röda kattungar

border_kelpie

Trådstartare
Hej,

Jag har fått för mig att både mamma katt och pappa katt måste vara helt röda för att det ska kunna bli en röd hona och för att det ska kunna bli en röd hona så måste alla kattungar vara röda?

Stämmer inte det? för en kompis skölpadd har fått en röd, en svart, en grå kattunge och min kompis säger att den röda är en hona men kan det stämma? för jag har för mig att alla måste bli röda för att det ska kunna bli en röd hona.. eller att båda föräldrarna måste vara röda??

Snälla hjälp

Sv: röda kattungar

Skölpaddshona och röd hane kan ge röda (creme) honor, röda (creme) hanar, svarta (blå) hanar och sköldpaddshonor. Dilution, mönster och silver beror på om det finns hos mamman och pappan

För att det skall bli en röd hona, måste pappa vara röd och mamma antingen sköldpadda eller röd. Om inte båda har rött, blir de röda kattungarna hanar.

För att en hona ska bli röd krävs det att hon ärver rött från båda föräldrarna, ja. Pappan måste vara röd och mamman röd eller sköldpadda. En sköldpadda är ju både röd och svart så hon kan ge antingen rött eller svart till sin avkomma.

Vad resten av kattungarna har för färg spelar absolut ingen roll. Det har bara med föräldrarna att göra.

ok nej men kattmamman är grå och definitivt inte sköldpadd då en sköldpadd måste vara fler färger än grå ?
Kattmamman kanske har lite lite rött i sig men inget jag kan se på bilderna då den ser ut att vara grå tigrerad

En sköldpadda är antingen svart och röd eller svart, röd och vit (blå och creme om dilution, och med eller utan mönster) och kan ha bara pyttelite rött på sig, men har fortfarande rödgenet. Några måste man nästan leta efter det röda på.

Om du är helt 100 på att hon inte har något rött över huvud taget, kan inte de röda kattungarna vara honor.

Sköldpadda: svart/röd eller blå/creme (eller choklad/röd eller lila/creme)
Sköldpadda med "tre" färger dvs de ovan + vitt är sköldpadda med vitfläck.

Om honan inte har rött kan inga ungar bli röda, varken honor eller hanar.
Färgen sitter på X-kromosomen. Hanar är XY och får därför sin enda färg från mamman, honor är XX och får färg från bägge föräldrar.

Sköldpadda: svart/röd eller blå/creme (eller choklad/röd eller lila/creme)
Jo, så klart kan man ta med alla varianter, men blå/creme och chocklad, lila är ju varianter på grunnfärgen, där de har ett gen till som justerar färgen. Grunnfärgerna är fortfarande röd och svart, därför tog jag bara de färgerna med (min ras har inte färger som chocklad, cinnamon/kanel, lila).

Och för någon som kanskje inte är så in i färgerna, är det enklare att ta det helt basic som röd och svart; på samma sätt som alla hästar är antingen röda eller svarta.

Jo, så klart kan man ta med alla varianter, men blå/creme och chocklad, lila är ju varianter på grunnfärgen, där de har ett gen till som justerar färgen. Grunnfärgerna är fortfarande röd och svart, därför tog jag bara de färgerna med (min ras har inte färger som chocklad, cinnamon/kanel, lila).

Och för någon som kanskje inte är så in i färgerna, är det enklare att ta det helt basic som röd och svart; på samma sätt som alla hästar är antingen röda eller svarta.

Likväl skrev du att om mamman inte har rödd måste de röda ungarna vara hanar. Har inte mamman rött ska det inte öht existera röda ungar.

Det blir i alla fall inga röda honor :cool:
Då är det ett klart tecken på att mamma katt är genotypisk sköldpadda, men kanske fenotypisk svart eftersom de inte kunde se att hon var padda.

Det blir i alla fall inga röda honor :cool:
Då är det ett klart tecken på att mamma katt är genotypisk sköldpadda, men kanske fenotypisk svart eftersom de inte kunde se att hon var padda.

Det kan varken bli röda honor eller röda hanar efter en svart hona.

Jag har hört att det bara är hankatter som kan bli röda, och har för mig att någon sa att bara honor kan bli sköldpaddsfärgade pga XX och XY kromosoner och blablabla, kommer inte ihåg. :confused: Lite tveksam till de uttalandena..

Nu läste jag MsLunas svar med kromosonerna, personen kanske har blandat ihop detta.

Jag har hört att det bara är hankatter som kan bli röda, och har för mig att någon sa att bara honor kan bli sköldpaddsfärgade pga XX och XY kromosoner och blablabla, kommer inte ihåg. :confused: Lite tveksam till de uttalandena..

Nu läste jag MsLunas svar med kromosonerna, personen kanske har blandat ihop detta.

Att bara honor normalt sett kan vara både röda och svarta (dvs sköldpaddsfärgade) stämmer ju. Dock kan både hanar och honor vara röda :)

Jag har 3 röda honor hemma just nu :D

Aha! :idea: Vad bra att du förklarade det åt mig.
Har nämligen bara träffat på röda hanar hittils konstigt nog (har en liten röding hemma), eller så har jag träffat en röd hona utan att jag visste om det. :D

Har sett utfallet: röd hona, röd hane, blåsköldpadda, svartsköldpadda och vit i samma kull. Pappan var vit, mamman var svartsköldpadda.

Jag planerar just nu en parning med förväntat utfall
Hanar: röda, creme
Honor: svartpaddor, blåpaddor, chokladpaddor, lilapaddor

Ska bli spännande :D

Har sett utfallet: röd hona, röd hane, blåsköldpadda, svartsköldpadda och vit i samma kull. Pappan var vit, mamman var svartsköldpadda.

Vitt på katt fungerar som skimmel på hästar, alltså att det döljer grundfärgen. Skillnaden är att en katt föds vit, och en häst blir vit med åldern.

Den vita hanen måste ha varit röd, alternativt creme, under det vita :)

Jag planerar just nu en parning med förväntat utfall
Hanar: röda, creme
Honor: svartpaddor, blåpaddor, chokladpaddor, lilapaddor

Ska bli spännande :D

Vilken fär har mamman och pappan? Choklad och lila finns inte i min ras; hur nedärvs det jämfört med blått och creme? Varför kan det inte komma svarta (+ dilutionsvarianter) hanar? Om mamman är en variant av svart skulle det varit möjligt?

Mamman är röd, pappan är svart.
Mamman är DNA-testad och bär SIA-mask, dilution och choklad. Pappan bär dilution och choklad och eventuellt BUR- eller SIA-mask.

Lila är ju diluterad choklad.
Choklad är recessivt mot svart.

Ok, jag tänkte att pappan var den röda. Då ser jag varför det endast kan bli röda pojkar :)

Choklad är recessivt mot svart, ok, men vad är choklad, typ? Antar att det kommer från svart, lila från blått, men vad gör genet med färgen? Jag menar, som cremegen bleker färgen, silvergen avfärgar/bleker delar av hårstrået. Cinnamon är tilsvarande på rött?

*nyfiken*

Choklad är ju modifierad svart så att säga. Och om ungen får 2 choklad + 2 dillution blir det lila :)
Cinnamon (kanel) vet jag inget om, det finns inte i min ras, så har inte "läst in mig" på det.

Var i Karlstad bor du? *nyfiken* Borde uppdatera min profil också, flyttade från Rud till Eskilstuna för dryga månaden sedan.

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: Blyger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama