Rockard - storlek?

Yrja

Trådstartare
Jag har fått erbjudande att köpa en rockard till min travare. Jag undrar hur stor en rockard är för häst resp. ponny då jag är osäker på vad den är gjord för. Efter som att travare sträcker ut mycket så är jag rädd att han ska slå i bakbenen. Till rockarden säljs en sele som även hon fick med när hon köpte den, och den är aldeles för liten för min häst, vilket får mig att fundera ännu mer över om den faktiskt är använd på ponny innan.

Hur är måtten på en stor häst-rockard och en ponny-rockard? Och hur långt ska det vara mellan hästens rumpa och själva sitsen när hästen är förspänd?

Har lagt en likadan tråd på utrustning och trav men fick inga svar, varav jag skriver här.

Sv: Rockard - storlek?

Så tråkigt att ingen har brytt sig om att svara trots din olika tråd-försök.. :(

Ja, har du travhäst så måste den ha plats för bakbenen för dom "längar" ju ut steget en del :love:

Därför ska du inte ha en "kasse" som går lodrätt ner utan mer så här / ....om du förstår av denna enkla beskrivning :D ...OM rockarden har kortare skaklar vill säga..

Bara för att selen är för liten för din häst tycker jag du inte ska dra slutsatsen av att själva rockarden är för liten.
Mät din häst från dragläget och se hur lång den är.
Sedan kan du återkomma hit..när du även har ringt och fått längden på skaklarna också, så kan vi hjälpa dig mera.

Jag själv vill ha ganska mycket yta kvar bakom hästen till vagnen så säg att din häst är 110 från dragläget..då skulle jag minst vilja ha en skakellängd på 2-2.20 meter i alla fall!

Mendet är också viktigt att mäta bredden mellan skaklarna..så att du inte står där med en häst som du bara selar på en gång..för sedan är den selad o klar för alltid i o m att du inte får ut honom sen! ;) :D

I o för sig praktiskt för dig med en häst som alltid är redo men det kan bli så jobbigt vid in o ut i boxen o vid resor osv.. ;) ;) ;) :D

Senast ändrad:
Sv: Rockard - storlek?

Tack för svaret! :)
Idag provade jag selen och rockarden. Den såg inte för kort ut, däremot var det annat som fick mig att fundera. (Tog också reda på att den var anpassad för d-ponny till liten häst, min häst är 158cm).

För det första var den lite trång mellan skacklarna längst fram. Skacklarna går ju in i slutet, mot hästen. Sen var skacklarna också korta efter "fästet". Alltså efter ringen där man fäster skackelremmarna till skacklarna, fortsatte skackeln kanske en halv dm, sen var det slut. Tycker att man på andra vagnar ser att de fortsätter åtskilliga decimeter fram. Dessa två saker bidrog med att ändarna på skacklarna "rev" honom på frambenen (ovanför) när han gick.

Ska det se ut så eller är det någon som har kapat av dem? Och varför fortsätter ändarna en bit fram efter spännet? Borde ha att göra med att de ska rama in hästen kan man tycka.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Körning Islänning. 4 år. inriden i april. inte mycket tiden sen dess. men hållt på att köra in vid sidan om. så idag så här han blivit körd...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: Efwa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur