risk med att blötlägga lusern för länge?

bigganl

Trådstartare
Ja kort och gott, jag undrar om det finns någon risk med att blötlägga lusernet på morgonen tillsammans med betfor, som hästen sedan får på kvällen? Lusernet står i så fall i blöt ca 14 timmar.

Sv: risk med att blötlägga lusern för länge?

Det är ingen egentlig skillnad på vilket fodermedel du blötlägger, betfor, lucern eller något annat. För att hindra oönskad tillväxt av mikrober ska fodret ha god hygienisk kvalitet, blötläggas med kallt vatten i rena kärl och stå svalt.

Betfor upplever jag blir gammalt väldigt snabbt. Ibland på bara 12 timmar... Lusernet brukar dröja mkt längre tid, så det skulle jag inte oroa mig för. Det är mer betforn jag skulle vara orolig över, börjar lukta rätt fort!

jag har haft betfor stående ett dygn som jag fodrat min häst med (lock på hinken).

lucern vet jag inte men jag brukar blötlägga det i varmt vatten, då sväller det på en timme ordentligt... tar ju jättelång tid med kallt vatten..

Nu på sommaren & hösten kan vi inte ha betfor stående över dagen, vi får blöta den på kvällen när den ska serveras. Annars hinner den bli skämd och luktar en del, hästen äter inte (inte ens shettisen faktiskt).

Då kan det ju rent av vara en fördel att blöta den på morgonen samtidigt som betforen. (fast jag vill nog ha dem i separata hinkar)

tack för alla svar!:)

Betforen har aldrig varit något problem med. Den står svalt.

Vilket fabrikat har du köpt på lucernet?
Jag har köpt Edel, de pelletsen mjuknar otroligt snabbt, även i kallt vatten är de helt upplösta på mindre än 20 minuter.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
634
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur