Rinning i magen av betfor?

Ingridl

Trådstartare
Två av mina halvblodshästar - vuxna valacker - reagera på betfor genom att bli rinniga i magen. De blir inte speciellt lösa i "tollarna" utan det rinner vätska ur anus när de fiser så att de blir kletiga på bakbenen. I övrigt verkar de helt opåverkade.
Problemet har jag löst genom att inte ge dem betfor! Vips är de helt normala igen. Det hela gör mig dock förbryllad. Har ngn anna samma erfarenhet? Vad kan det bero på?:confused:

Sv: Rinning i magen av betfor?

Ingridl skrev:
Två av mina halvblodshästar - vuxna valacker - reagera på betfor genom att bli rinniga i magen. De blir inte speciellt lösa i "tollarna" utan det rinner vätska ur anus när de fiser så att de blir kletiga på bakbenen. I övrigt verkar de helt opåverkade.
Problemet har jag löst genom att inte ge dem betfor! Vips är de helt normala igen. Det hela gör mig dock förbryllad. Har ngn anna samma erfarenhet? Vad kan det bero på?:confused:

Mina tål inte heller betfor. Samma symtom som du beskriver. Och förresten gör det mig inget heller, för jag tycker det är ett onödigt fodermedel, inget naturligt för hästar, även om det bolaget som tillverkar det, framhäver att så är fallet på sin hemsida. Så det är nog inget att sörja över.

Håller med dig - problemet är ju lättlöst och inget att vara ledsen över! Det som förbryllar mig är att flera böcker om foder framhäver just betfor som bra för hästar med magproblem av olika slag, dvs inte bara tillverkarens lovord, och så orsakar det problem hos mina i övrigt helt friska och lättfodrade hästar.

Ingridl skrev:
Håller med dig - problemet är ju lättlöst och inget att vara ledsen över! Det som förbryllar mig är att flera böcker om foder framhäver just betfor som bra för hästar med magproblem av olika slag, dvs inte bara tillverkarens lovord, och så orsakar det problem hos mina i övrigt helt friska och lättfodrade hästar.

Gissar att det kommer att komma en hel del nya rön om just socker- produkter i framtiden, och vad de har för inverkan på hästen.
Och jag tror inte att de är enbart av godo.

*lånar*

Betfor är bra till vissa problemagar men sämre till andra. Det beror helt på vad för problem man har. Förutom socker så inehåller betfor en hel del fibrer.

Vad man inte får glömma i sockerdebatten är att det inte går att jämföra hästar och människor rakt av. Tex så inehåller gräs ganska mycket socker.

Mvh

Tora

Ja och dessutom i betydligt större mängder än betfor, speciellt det första gröna gräset.

Jag hade slutat att ge min gammelvalack betfor, pga det ej fanns ett behov. Han var också lite smålös i magen, så därför var betfor inget alternativ. Denna vinter vände situationen åt motsatt håll, han fick flera små kolikatattacker efter varann och var allmänt hård i magen. Han får idagsläget en mindre mängd betfor för att lösa ev hårdheter, och nu funkar magen som den ska igen.

Har man en häst med lite lösare avföring så är det ju bara att skippa betfor, om den inte fyller någon funktion i foderstaten. Då får man välersätta den med något annat likvärdigt.

Tora skrev:
*lånar*

Vad man inte får glömma i sockerdebatten är att det inte går att jämföra hästar och människor rakt av. Tex så inehåller gräs ganska mycket socker.

Mvh

Tora

Det var bla gräset jag hade i åtanke när jag nämnde sockerkunskap.
Jag skulle vilja veta hur det påverkar olika åkommor tex fång, eksem, kolik mm. Med lite större kunskap om hur gräset fungerar i olika lägen kanske man kan bättre parera dess påverkan på dessa åkommor.

Lika med mina hästar. Utan betfor uppträder små eller stora kolikattacker (särskilt i samband med pelleterat foder). Det är väl som sagt så att även hästar är individer som tål eller inte täl olika saker.

Men det måste väl finnas alternativ till betfor, om man behöver det för fibrernas skull. Linfrö tex.?

Tydligen är fibrerna i betfor liknande grovfodrets och därmed naturligare för hästens matsmältning... Betfor innehåller ju melass och det är ju bl a det många hästar kan bli lösa i magen av.. Vill man ge sockerfritt så finns det ju betfor utan melass..

Min häst har haft samma problem, med lite rinniga fisar. Har nu tagit bort betforen och väntar på resultatet! Har lagt till 3dl krafft groov på en vecka med. Tycker ni det är för mkt ändring av foderstaten på en gång? Han fick 1,5 dl torr betfor förut. Förutom det får han 2kg fibergi.
/W

betfor är ju bara socker ,fodrar man med betfor måste man ge mer mat för då äter den mer av sockeret har jag fått höra på en föreläsning.

Det är många som anser att raffinerade sockerprodukter inte är bra för hästarna. Finns säkert en del i det resonemanget.

Betfor är lösande, alltså bra för hästar som har lätt att få förstoppning i tarmkanalen. Eftersom betfor är lösande så kan vissa pållar bli lösa i magen. Detta löser man ju som sagt med att inte ge hästarna betfor alls.

Oj vad trevlig tråd!

Min häst stod på enbart gräs under sommaren= inga problem. Sen flyttade vi och han började fodras med betfor i maten= riktig magröta, löspruttar och klegg.
Nu har han fått gå över på korn och färdigfoder i müsliform som är ngt fuktigt men relativt torrt.
Magen är på bättringsvägen!

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
E
Hästvård Jagvet inte hur jag ska förklara det här på bästa sätt, men jag gör ett försök! :) Det är nämligen såhär att när min häst fiser så...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 548
Senast: Lavinia
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 751
Senast: Hannola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar