Riskli-doping??

SnigelEffekt

Trådstartare
Hur sjutton är det ställt egentligen? Är det dopingklassat att fodra sin häst med ett foder som innehåller riskli/risolja och därigenom gamma-oryzanol?

Ju mer man läser ju mer förvirrad känner jag att man blir?! Vad jag förstår så är det en dopingklassad substans, men få foderåterförsäljare verkar medvetna om det utan säljer det som ett bra hull- och muskeluppbyggande foder.

Jag fodrar inte själv med det, men är väldigt nyfiken och intresserad av hur det egentligen ligger till då debatten om det hela, inte minst när man söker bland trådar här, verkar splittrad. Vissa försvarar stenhårt att det är ett helt ok foder som inte är otillåtet att tävla på, säkert eftersom det funkar på deras hästar, medan andra menar att det faktiskt är doping. Hur ställer ni er till det? och hur ligger det egentligen till? Ni som använder det, tar ni bort det innan tävling och isåfall hur långt innan?

Sv: Riskli-doping??

Jag ger min häst E-vitamin med gamma-oryzanol och på förpackningen står det att man inte får ge det om man tävlar under FEIs reglemente.

Tack för era svar!

Gäller det allt riskli som är i fodermedel eller är det bara i vissa sorters foder? Man har alltså behandlat det på något sätt så man tagit bort Gamma-Oryzanolet?

Ja man har tagit bort Gamma/Oryzanolet ur fodret, kan för dagen ges även till den tävlande hästen utan risk för doping enligt generalagenten och återförsäljare och nu pratar jag om te x Equi Jewel. Övriga fodersorter som innehåller riskli ligger utanför min kännedom.

**KL**
Jag är ju av naturen nyfiken, är risklifoder verkligen så verkningsfullt och drygt som tillverkarna lovar?
/U

MIN åsikt/erfarenhet att det är varken bättre eller sämre generellt än samma MJ och SRP osv som från något annat foder.

DÄREMOT om du behöver addera mycket MJ, med liten volymvikt och UNDVIKA socker och stärkelse - DÅ är det rätt svårslaget. Inte mirakulöst, men det gör ekvationen ovan mycket enklare än de flesta andra lösningar.

Så, jag har inget emot fodret (till icke-tävlande) i sig, men det är ytterst få gånger jag övht har ett behov av att använda just den lösningen. Och det är inget 'speciellt' eller 'mirakulöst' med effekten av det alls vad jag kunnat märka iaf. Å andra sidan så finns det inget som talar för att det skulle det heller.

Det är bättre för högpresterande hästar än vissa andra källor, t ex har man jmf equi-jewel vs majsolja på galopphästar och där var E-J bättre i meningen att de fick mindre mjölksyra, snabbare återhämtning osv. Men få av oss har galopphästar, och det är bara en jmf med ett annat foder.

Sen, har man en högpresterande häst som står på höga givor spannmål och således en stärkelserik foderstat, och byter ut hela eller delar av givan mot riskli - så vore det ju f*n om det inte blev bättre liksom iom att hästar är ganska dåligt designade för att hantera stärkelse i stor mängd.

Så, det är ett bra foder men 'inte mer' tycker jag.

*KL*
Gamma-Oryzanol är ett ämne som hos vissa individer (även människor och inte bara hästar) kan samma effekt som AAS (anabola androgyna steorider). Med andra ord hos vissa individer så fungerar det som en naturligt steorid och ger då samma effekt med bl a muskeltillväx. Men det är inte alla som individer som får den effekten.
Gamma-Oryzanol används också som ett naturligt preparat (typ hälsokost) i vissa asiatiska länder till kvinnor som får övergångsproblem. Så det har även viss inverkan på hormonerna i kroppen. Men det finns det mera saker som har.

MIN åsikt/erfarenhet att det är varken bättre eller sämre generellt än samma MJ och SRP osv som från något annat foder.

DÄREMOT om du behöver addera mycket MJ, med liten volymvikt och UNDVIKA socker och stärkelse - DÅ är det rätt svårslaget. Inte mirakulöst, men det gör ekvationen ovan mycket enklare än de flesta andra lösningar.

Så, jag har inget emot fodret (till icke-tävlande) i sig, men det är ytterst få gånger jag övht har ett behov av att använda just den lösningen. Och det är inget 'speciellt' eller 'mirakulöst' med effekten av det alls vad jag kunnat märka iaf. Å andra sidan så finns det inget som talar för att det skulle det heller.

Det är bättre för högpresterande hästar än vissa andra källor, t ex har man jmf equi-jewel vs majsolja på galopphästar och där var E-J bättre i meningen att de fick mindre mjölksyra, snabbare återhämtning osv. Men få av oss har galopphästar, och det är bara en jmf med ett annat foder.

Sen, har man en högpresterande häst som står på höga givor spannmål och således en stärkelserik foderstat, och byter ut hela eller delar av givan mot riskli - så vore det ju f*n om det inte blev bättre liksom iom att hästar är ganska dåligt designade för att hantera stärkelse i stor mängd.

Så, det är ett bra foder men 'inte mer' tycker jag.

Intressant med dina erfarenheter, man kan läsa i flera trådar här på Buke hur man får mirakulöst välmusklad häst med liten giva på kort tid, men det verkar inte vara din erfarenhet. Inte konstigt att man blir nyfiken, men kanske hade samma resultat kunnat uppnås med soja/potatisprotein/annat proteinkoncentrat + olja? Nu kan jag väldigt lite om IR-hästar och äger ingen galopphäst ;).
De 2 jockeys/hästägare jag känner så pass att jag diskuterat foder fodrar med hö, havre + chevinal plus och hästarna ser fantastiska ut och går bra. De hade väl inte fått tävla på riskli om jag fattar det rätt, men kanske att det kunnat fungera innan? Bara nyfiken, finns inte en chans på den här planeten att de byter foder (jag tyckte själv att chevinal var ett oekonomiskt alternativ, men de ville inte lyssna på det örat :D).
/U

*KL*
Gamma-Oryzanol är ett ämne som hos vissa individer (även människor och inte bara hästar) kan samma effekt som AAS (anabola androgyna steorider). Med andra ord hos vissa individer så fungerar det som en naturligt steorid och ger då samma effekt med bl a muskeltillväx. Men det är inte alla som individer som får den effekten.
Gamma-Oryzanol används också som ett naturligt preparat (typ hälsokost) i vissa asiatiska länder till kvinnor som får övergångsproblem. Så det har även viss inverkan på hormonerna i kroppen. Men det finns det mera saker som har.

Hur kommer det sig att vissa individer svara på det och inte andra? Intressant info!

Jag vet inte om man forskat så mycket på varför alla inte reagerar lika på det. Men att man inte gör det är bl a en av anledningarna att det inte är klassat som dopningsmedel för människa.

Fast det kan ju vara av samma anledningar som vissa funkar bäst med Alvedon och andra Ipren o s v.

Är det så? Det hade jag missat, men å andra sidan har jag än så länge lyckligtvis sluppit att använda Ipren och Alvedon tillräckligt mycket för att känna skillnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka