Rödd för att vara inne?

ssofiee

Trådstartare
Hej!
(Skall naturligtvis vara Rädd istället för Rödd i rubriken..)
Är väldigt oaktiv här men vet att ni är både smarta och hjälpsamma så skulle behöva lite hjälp..

Vi (jag och min familj), har två hundar, mor och dotter.
Dottern, Alise, är drygt 2 och ett halvt år, född och uppvuxen här och är en blandning mellan border collie och golden retriver. En super fin hund med mycket energi.
Vi bor på en gård på landet, hundarna går löst på gården och har en hund-lucka i källaren vilket gör att dom kan gå ut och in som dom vill.
Dom är inne en del av dagarna/kvällarna men sover i källaren.

Wilma (mamman), ligger gärna inne och sover stor del av dagarna medans Alise är hellre mer ute. Dock har alltid Alise gillat att vara inne och kan lika gärna vara det.

Nu till problemet.
För en vecka sedan, helt plötsligt en morgon, ville inte Alise gå in.
Vi öppnade dörren flera gånger under dagen och ropade på henne men hon ville inte in så vi ställde ner mat och vatten i källaren och lät henne vara.
Nästa dag gick hon motvilligt in och direkt när vi stängt dörren börjar hon gnälla, flåsa, darra, svansen mellan benen och gick efter mig precis i benen vart jag än gick.
Jag släppte ut henne efter ett tag och då blev hon helt som vanligt.

Hela helgen vägrade hon att gå in och vi lät henne vara där men efter tre dagar (i går) fick vi in henne efter lite lockande med bollen.
Hon börjar då darra och skämmas igen, dock inte lika mycket som förra gången, så vi låter henne vara där, beter oss som vanligt och efter ett tag lägger hon sig ner, slutar darra och somnar.
Idag var det samma sak, hon vill inte in, men när man får in henne darrar hon men sen är hon nästan som vanligt.
Hon är dock väldigt vaksam, reagerar på minsta lilla grej och lyssnar efter ljud.
Så fort någon öppnar dörren rusar hon ut så fort hon kan.

Vi misstänker att något har hänt här inne, men vi vet inte vad.
Hon har aldrig varit inne själv så inget bör ha ramlat på henne/skrämt henne då vi inte märkt något.
Hon är precis som vanligt så fort hon kommer ut.

Just nu ligger hon på golvet brevid mig och halvsover, men så fort något låter så rycker hon till och lyssnar.

Har någon varit med om något liknande? Vet någon något man kan göra för att få henne att inte vara så rädd inne?
Visst kan hon väl få vara i källaren dygnen om hon vill, men hon blir ju mer och mer "skygg" då och tillslut kanske man inte får in henne alls?

Jätte tacksam för alla svar.

Senast ändrad:
Sv: Rödd för att vara inne?

Jag har inget bra svar tyvärr.. Men min lilla chihuahua har varit väldigt konstig i ungefär en vecka (inte nu längre), när vi var ute o skulle hem ville han absolut inte gå in, han som verkligen hatar kylan o hatar att gå ut så fort det duggar lite... Det började med att han var lite hängig hemma en dag o kom inte fram när jag ropa, tog på honom selen o gick ut..ute gick han på, som aldrig förr...fastän det var riktigt kallt.. På hemvägen brukar jag släppa honom, men då helt plötsligt sprang han bara förbi vår port och iväg från mig..ju mer jag ropa ju snabbare sprang han :crazy: Jag sprang ikapp honom o lyfte upp honom, då började han darra i mina armar när jag närmade mig porten... hemma darrade han fortfarande o gömde sig under kattställningen.. :crazy: Vid varje promenad sen var han likadan, ute pigg, glad o framåt..hemma darrar o ville varken bli klappad eller låta sig lockas med mat, ute ryggade han tillbaka ju närmare vi kom vår port... Jag fattade ingenting, han bara darra hemma o låg o sov.. Men så i måndags vaknade han o var sig själv, o nu minsann vill han inte gå ut igen, o drar in så fort vi kommer ut..med andra ord är sig själv.... Kan säga att det var minst sagt en förvirrande vecka... Men nu är allt som vanligt igen o han är glad o pigg hemma, o ute bara gör sina behov o drar in igen :)

Åh vad konstigt, minst sagt!
Vad konstigt att det bara gick över sådär över en natt också? :confused:

Ja det är ju lite så hon är, ute helt normal, pigg och gosig. Inne- darrig och skygg.

Undrar om jag ska låta henne vara ute eller om man ska tvinga in henne och låta henne "vänja" sig vid att det är inte farligt inne?

Ja jag var minst sagt förvirrad...inte minst för jag vet hur mycket han hatar kylan o får köldkramp osv, o nu var det helt okej att springa ute i snön o kylan bara han slapp gå hem... :crazy:

Ute ändrade jag inte på mitt beteende, jag fick bara bära in honom... men hemma var jag rätt så kluven.. Gjorde mig ont när han betedde sig som att jag gjort honom illa eller nåt, han verkade rädd för mig, inte ville bli klappad o så.. Så först försökte jag kela, gosa, leka med honom så mkt som möjligt, ibland blev jag helt ledsen o bar upp honom o då började han darra ännu mer, o kändes som jag bara gjorde det värre när jag var orolig...så sen började jag istället att ignorera honom totalt, pratade inget med honom, ropade inte eller så... O då i söndags kväll när jag la mig i sängen så hörde jag första gången på hela veckan att han pep vid sängen o ville komma upp för att sova med mig (han har annars i hela sitt 1,5åriga liv sovit med mig, men nu sov han på en filt på golvet när han var så konstig)...men ja, så han sov med mig äntligen den natten igen, o dan efter var han sig själv.....

Så, om jag vore ni skulle jag väl ignorera hennes beteende, vara precis som vanligt...o skulle nog tvinga in henne, så hon inte tror att det är acceptabelt att bara vara ute o så hon inte tolkar det som att ni håller med om att det är bättre ute än inne... O sen..vet jag faktiskt inte vad ni kan göra mer :confused: Får väl helt enkelt hoppas att hon kommer på andra tankar o slutar bete sig så...

Lycka till iaf, hoppas det ordnar sig!

Visst blir man så förtvivlad när dom beter sig så, som om man gjort henne så illa och hon vill bara fly.
Ja första gången var jag ju så rädd, satt med henne hela tiden och försökte lugna henne men det blev nästan bara värre. Nu när hon är inne är vi som vanligt, inte håller på att gullar och "tycker synd om" henne när hon darrar, då blir det kanske att man uppmuntrar och hon tar det som beröm?
Äh jag vet inte, nu vill hon inte gå in över huvud taget :confused:

Jenka: Nej, det är jag nästan hundra procent säker på. Dels för att dom har aldrig i sina liv bråkat eller gjort en enda antydan till aggresivitet till varandra och dels för dom sover i samma kojja/säng på nätterna i källaren, även nu, och det funkar som vanligt. Kunde ju varit en anledning annars!

Det är alltid du som hundägare som bäst kan tala om huruvida det är fel på din hund. "plötsliga" förändringar kan mycket väl bottna i fysiska problem, så blir det inte bättre så kontaktar du veterinär.

Så länge så skulle jag göra så här, mycket med tanke på hennes raser.
Om du ropar in hunden, så ska hunden in därmed basta, om du så ska hämta henne. Väl inne tolereras ingen fjantande eller hjässande eller stressande. Hunden ska ha en utsedd plats med filt och vattenskål som hunden vet är helt trygg, där ska den placeras om ombedes coola ner.

Att ömka den stressade hunden antar jag att du själv räknat ut är bland det dummaste du kan göra. Tala om för hunden med hela ditt kroppspråk och attidtyd att här hemma är vi trygga, så det så, inget trams.
Du låter aldrig hunden bestämma själv hurudvida den får vara ute eller inte, av den enkla anledningen att du har talat om att den ska vara inne och här inne är det tryggt.

Många hundar "pustar ut" när de får "höra" detta, att det är helt ok att vara inne för det har matte sagt.

Så sluta pjoska och tala om med stor tydlighet att här inne är vi trygga och därför tramsar vi tex inte efter någon matte. Samtidigt som du i ögonvrån verkligen läser hunden. Hjälper det, går den upp i stress i alla fall, blir det för mycket osv. Och utifrån detta bestämmer du dig om du ska kontakta vet eller inte.

Jag hade åkt till veterinären, min förra hund började så med soffan, jag var konfunderad men åkte till vterinären ganska snabbt, det visade sig att en disk i ryggen gått sönder och det hände troligtvis i soffan. Ett sådant beteende är inte normalt om inget har hänt.

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
529
Senast: movi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 884
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 553
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 804
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka