Röda, gula, orangea fästingar?

Sv: Röda, gula, orangea fästingar?

Det vet jag inte! Men jag tycker att de är lika vidriga oavsett färg!

Har för mig att de röda (el. mörkoranga är de kanske) är honor, och att det bara är de som biter. De svarta är hanar. Man ser ju ibland (RYS!) hur det sitter en svart på en röd som har bitit sig fast. BLÄ!! Jag kan ha fel, men jag tycker mig minnas det så?

Jag vet inte. Men jag säger som bettysmatte, att det är de röda som är honorna, de som biter sig fast och blir stora som ärter ungefär. Sen de små svarta är hanar, som inte biter.
Men sen hittar jag på hästarna minismå svarta fästingar, inte störra än ett knappnålshuvud och de sitter jättelöst.
Ibland har de små ljusgråa/beiga fästingar, också knappnålshuvud size.
Ibland har de röda, genomskinliga också minismå. *ryys*

Finns nog en drös med olika arter eller så är det "fästingbebisar" de där allra minsta.

Det finns ca 15 olika fästingarter i Sverige ;)...En fästing genomgår 4 olika stadier...dvs ägg, larv, nymf och adult..I alla stadier förutom ägg måste den suga blod för att gå vidare till nästa stadie och överleva. Hannar kan suga blod sporadiskt och tillfälligtvis.

Både jag, katterna o hästarna drar in svarta som bitit sig fast.... eller menar ni att de svarta (hanarna) hoppar på mig o mina djur för o söka partner? :p ;)

Tiggertjejen skrev:
Det vet jag inte! Men jag tycker att de är lika vidriga oavsett färg!

Ja det är nåt av de vidrigaste jag vet :eek: ! Hittade två på mig själv häromdagen :eek: !

Hannar suger blod som lav o nymf men inte som vuxna. De fästingar som går på häst hund o människa är till 95% den vanliga fästingen, Ixodes Ricinus.
PL

jag är ju ingen expert men ser de inte ut som små svarta spindlar, sen biter dem sej fast och blir det som en knopp som växer sej större (när det suger blod)i bland kan det sitta en minifästng ovanpå/under den som suger blod (ett barn?)-

Jo ett tips till alla som tycker att de är äckliga! :idea:

Jag har köpt ett fästingmedel (på Apoteket)som funkar för katter, man droppar en droppe av detta i nacken och på manken, sen håller det fästingar borta i ca 3 veckor, sen dags för en ny dos. Detta verkar funka :smirk:

Låter på beskrivningen som FRONTLINE. Ett fästingmedel som förr var receptbelagt men som nu kan köpas utan recept. Har det till min hund, funkar utmärkt. :banana:

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Amanda_F
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 061
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Lyckades dra på mig två fästingar i måndags och den ena fick jag inte bort helt utan det är fortfarande en liten svart prick kvar...
Svar
6
· Visningar
601
Senast: Huggorm
·
Hemmet Vi har väldigt mycket järn i vårt vatten, så pass mycket att handfat, toa och väggarna i duschen blir gula efter ett tag. I...
Svar
11
· Visningar
5 820
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix