Rivna föl- inte lodjur!

ginnies

Trådstartare
Den hästägare i Mullsjö som fick sina föl dödade, som de trodde av ett lodjur, har nu fått svar på DNA- proven som visade att ... det var löspringande hund/ hundar som var orsaken. Tur att detta hjälpmedel finns så att rovdjuren kanske inte alltid längre blir oskyldigt dömda.

Sv: Rivna föl- inte lodjur!

Fast det brukar vara väldigt skillnad på hur det rivna djuret ser när en hund eller ett lodjur varit framme. Brukar inte vara några problem att sära på en en tamhund eller ett vilt rovdjur rivit djuret. De agerar ju på helt olika sätt.

Så kanske det är, jag vet inte, men i detta fall fick ju lodjuret skulden även i tidningarna. Jag har förstått att man kan skilja olika angrepp från varandra beroende på hur djuret är rivet, men jag vet inte skillnaden, men här har de tydligen sett fel.

Fast det brukar vara väldigt skillnad på hur det rivna djuret ser när en hund eller ett lodjur varit framme. Brukar inte vara några problem att sära på en en tamhund eller ett vilt rovdjur rivit djuret. De agerar ju på helt olika sätt.

Utan att känna till det här fallet specifikt så är det nog inte helt ovanligt att man vill ge vilda djur skulden i sådana här fall. Rovdjurshatet är starkt där det har fått fäste, och de får vatten på sin kvarn av sånt här, även om det visar sig vara grannens hundar i slutändan.

Jag har tyvärr fått föl och får rivna av lösspringade hundar, kalvar av lodjur och lamm och höns av räv. Man ser klart om det varit "tama" eller vilda djur som varit framme.
Lodjuret t ex äter först upp det som är lättuggat öron och nos. Räven går in för att döda så fort som möjligt. En hund river bakifrån och tuggar friska över hela djuret. Bryr sig inte om det lever eller inte. När jag tänker efter så har faktiskt en tjur som stod uppbunden i stallet fått svansen uppäten av en löshund. Samma hund som bet ihjäl fölet. Tjuren klarade sig men var rejält tuggad i baken.

Man kan nog inte vara så kategorisk, vilket även verkligheten därute visat.
Hur det ser ut efter en rovdjursattack beror på så många faktorer, inte minst hur bytesdjuret agerat. Även ålder, skicklighet etc hos rovdjuret (inkluderat hundar) inverkar. Se bara på beteende hos "kamphundar" kontra "familjehundar".
Jag hade ovälkommet besök av en terrier som ägdes av en besökare hos grannen. Innan vi hann ut och avstyra, så hade den bitit ihjäl en tupp. Slutresultatet var exakt detsamma som vi sett efter rävbesök (då höns/tupp legat kvar), så hade vi inte sett vad som hände, hade räven fått skulden även den gången.

LIA

Helt klart måste de i så fall ha missat något eftersom lo-djur fick skulden.

Konstigt att inte vargen fick skulden denna gången. Den brukar ju alltid skyllas på först.

Ett lodjur äter där det är lättast att äta tills det är mätt. Sedan låter det byte ligga och kommer ev tillbaka för att äta mer senare. Det gör inte en hund och speciellt inte en kamphund som anfaller av helt andra motiv.
Dessutom har lodjur stora tassar med helt andra klor än en hund. Om lodjuret varit framme finns det även tassavtryck och märken efter klorna som ingen hund kan göra.
I det här fallet tror jag att den som bestämt om att göra DNA-testen nog sett vad det var men för att kunna övertyga allmänheten valt att göra det. Det är tämligens enkelt och ingår i utbildningen för jägare hur det ser ut när olika djur har rivit något.

Det finns typ inte varg i Mullsjö, men lokatter finns det.

Skulle gissa på att typ 90% av alla påstådda rovdjursattaker är tamdjur på frifot x.x

Jag vet inget om fallet TS tar upp, alltså om djuren "bara" var dödade eller även ätna på.

En fråga, varför skulle inte en hund äta/äta sig mätt på ett slaget djur?

Om det vore så självklart och lätt att se vilken sorts rovdjur som varit framme, hur kommer det sig att man gör misstag om och om igen? Som Zita är inne på, så har varg ett flertal gånger beskyllts för att ha slagit tamdjur, när detta sedan visar sig vara fel.

Man får heller inte blunda för att ett "nytt" djur kan komma och kalasa på ett bytesdjur, som någon annan nedlagt. Detta har jag själv upplevt ett par gånger.

LIA

Jag vet inget om fallet TS tar upp, alltså om djuren "bara" var dödade eller även ätna på.

LIA
Vet inte själv, det har inte stått alls i någon tidning som jag sett, bara att de var dödade, dock i senaste ridsport att det var DNA- analys som talade om att det var hund. Ägaren hade då kommit på att grannen hade jakthundar som emellanåt kom lösa, men visste inte om det var de.

.

En fråga, varför skulle inte en hund äta/äta sig mätt på ett slaget djur?

LIA

Visst kan en hund äta av ett rivet djur. MEN en hund river inte djuret för det primära att få mat. Om det inte är en hund som varit utan mat väldigt länge, vilket normal inte tamhundar är. Tamhunden och speciellt om den är ihop med andra hundar river djuren bara för att det är roligt (jaktinstinkten vaknar) och av grupptrycket.
Så om det är tamhundar som varit framme är det bett över hela djuret med fokus på bakdelen. De vilda djuren har ju för avsikt att döda bytet med för sin egen del så lite energiförlust som möjligt. Så de går ren instingtivt på framdel beroende på djur på hals eller ryggkotpelare. En tamhund ser gärna att byte reser sig igen så att det kan jagas lite till och har inte dödandet och maten som det primära.

Min tanke med inläggen var att peka på, att verkligheten sällan är så rak och okomplicerat som det är i jaktläroboken eller i andra teorier.

Du har inte sett TV-bilderna på vargar som tar älg? Där var det bett och hänga kvar lite varstans, fr a i bak, tills dom fick ner den på marken.

Jag tycker du generaliserar alldeles för mycket vad gäller hundar och vilt. Vore det så enkelt som du påstår, behövdes inga rovdjursexperter för att avgöra om det är hund eller vilt rovdjur som varit framme. Inte skulle experterna kunna ta miste heller, vilket hänt ett flertal gånger.
Hundar kan, i motsats till vad du påstår, vara väl så goda jägare som andra rovdjur. Jag såg en greyhound ta en hare i Norrköping(!) en gång. Den sprang ifatt haren och greppade den över hals/skalle. Inget snack om att släppa och jaga lite till där inte. Ett perfekt dödande av bytesdjur.

LIA

Känner till en golden som brukade klippa harar och det skedde också direkt med hugg över ryggen, samma sätt som när de tar en katt om de kan. Stod även i tidningarna nu i sommar om en hund som rev ett rådjur på Långholmen i Sthlm, inget lekande med det bytet. Tyvärr hade även min bror en hund som rev ett rådjur en gång, behövdes ingen jägare för att nödslakta det rådjuret.

Ägaren till det här fölet hade ju fått ett annat hetsat till döds något år tidigare om jag minns rätt? :( Många gånger är dödsorsaken svår att ställa vid en första anblick, beror på hur längre djuret legat och hur ätet det är. Många djur dör ju av andra orsaker än att ett rovdjur river det, däremot så är det många som hjälper till att städa undan kropparna efteråt och då kan det vara svårt att säga vad som orsakade döden.

Ägaren till det här fölet hade ju fått ett annat hetsat till döds något år tidigare om jag minns rätt? :( Många gånger är dödsorsaken svår att ställa vid en första anblick, beror på hur längre djuret legat och hur ätet det är. .
Jo, jag har också läst det, men här kan det ju knappast inte heller ens ha varit ett lodjur framme, då hade väl DNA:t visat det?

Nej, det troliga även den här gången är väl grannens jakthundar. Det går inte att komma ifrån, lösa hundar utan uppsikt kan göra mycket skada. :(

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 211
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 397
Senast: Extrakonto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar