Rinnigt knipande öga...

millus

Trådstartare
Inte min häst, men en häst jag såg igår.

Den stod och knep med ögat och det rann ur det. Ögat var delvis täckt av en vit hinna.

Vad kan detta vara, och kan det leda till något värre, tex blindhet?

Känner att jag vill veta mer om det innan jag konfronterar ägarna!

Sv: Rinnigt knipande öga...

Det kan vara ett hornhinnesår t ex. Eller en rejäl inflammation.

Obehandlade ögonskador kan i värsta fall leda till att hästen förlorar synen, och i värsta fall hela ögat. Och det kan tyvärr gå ganska fort.

Är det bara ett öga och de kniper misstänker man tyvärr i första hand just skada på ögat, t ex hornhinnesår =/ Det är dessutom smärtsamt för hästen (därför de kniper med ögat).

SÅ säg åt ägaren att genast ringa veterinären.

det låter allvarligt. särskilt om det pågått under en längre period (hästar kan ju precis som oss få någon liten partikel på ögat som gör ont några minuter).

som alex säger ska ögonskadar tas på allvar eftersom dom dels är smärtsamma och dels kan hästen förlora synen och i värsta fall ögat.

Det där ögat ska en veterinär titta på!

Hade häst på ett ställe för flera år sedan. Under sommaren när hästarna var på bete var det en tjejs häst som skadade ett öga, det blev aldrig riktigt bra.
Hästarna tittades till på morgonen ena dagen och sedan eftermiddagen dagen därpå. Under den tiden hade hästen skadat ögat.
Det rann, hästen knep ihop ögat och hade ont. Hela ytan på ögat var grå (fick lära mig att om ögat blir grått är kan ytan vara skadad och är svullen).
Hästen hade gått kanske 1,5 dygn med skadan (sommar och värme kanske gjorde det värre?).
Det tog evigheter innan det läkte. Flera veterinärbesök, droppar i ögat flera gånger om dagen. Hästen har fortfarande ett märke (ärr?) kvar på ögat och är numera jätte känslig, öga blir snabbt rött och börjar rinna...

Min veterinär har tittat strängt på mig och sagt; ögon ska du inte kladda med själv!
- Och det lyssnar jag på!

(Har själv linser, fick lite skav på ögat av en lins som inte riktigt passade. Det gjorde skit ont! Om det gör lika ont på hästen som det gjord på mig så vill säkert hästen ha något mot smärtan.)

Låter som skadad hornhinna.
Helt klart bör vet tillkallas så snart som möjligt.
Min häst hade fått ett grässtrå som stuckit upp i ögat och skadat hornhinnan.
Efter ca en vecka med salva i ögat var han helt bra igen.
Hon bör inte vänta tycker jag, speciellt inte för hästens skull som nog har rätt ont.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 720
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 566
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 382
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka