Rinninga ögon? - diagnos/behandling?

skuggi

Trådstartare
Sökte lite men hittade inte så mycket om detta, så nu vill jag veta:

Har du en hund med (typ konstant) rinniga ögon?

1. Ras?
2. När började det?
3. Vad för undersökningar har gjorts hos veterinär?
4. Vad menar veterinären är orsaken till problemen?
5. Vad för behandlingar har gjorts?
6. Har det funkat? På lång eller kort sikt?

Det jag specifikt undrar kring egentligen, är detta med irritation/blåsor/sår på insidan av tredje ögonlocket.
Kollar veterinären alltid där när man kommer in med rinniga ögon?
Vad menar man är orsaken till detta, och hur behandlar man det normalt?

När man nu har en hund med ögonproblem så ser man otroligt många hundar (särskilt vita) som är alldeles röda under ögonen. Jag undrar om de är kollade/behandlade och konstaterat obotligt rinniga, eller bryr sig folk inte om att ögonen rinner?
För normalt kan det väl inte vara?

Sv: Rinninga ögon? - diagnos/behandling?

Har en vit boxer, som har lite onödigt stora nedre ögonlock. Hennes ögon rinner inte konstant, men om det blåser så blir de lite röda och rinniga. Veterinären menar att det är helt normalt, och att ögonlocken är helt ok. Bara att undvika motvind :D

Sen syns det ju bättre på en vit hund om ögonen har runnit eller om de är lite rosa. Min hund ser grotesk ut då hon har varmt/flåsar, då läpparna och huden kring ögonen blir röda...

Jag har en hund vars ögon rinner en del. Han har varit hos veterinär och dom har tittat på honom. Enligt dom så skulle jag inte bry mig så länge det var genomskinligt rinnande. Jag upplever att ögonen rinner lite mer än vanligt när han stressar. Det kan gå dagar då det knappt rinner alls och vissa dagar är det mer. Min hund har ju allergi också och det beror till största del på det.

Ok, exakt hur har de undersökt ögonen? Har de kollat insida ögonlock? Spolat tårkanaler?

Bara undersökt dom, kollat så att allt såg fint ut under ögonlocken, dock inte spolat tårkanaler. Dom kikade bara genom ögonen, gjorde inget mer än så.

Fint under ögonlocken? Då vände de ut och in på dem alla tre?

Min hund hade rinniga ögon. Veterinären tyckte att det inte var ngt att oroa sig för. Testade på eget bevåg att ge honom extra A-vitamin, varpå det slutade. Hunden hade vitaminbrist!

Min hund hade rinniga ögon. Veterinären tyckte att det inte var ngt att oroa sig för. Testade på eget bevåg att ge honom extra A-vitamin, varpå det slutade. Hunden hade vitaminbrist!

Samma här!! Han funkar bäst på torrfoder som godis med hög halt A-vitamin som t ex standardt hjort ( av de han tål ) annars får jag tillsätta ½ dos eller mindre ändå av standardt immun + till färskfodret.

Fint under ögonlocken? Då vände de ut och in på dem alla tre?

Ja precis. Blinkhinnan hade dragit sig upp över ögat vid ett tillfälle så dom kollade väldigt noga då. Jag fick ögondroppar till honom och sen blev det bra igen men ögonen rinner fortfarande och jag har påpekat det när jag varit inne med honom vid andra tillfällen. Men dom tycker inte det är något att oroa sig för så länge han inte ser irriterad ut eller vätskan blir gul/grön.

Tycker du jag borde göra nått åt det mer än vad jag har gjort?

På denna bilden ser du lite hur det rinner på högra ögat.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32460000-32469999/640x480/32463266.jpg

Nej alltså, jag tycker ingenting :idea:
Jag är nyfiken hur veterinärer normalt kollar/behandlar rinnande ögon, med tanke på hur min egen behandlats.

När mina ögon rinner så har jag ont/rejält obehag oftast. Men inte så att jag går och kniper med ögonen eller så. Så jag tänker att om ögonen rinner så borde det finnas en irritation, som säkert måste kunna vara obehaglig för hunden också.

När vi sökt veterinär för bla rinniga ögon har det inte ens tittats på ögonlocken och bara förklarat att han är allergisk, "och då rinner det".
Nu hittade vi en ... lite mindre konventionell..:p veterinär, som vände på ögonlocken, konstaterade att de är jätteröda och bubbliga. Han har behandlats omväxlande med droppar och salva samt att hon behandlat lokalt varje vecka med kopparsulfat(?)kristall. Vi har nog varit där 6 veckor eller mer, och nu först ser det fint ut :bow: en vecka till med droppar, sedan får vi se om rinnet är borta permanent.

I min värld (uppväxt i optikeraffär med pappa som linsoptiker, dvs mkt ögonsnack, samt mina egna ögonproblem) så vill man alltid ta reda på VARFÖR det rinner. Sedan kan man bestämma om man kan låta det vara eller ej.

Intressant det där med A-vit och Standart hjort... vi testade det ett tag och tyckte han blev bättre faktiskt. Kanske skulle testa igen, eller börja ge tillskott. Han får ju Vomoghundemats vitaminiserade kyckling nu, men det behövs kanske extra A-vit.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 823
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 911
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka