Risk för en utläkt blödning att bli dålig igen?

lillaP

Trådstartare
Jag har ett dilemma och skulle behöva lite råd. I början av maj detta år konstaterades det att mitt 19åriga sto hade två mindre blödningar i den vänstra gaffelbandsförgreningen på vä framben. Hon vilade fram till mitten av augusti i vanlig hage och på återbesöket var blödningen läkt, men viss ärrvävnad fanns kvar.

Hon har gått i vanlig hage hela tiden. Men för en dryg vecka sedan släpptes en ny häst in i hagen och det blev ett himla liv. Tvära vändningar, sparkar och attacker i lera... Det värsta tänkbara scenariot för min del. Till råga på det hela slog hon i benet (som varit skadat) i en pall idag. Inte så hårt men ändå...

Nu sitter jag här och nojar mig för att blödningen skulle ha gått upp igen.. Är det möjligt eller krävs det mer? Det har varit spring i hagen tidigare och skadan har läkt trots det, men denna gång var det mkt mer intensivt.

Hur skulle ni ha gjort? Åkt in till klinik eller fortsatt med den igångsättning vet. har lagt upp? Hur känsligt är det med utläkta skador av detta slag?

Hästen visade ½grad hälta både nu och i våras. Det har förmodligen inget att göra med blödningen. Hon är även svullen på insidan av samma ben, oförklarligt i nuläget. Jag har upplevt att svullnaden har varit större de senaste tre dagarna... Vi har fått instruktion att sätta igång för att se om det är en skada eller åldersrelaterat, återbesök inplanerat i slutet av november.

Tacksam för råd!

Sv: Risk för en utläkt blödning att bli dålig igen?

Ingen som har erfarenhet av blödningar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka