Ris eller ros?

Kalaspinglan

Trådstartare
Glöm bort alla eventuella skryttrådar jag tidigare skrivit... För nu har myrorna i huvudet slagit runt på min hund.

Igår på kvällspromenaden gick vi längs vår lilla pluttiga byväg. När vi passerat husen och kom ut på en lång raksträcka släppte vi hunden i vanlig ordning.

Som skjuten ur en kanon flög han iväg som fan vore efter honom. Vi ropade högt "HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT", men nej då... han fortsatte som värsta rejsinghästen framåt. Så vi ropade givetvis igen "HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT" och efter någon sekund så vände han och kom tillbaks till oss. Han kanske sprang iväg 400 meter innan han vände. Ju närmre han kom oss, desto lägre blev han och svansen sjönk in mellan benen. Gissa om jag är glad att jag hade hans reflexväst på - tänk om det kommit någon bil (vilket är ganska osannorlikt med tanke på den i princip obefintliga trafiken)... :(

Detta har hänt en gång tidigare för husse, men då var hundskrället borta nästan 3 minuter då han tagit upp jakten på en hare.

Hur ska man egentligen göra? Ska vi skälla på honom för att han rymt iväg och inte kommit direkt på inkallning när han väl kommer tillbaks? Eller ska vi berömma honom för att han faktiskt kom tillbaks?

/Pinglan

PS! Gissa vem som gick fot, lös, hela vägen hem sedan? :D

Sv: Ris eller ros?

*ha ha* Låter som en helt normal hund! Man ska alltid dra åt sig öronen när de blir för lydiga och duktiga, då är det nått på G :D (undantaget gamla hundar som lämnat sådan bakom sig ;))

Jag vet inte vad jag skulle gjort för jag har aldrig varit i den situationen. Jo en gång. Då fick jag panik för hon var verkligen borta. Jag gjorde nog varken det ena eller det andra. Jag kopplade henne och så gick jag bara för att lugna mig själv.

Haha.. tydligen. Det värsta är att jag kunde verkligen inte se på honom innan heller att något var på gång. Ibland ser man ju att han tagit upp ett spår eller vädrar i luften, men inget sådant. Förstår inte alls vad han fick för ryck...

Förresten. Jag ska jobba på SS på lördagen (och ställa ut på söndag).. kanske vi får tillfälle att ses? :-)

Beröm när hunden kommer tillbaka - han kommer inte koppla skället med rymningen.

Okej. Men varför kryper han ihop med svansen mellan benen och ser SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ skyldig ut? Är det för att vi se en aning sura ut, eller för att han vet att han gjort fel? Hmmmm....?

Jag jobbar lördag och söndag. Ska du se några finaler någon dag? Har du plats på funkisläkataren? Jag skriver så jag kommer inte lös innan...

Jag tror han kände av att ni var sura. En hund kan ju känna av minsta lilla adrinalinändring.

Jag hade berömt, jag har med mina sista hundar och speciellt den yngsta. Varit väldigt glad och possitiv när jag ropat på henne, och jag har en hund som nu nästan vänder på en femöring när jag ropar på henne. Sen om det skulle hända en sån sak som det hände för dig, då skulle jag bara berömma *duktig* när hon kommer tillbaka.
Men en hund som sticker ifrån mig och inte kommer när jag ropar, den nonchalerar jag totalt när den kommer tillbaka och vill hälsa.
Då visar jag mitt missnöje med att låtsas att hunden inte finns.

Men sen har jag funderat på en annan sak. Och det är detta om man är ute och går med en flock. Springer en då bort och är borta en stund, så får den ofta "däng" av "polisen" när den kommer tillbaka. Men skulle vi ge hunden "däng" när den kommer tillbaka, så får man ju förr eller senare en hund som inte vågar komma när man ropar éfter den smitit.
Så egentligen, vilket är rätt. Att säga till när den kommer tillbaka (för det gör kompisarna), eller bara nonchalera?
För samtidigt så kan man ju även sen en hund som får däng av polisen, redan kan börja huka sig när den börjar närma sig flocken...

Ja, intressant det där...
Men hur som helst, i din situation som hände, hade jag berömt och hade hunden varit borta en "längre" tid, hade jag nonchalerat den.

Jag kommer snurra runt överallt och göra reklam för och sälja tidningen hela lördagen (ca kl 9-18). Har du inte lunch någon gång? Jag är hur "fri" som helst...

På söndag är jag där från klockan halv nio ungefär.. är nr 18 in i ringen, och klassen börjar klockan nio. Därefter blir det väl en enda lång väntan till finalen - så då finns det massvis med tid... *ASG*
Ska vi byta tel.nr, så får vi försöka att ses?? :-)

Intressant att läsa ditt svar. Jag känner också lite grand som "hur man än vänder sig, så har man rumpan bak" på något sätt... Phu..
Fast nu kommer det ju inte hända igen, så undrar varför jag egentligen skrev den här tråden.. *hahaaa*

Jag skulle inte ha gjort någotdera. Att skälla är lönslöst och att berömma känns bara tokfel. Jag hade nog inte låtsas om något alls utan bara fortsatt gå.

Att hunden tokspringer i början av en promenad är vanligt. Min hund drar järnet direkt jag tar av kopplet men lugnar sig efter några minuter. Att kalla in i det läget kräver att jag blir arg. Istället ropar jag häråt, vilket betyder att hon ska vända tillbaka mot mig men kan fortsätta löpa, bara i något mindre cirkel.

Jo, i början av en promenad är det ett helt annat läge. Men nu var det på hemvägen, när han redan "busat av sig". Nu var det enbart för att dra efter "något" han sett och inte vi - inte något "ååå vad roligt att få hoppa och skutta och leka". :-)

Jag gör annars lika som du med "häråt". Tycker det är super!

Nja jag vet inte, brukar det vara paus i ringarna?? :p Har aldrig varit med om det, men har aldrig skrivit på SS heller! Men efter att ringen är klar så!! Både lördag och söndag... Om någon ska se finalerna så kan vi kanske träffas?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 694
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 809
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 765
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 587
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar