Fibusen
Trådstartare
Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor senare med abstinens upp till öronen! "Kruxet" är att vissa veckor blir det bara 2-3 dagars ridning,mest inträffar detta under vinterhalvåret (på sommaren kan man ju rida när som på dygnet och är inte lika beroende av klockan...) så jag har nu planer på att skaffa en äldre häst kanske? (18+) Dock så blir jag ju lite osäker,dels på vad man ska acceptera hos en äldre häst ang skador/krämpor, eller är det bara rena plåtar som gäller? (Känns nästan omöjligt) Att hästarna påverkas med ny ryttare/nytt underlag hör ju till vanligheten,men en äldre häst kanske får det ännu svårare? Hur ska man rida in en gammal häst på ny plats? Och vid en ev besiktning, böjer man äldre hästar?
Det är absolut inte ristat i sten att det blir en äldre häst heller,men vi har fått en vattenskada i huset () så det är ju det som faller in i kategorin både tids och pengamässigt,nån äldre skogsmulle som vill njuta i skogen några dagar i veckan,som har tävlat klart,och jag behöver få upp självförtroendet igen,och få njuta av hästlivet,så tanken är att det ska bli en Win-Win situation både för mig och blivande pålle.
Vet iallafall att jag söker en helt okoplicerad sak.
Jag rider som sagt mellan 3 och 5 dagar i veckan,oftast i skogen,men vist kan jag ta några varv på ridbanan då och då. Törs man chansa och köpa en promenadhäst,beroende på vad för skada hästen haft? Spatt som inte märkts av på 3-4 år tex? En senskada för länge sen? Någon liten pålagring? Vad är absolut NO NO?
Jag kommer ha hästen på lösdrift,naturligtvis täckad om det behövs,så även om det inte blir ridning så jättemycket i perioder så kommer den ha möjlighet att röra sig dygnet runt.
Det är absolut inte ristat i sten att det blir en äldre häst heller,men vi har fått en vattenskada i huset () så det är ju det som faller in i kategorin både tids och pengamässigt,nån äldre skogsmulle som vill njuta i skogen några dagar i veckan,som har tävlat klart,och jag behöver få upp självförtroendet igen,och få njuta av hästlivet,så tanken är att det ska bli en Win-Win situation både för mig och blivande pålle.
Vet iallafall att jag söker en helt okoplicerad sak.
Jag rider som sagt mellan 3 och 5 dagar i veckan,oftast i skogen,men vist kan jag ta några varv på ridbanan då och då. Törs man chansa och köpa en promenadhäst,beroende på vad för skada hästen haft? Spatt som inte märkts av på 3-4 år tex? En senskada för länge sen? Någon liten pålagring? Vad är absolut NO NO?
Jag kommer ha hästen på lösdrift,naturligtvis täckad om det behövs,så även om det inte blir ridning så jättemycket i perioder så kommer den ha möjlighet att röra sig dygnet runt.