Sv: Rinnigt knipande öga...
Det där ögat ska en veterinär titta på!
Hade häst på ett ställe för flera år sedan. Under sommaren när hästarna var på bete var det en tjejs häst som skadade ett öga, det blev aldrig riktigt bra.
Hästarna tittades till på morgonen ena dagen och sedan eftermiddagen dagen därpå. Under den tiden hade hästen skadat ögat.
Det rann, hästen knep ihop ögat och hade ont. Hela ytan på ögat var grå (fick lära mig att om ögat blir grått är kan ytan vara skadad och är svullen).
Hästen hade gått kanske 1,5 dygn med skadan (sommar och värme kanske gjorde det värre?).
Det tog evigheter innan det läkte. Flera veterinärbesök, droppar i ögat flera gånger om dagen. Hästen har fortfarande ett märke (ärr?) kvar på ögat och är numera jätte känslig, öga blir snabbt rött och börjar rinna...
Min veterinär har tittat strängt på mig och sagt; ögon ska du inte kladda med själv!
- Och det lyssnar jag på!
(Har själv linser, fick lite skav på ögat av en lins som inte riktigt passade. Det gjorde skit ont! Om det gör lika ont på hästen som det gjord på mig så vill säkert hästen ha något mot smärtan.)