Rockard + bågdäckel = inte alls?

Mli

Trådstartare
Eftersom mina frågeställningar har ändras en del ifrån tråden "den optimala vagnen" så ställer jag här lite nya frågor.

Hur högt upp på hästen är "standard" för skakelfästet när man kör tvåhjulig vagn? Eller det kanske inte finns nån standard?

Går det att dra en rockard när selen har bågdäckel? Vad är det som gör att det inte går?

Min ridbana är 22*45m, är det för litet för att använda till inkörning?

Tack ni tålmodiga för svar på nybörjarfrågor!

Sv: Rockard + bågdäckel = inte alls?

Det är väl för att bågdäckeln har sina fästen för långt ner, alltså jag menar dragringarna på lokselen om det nu är en loksele?
Eller något i den stilen.
Om vagnen sitter för lågt tar skaklarna i magen på hästen när den vänder.

Dock borde det gå utmärkt att fästa rockarden högre upp på däckeln, kanske genom att göra fler hål och sätta dit en annan rem.

Jag är lite inne på att fixa till så att man kan fästa skaklarna högre upp. Redan nu kan jag höja dragringen många hål. Jag funderar lite på hur högt det bör vara?

Så att det är en bågdäckel har mindre betydelse förutsatt att man höjer skakelfästet?

Altså delvis rätt. Om man svänger tajta kurvor i högre hastigheter så kommer skaklen gå in i magen på hästen. men kolla på brukskörning där kör vi med låga skakelfästen och vänder i en ruta som är någon meter längre än vagnen. Så om du bara ska ha den till att hobby köra lite i skogen så kan det kvita.
MEN sen har vi en annan aspekt som man måste kolla på och det är hur rockarden är konstruerad, en del rockarder är till för låga skakelfästen och om man sätter en sån rockard i höga skakelfästen så blir balansen i den helt fel. Och tvärt om :)

Okej...så med andra ord så kan jag mycket väl hitta en rockard som kan passa min arbetssele? Antingen så höjer jag infästningen eller så passar det bättre med en låg, man får ju utgå ifrån hur vagnen ser ut.
Att det är bågdäckel spelar alltså ingen roll?

Om man ser på bilden på länken jag hade med i tidigare inlägg, är det ett normalhögt skakelfäste? Kan jag utgå i från den höjden om jag bygger om min loksele, passar den då de flesta rockarder?

Tack för "påfyllningen" :D
Själv tycker jag fortfarande att det är fel om skaklarna tar i magen på hästen. Den tvingas då böja sig framför skakeln istf genom hela kroppen igenom svängen, om ni förstår.

Gäller alltså tvåhjulig vagn då.

Senast ändrad av en moderator:

Kan jag utgå i från den höjden om jag bygger om min loksele, passar den då de flesta rockarder?

Tyvärr tror jag inte det, det finns så många totalt olika rockarder.

om det är den selen på länken du menar så är det höga skakelfästen, det finns lixsom inget normalt eller hur man ska säga antagligen har man höga eller låga.

Men vagnen tar inte i magen om man skritar eller travar lite sakta. Sen behövr du svänga ganska tajt för att de ska gå i så, om man bara typ följer skogsvägar så lär de inte ta i. Eller ja det är ju klart jag vet ju inte hur era skogsvägar se ut :p;)

De flästa hemmagjorda rockarder jag set på detta forumet har varit till för låga skakelfästen...

Eftersom mina frågeställningar har ändras en del ifrån tråden "den optimala vagnen" så ställer jag här lite nya frågor.

Hur högt upp på hästen är "standard" för skakelfästet när man kör tvåhjulig vagn? Eller det kanske inte finns nån standard?
Tror inte det finns nån direkt standrard?
Men en rekomendation är högt skakelfäste!
För att hästen inte ska hindras i rörelserna.

Går det att dra en rockard när selen har bågdäckel? Vad är det som gör att det inte går?
Ja allt går;)
Hur lämpligt det är, är beroende på för slags rockard du har, dess skaklar...
Sen är det bra med ett däckelunderlägg då annlänggningsytan blir större, bekvämare för hästen.

Det som inte går är om du har en rockard som har skaklar som är byggda för att sitta högt, fäster du dom i dragringen blir balanseringen fel, det blir för mycket tyngd på däckeln! (Framtung)

Har du därermot en rockard som är byggd för att sitta lågt, blir den baktung och detta ger tryck på bukgjordarna, inte trevligt för hästen!

(Det går att göra om en loksele för högt skakelfäste men det finns även rockarde som har låga skaklar... (har även sett en häst som haft skaklarna nästan under magen, som slog i frambenen i svängarna:eek:))

Min ridbana är 22*45m, är det för litet för att använda till inkörning?
Skulle tro det går utmärkt.
Men det är i sånt fall när hästen blivit van med vagnen så man vill träna trav, då kan de bli för trångt...

Okej, så även om man har en sele med hög infästning så är det ändå så att man får se om vagnen är balanserad. Då är jag inte helt fel ute ändå som har köpt mig en arbetssele.

Finns det något tips och trix för att se på en annonsbild om vagnen behöver högt eller lågt fäste? Något som man ska utgå ifrån som ska vara horisontellt? Typ sätet kanske? Ryggstödet ska vara i lod?

Ja en loksele kan vara så mkt mer användbar om man gör lite ändringar lixom:idea:

Ja det där kan vara svårt att se! Balansering och hur skaklarna ska sitta för att de blir bra...
Finns alla möjliga vinklar, tex rakt säte å snea skaklar (lutar neråt från skakelögglan till fästet i vagnen) eller tvärtom!

Men balanseringen kan man fixa genom att ha flyttbart säte:idea:
Men då bör skaklarna sitta som dom är byggda för på den vagnen...

Det gäller att ha ett tränat öga, kunna se på skaklar, säte, ja allt hur det skulle se ut efter en häst. Skitsvårt för vissa, enkelt för andra:)

Svårt det där med annonser, har du nått exempel?

Vi kan ta denna som exempel:
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=105174

Mitt okunniga öga tycker att det ser ut att vara låg skakelinfästning på den. Jag menar, om man höjer den ett par dm till så lutar ju hela vagnen bakåt. Eller har jag kanske fel?

Är detta ett normalt pris på en rockard? Jag tycker att det är lite dyrt.. men det är väl bara att vänja sig vid hästeriet igen.

Senast ändrad:

23868061.jpg

Ja presis den här rockarden är gjort för att sitta lågt, skitsele eller loksele, i dragringen.
Tycker det va väldigt dyrt med 5000 kr:angel:
Den ser inte så fräsch ut som den borde för det priset...:)

Okej, då borde det ju vara en sådan liknande jag ska hålla koll efter. Vad är lämpligt pris för en som motsvarar den på bilden? 3000kr?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: kma
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka