• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Behöver snabb hjälp med recensioner av olika vagnar eftersom jag är i köptagen!

Rockard till ponny gäller det och jag funderar på följande; Grafströms eller Chevi. Vet inte om Champion gör rockards eller om det finns ytterligare ngt fabrikat av hög kvalitet på marknaden?
Jag vill ha en VÄL avvägd vagn med fjädring och stoppad sits med plats för två, och fästen för långbrösta, ej svängel.

Prisklass: 6000-10000 ca.

Har ett sk hemmabygge nu och den funkar bra men är lite för tung och saknar fjädring.

Obs! Detta är ingen sökes annons utan jag vill jättegärna ha era erfarenheter av de olika vagnarna, både bra och dåligt!

Sv: Rockards

Ingen som har en rockard av dessa märken och som vill dela med er av erfarenheter av dem:confused:

Jag har inte haft någon ponny rockard från grafström men vi har haft en sulky och den har iallefall varit helt perfekt:D
Vi har även en rockard för stor häst därifrån som är av bra kvalité och väldigt bra komfort.
Jag rekomenderar ialllefall Grafström, då får du en rockard av hög kvalitet;)

Jag köpte en sprillans ny Rochard från Grafström förra året. Jag ville ha en rochard som var den lättaste på marknaden bara för att vi har så dåliga träningsvägar här. Speecar blir för tamt. Den kostade ca 14 000 ny. Jag har dock inte ens packat upp den för jag har kört i min gamla vagn, men jag ska göra det nu snart i samband med att jag ska få mig ett helt nytt anatomiskt utformat sele till min häst. Det blir en dyr utrustning men det får det vara värt.
SÅ eg. vet jag inte om det är värt pengarna. Min sulky var också en Grafström och den var det inget fel på. Dessutom var de väldigt trevliga att ha att göra med också! Sånt spelar stor roll tycker jag. Speciellt när det ändå säkerligen är ganska likvärdig kvalite på just dessa större företag.:idea:

Ja när jag tittar på de olika vagnarna så ser det ut som om Grafströms är snäppet högre kvalitet på men priset ligger också ca 3-4000 kr över Chevin. Båda företagen har varit trevliga nu i en första kontakt. Chevin har rejälare hjul vilket behövs här på våra träningsvägar. Usch vad svårt! Du kan väl avlägga en rapport här i tråden när du testkört?!

Ja när jag tittar på de olika vagnarna så ser det ut som om Grafströms är snäppet högre kvalitet på men priset ligger också ca 3-4000 kr över Chevin. Båda företagen har varit trevliga nu i en första kontakt. Chevin har rejälare hjul vilket behövs här på våra träningsvägar. Usch vad svårt! Du kan väl avlägga en rapport här i tråden när du testkört?!

Fast den rocharden jag köpte från Grafström har verkligen rejäla hjul. Ska se om jag kan ta ett kort på den eller om jag hittar någon bild på nätet. Jag köpte ju den också just för att våra vägar också kräver rejälare hjul än en speedcarts.
Det är dock ensits, men jag tror den även gick att få i tvåsits....

Och jag har idag fått domen att min häst jag tänkt använda den till inte kommer kunna bli körd på ett tag, men jag kan ju ta mig i kragen och testa den med nån av mina andra hästar. Fast då har du säkert beställt vagn redan. hehe:laugh:;)

Förresten är det ju skitsvårt. Jag funderar på att köpa en ny sulky och det är ju en hel djungel! Även en ny lättare speedcart skulle behövas men som sagt det finns ju en uppsjö av dem!

Hjulen på Chevin har samma typ av "nav" ( heter det så eg?:o) som mopedhjul medans de på Grafströms saknar det navet och mera ser ut som typ ett cykelhjul i mitten. Bredden på däcken ser däremot lika ut så det är inga klena hjul direkt ändå, jag har bara fått för mig att moppenavet gör hjulen ännu mer stabila? Hörs det hur OHYGGLIGT teknisk jag är?:angel:

Jag får väl ge mig ut på "jakt" i Skåne efter dessa två typer av vagnar - ser jag en gård med såna vagnar så våldgästar jag dem direkt för inspektion av dessa!!:D

Hjulen på Chevin har samma typ av "nav" ( heter det så eg?:o) som mopedhjul medans de på Grafströms saknar det navet och mera ser ut som typ ett cykelhjul i mitten. Bredden på däcken ser däremot lika ut så det är inga klena hjul direkt ändå, jag har bara fått för mig att moppenavet gör hjulen ännu mer stabila? Hörs det hur OHYGGLIGT teknisk jag är?:angel:

Jag får väl ge mig ut på "jakt" i Skåne efter dessa två typer av vagnar - ser jag en gård med såna vagnar så våldgästar jag dem direkt för inspektion av dessa!!:D

Hehe, ööööö, nav.....tjaaaaa , det låter väl inte helt okorrekt :angel:
Jag är nog minst lika teknisk som du hehe ;)
Ska se om jag kan rulla ut min vagn och ta nång bild på den, ifall du nu inte hittar nån att våldsgästa. :p

Jag vet att det inte är de märket du funderar på, men jag köpte ny rockard i vintras till min shettisdam och jag är helnöjd. Köpte min från Bole, kostade ca 4000. Fjädringen är bra, däcken är rejäla, jag (som är lite mer än fullvuxen ;) ) och dottern åker bekvämt i den och den är lätt och väl avvägd. Finns för Russ också för samma pris,

Jenny

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka