alexvb

Trådstartare
Nu har jag legat sadlar på hyllan och ska satsa på körning med en shettis.
Jag har väl lite erfarenhet inom körning (med fjordingar och haflinger när jag var ung) men inte med rockards mm.

Nu kollar jag en lite rockards men vet inte så mycket om de.
T.e.. vilken märken är bra, men ändå inte för dyrt (ska ju först kolla hur det går och hur jag trivs med detta)

Det finns även mycket rockards på hästnet mm utan märke. Var ska man kolla då; vad är viktigt med en lämpligt rockard.
Kanske också bra... jag har ingen bra rygg.

Meningen är bara hobbykörning/promenadkörning.

Sv: rockard

Rockards utan märke är ofta avsevärt billigare än märkesvagnar och kan såklart vara lika bra, framför allt till hobbykörning.
Hjulen är viktiga. Kolla så att de inte är för klena - grova mopedhjul eller mc-hjul minst -och se till att alla ekrar är hela och däcken friska i gummit.
Kolla balansen på sulkyn. Om man sitter i ska det vara ca 10 kgs vikt längst framme i skakeln om någon håller där. För lite vikt gör att sulkyn reser sig och för mycket gör att det tynger för mkt i däckeln.
Mät längden på skakeln så den inte blir vare sig för lång eller kort. Om du mäter från skakelfästet på selen när hästen har den på sig bör det vara 50 cm kvar av skakeln bakom hästen tills svängeln. Går med en bit kortate om det är en shettis men tänk på att vagnen alltid rullar lite närmare hästen i nedförbackar. Mät även bredden längst fram mellan skaklarna så att det är lagom brett.
Svängel ska finnas eller i varje fall möjlighet att sätta dit.
Mät även höjd (från marken och upp) på hur högt skakelfästet på selen hamnar när hästen har den på så att vagnen kommer att hamna i våg när hästen är förspänd.
Kolla så att vagnen är okej i trädetaljerna, inte sönderrostad i väsentliga svetsdetaljer och ja, sunt förnuft helt enkelt.
Har själv hittat två jättefina begagnade sulkys på annons för runt 2000:- som funkar bra till min hobbykörning. Ska jag sen avancera och börja tävla får jag nog byta upp mig. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 800
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix