han huvud men av min smak, inte alls så spooky som jag hört andra avkommor är. Men helt klart en enmanshäst som verkligen gör sitt bästa och är otroligt lättlärd. Benen som min fått har jag inga anmärkningar på förutom att han har stora fötter. Annars är den rätt grova och men fina.

Hade jag betäckt igen hade jag valt hingsten Caressini L, han gillar jag verkligen!

Liknande trådar

N
Avel Jag funderar fram och tillbaka på om jag ändå inte skulle betäcka min häst nästa vår, det börjar vara sista chansen nu då hon är född...
Svar
17
· Visningar
1 397
Senast: JustMe
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 101
Senast: furioso
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 095
Senast: Sar
·
Avel Har ju en 3-åring som kommer betäckas i framtiden (vet dock inte när ännu). Hon har stammen: Bayron - Herkules - Brabant - Iliad och...
Svar
6
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka