rockard+ travsele

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare smiling_girl
  • Startdatum Startdatum
S

smiling_girl

Kan jag ha ett travsele om jag har tänkt att köra med en rockard på grusvägar och asfaltsvägar i skritt och trav? Jag kan ju inte ha ett sånt travsele med hitch- fäste. Men kan man ha ett travsele med skakelremmar om rockardens skaklar är böjda utåt i slutet ?

Sv: rockard+ travsele

Vad är det för en rockard du har?

Hur ser skaklarna ut?
En bekant ville ha hjälp häromdagen med att lära sig hur en travsele ska sitta men tyvärr hade hon köpt en rockard där det fanns stora öglor ditsvetsade!
Det gick m a o inte att på ett smidigt sätt lägga i skaklarna i skakelöglorna.
(Man fick i så fall öppna skakelöglorna varenda gång så det går alltså)

Självklart kan du köra i rockard och travsele på vanliga vägar!
Det är inne på Körning som det felaktigt hävdas att man bara kan köra plant och helst runt runt..;)

De flesta travrockarder har nog skaklar som är lite böjda utåt!
Åtminstone jag har alltid haft det!
Det är ju bara för att skaklarna inte ska gå i hästen framtill när ni vänder osv!

Vad är det för häst du har?:)

Det funkar säkert, bara grejerna passar ihop :)

Jag körde min travare med en gammal åkvagn från slutet på 1800-talet och då använde jag travselen, funkade perfekt.

Så länge det är frågan om en någotsånär lätt vagn och körning på väg (skogsbilväg eller liknande) så ser jag inga problem. Ska du däremot köra i tuff terräng bör du fundera ett par gånger till på vilken sele som är lämpligast!

visst funkar det att köra rockard med travsele.
jag kör kallblodshästar modell bruks, alltså rätt stora tunga hästar med travsele och rockard på saabaxel.vi har inga problem vare sej i backar eller genom skogen.(måste genom skogen för att komma nånstans). en rockard är för hästen lätt att dra ,jag har aldrig använt baksele på när jag kör rockarden däremot när lokselarna används och vi kör med tunga vagnar och redskap så har vi baksele.

var bara nogrann med att du "remmar" fast på ett riktigt och säkert sätt så att sele och vagn sitter där det ska.och att du har en brösta till selen som fästes i vagnen.

lycka till /k

Ser du vilket trevligt släkte travfolket är?:) Inga sura miner på detta forumet!

Ang QH så är det hyfsat enkelt att sätta dit såna på rockarden om du tycker att det är snabbare/enklare att använda såna. Använder du vanlig remsele så har jag svetsat dit en rektangulär ögla att sätta skakelremmen igenom, mest för att jag tycker det känns säkrare så. Separata långbröstan finns att köpa i välsorterade travshopar fortfarande.

Det är som en böj och under där böjen precis början utåt så är det är stor ögla på undersidan.

Där är en bild om jag får upp den, inte så bra men man ser längt ut på skaklarna.

Den kommer nog inte att funka...

Men det skulle nog funka att dra skakelöglan igenom den - kanske sitter den lite längre fram än vad mina gör och den är mindre men själva skakelöglan borde gå igenom där tycker jag. Sen lindar jag skalmremmen både ett par varv bakom och ett antal varv framför för att hålla allt på plats. Långbröstat lindas runt skaklarna och fästes i en liten metallknapp som jag också svetsat dit ( längst bak på skakeln ).

Nu förtiden finns det ju modernare grejer än långbrösta men jag tycker det funkar bra, om man bara har en bred långbrösta eller klär in den i fårskinnstunnel.

Vad är det för en rockard du har?

Hur ser skaklarna ut?
En bekant ville ha hjälp häromdagen med att lära sig hur en travsele ska sitta men tyvärr hade hon köpt en rockard där det fanns stora öglor ditsvetsade!
Det gick m a o inte att på ett smidigt sätt lägga i skaklarna i skakelöglorna.
(Man fick i så fall öppna skakelöglorna varenda gång så det går alltså)

Självklart kan du köra i rockard och travsele på vanliga vägar!
Det är inne på Körning som det felaktigt hävdas att man bara kan köra plant och helst runt runt..;)

De flesta travrockarder har nog skaklar som är lite böjda utåt!
Åtminstone jag har alltid haft det!
Det är ju bara för att skaklarna inte ska gå i hästen framtill när ni vänder osv!

Vad är det för häst du har?:)

Det är en travare fast han har bara gått 1 premielopp men han är inriden och är jätte duktig! För variation tänkte jag börja köra då förra ägaren har erbjudit sig att hjälpa mig :) Jag har kört rockard innan. jag ska leta efter ett remsele me skakelremmar som jag trär genom öglorna på rockarden. Men måste jag ha en långbrösta som jag säter i vagnen eller?

jag har likadana öglor på mina skaklar.jag trär öglan på selen över öglan på skakeln och lägger selöglan precis bakom skakelöglan och tar selremmen några varv framför och bakom selöglan och på sista varvet låser jag remmen genom sej själv och spänner fast i selen,sitter jättebra och öglan på skakeln fungerar som ett slags stopp för selöglan som extra säkerhet.
På vagnen har jag ett tunnare rep som löper längs med hela skakeln runt baktill och tillbaka på skakeln på andra sidan,som rullar genom två "rullar"(vet ej vad det heter)som är fästad i vagnen där skaklarna "möter" själva vagnen ,en på varje sida.jag fäster detta rep med karbinhakar i D-ringarna på kortbröstan,och efter som repet "löper" runt skakeln så följer bröstan hästens rörelser så att det inte blir så stumt mot bogen,blir lite isället för svängel.
lite svårt att förklara med ord men jag hoppas du förstod ändå.annars är ju långbröstan lika enkel och bra som ovanstående skrev oxå.

/k

jag har likadana öglor på mina skaklar.jag trär öglan på selen över öglan på skakeln och lägger selöglan precis bakom skakelöglan och tar selremmen några varv framför och bakom selöglan och på sista varvet låser jag remmen genom sej själv och spänner fast i selen,sitter jättebra och öglan på skakeln fungerar som ett slags stopp för selöglan som extra säkerhet.
På vagnen har jag ett tunnare rep som löper längs med hela skakeln runt baktill och tillbaka på skakeln på andra sidan,som rullar genom två "rullar"(vet ej vad det heter)som är fästad i vagnen där skaklarna "möter" själva vagnen ,en på varje sida.jag fäster detta rep med karbinhakar i D-ringarna på kortbröstan,och efter som repet "löper" runt skakeln så följer bröstan hästens rörelser så att det inte blir så stumt mot bogen,blir lite isället för svängel.
lite svårt att förklara med ord men jag hoppas du förstod ändå.annars är ju långbröstan lika enkel och bra som ovanstående skrev oxå.

/k

Du har ingen bild så jag ser eftersom du har samma öglor som på min rockard? Jag tror jag har en långbrösta och sätter fast den på någon sätt. Förra ägaren ska ju hjälpa mig och det är hon som har kört in han.

Det du har är väl den ngt modernare varianten för långbrösta:D - jag kör med stenåldersvarianten! Det är väl draglinor som löper på ngn slags trissor? Såg det när jag kollade på ny vagn för ett tag sen, såg smidigt ut faktiskt.

För vanliga långsamturer har jag själv alltid haft en långbrösta.
En där själva bröstan är bred.

Nu har mina rockarder varit anpassade efter travselen så det har funnits "piggar" där man fäster slutänden på bröstremmarna.
(jag är så kass på att förklara, det är därför jag aldrig går in med råd!:rofl:)

Så det måste jag faktiskt fråga själv, hur fäster man en långbrösta om inte dessa piggar finns?

Min noriker/ardenner var så grov så han fick gå med QH-selen!
Enda chansen i o m att skaklarna då kom över magpartiet!:D
Var då tvungen att köpa en rockard med QH-fästen med men detta var ett hemmabygge och jag tyckte det knakade så + att det hade börjat att rosta där fästena var ditmonterade!

Så jag litar inte riktigt på QH med lite tyngre vagnar (men enligt återförsäljarna ska det inte vara några problem!) annars är just QH så smidigt!:bow:

Förra ägaren har ett remsele med långbrösta som hon tar me sig så vi kan prova på rockarden. ;)

tyvärr har jag inga bilder på just detta och jag vet inte hur jag får in några bilder.
men om förra ägaren kommer ut och hjälper dej så vet ju hon hur hon brukar göra så då visar hon dej ,
det är ju det allra bästa.

det kommer säkert att gå jättebra med körningen.

lycka till /k

ja så kan man förklara det ju ,draglinor på trissor....

rockarden är dock ett hemmabygge så det är "draglinorna" oxå då förståss men det är en enkel och bra konstruktion.

har kört med långbrösta för ett antal år sen och jag tycker att det funkar jättebra med sådana oxå.

/k

Blev ingen körning idag då det kom jävla snö! :devil: Vill inte ha snö nu ligger det ca. 20 cm :devil: Fär väl se hur vädret är nästa vecka...

Kan jag ha ett travsele om jag har tänkt att köra med en rockard på grusvägar och asfaltsvägar i skritt och trav? Jag kan ju inte ha ett sånt travsele med hitch- fäste. Men kan man ha ett travsele med skakelremmar om rockardens skaklar är böjda utåt i slutet ?

Det går alldeles utmärkt.
Jag kör med travsele till både tung och lätt rockard. Det har aldrig varit några problem. Med tung menar jag en rockard med bildäck. Vi har ett antal olika som vi kör med och de flesta är böjda fram så som din.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Körning Har en enkel rockard som ligger toppen i balans och stilla i skritt, men upplever att när vi ska trava "gungar" den plötsligt i sidled...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Skruttan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 905
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka