Rinniga ögon

Corax

Trådstartare
Jag har min häst på spån... Inte vanligt kutterspån utan sånt där finare, tyngre. Vi får hem det direkt från sågen med lastbil (löst).

Problemet är nu bara att min häst har fått lite rinniga ögon. Inte så att jag SER att det rinner utan på mornarna har hon lite ihopklibbat spån vid framförallt ena ögat.
Kan hon vara känslig mot spånet eller är det "bara" vanliga ögoninflamationer?

Sv: Rinniga ögon

Det låter ju inte helt omöjligt att det kan vara en rent mekanisk irritation av spånet. Min häst hade också rinniga ögon ett ta och det var faktiskt (nu när jag tänker efter) på den sida han sov på mest. Det kan kanske vara terpentinet i spånet också? Råspån från sågen brukar innehålla mer terpentin än kutterspån i bal. Känns på lukten också. Jag tyckte också det var så konstigt att hästen blev irriterad i ögat höst/vintertid när inga flugor finns.

Moheed skrev:
Det låter ju inte helt omöjligt att det kan vara en rent mekanisk irritation av spånet. Min häst hade också rinniga ögon ett ta och det var faktiskt (nu när jag tänker efter) på den sida han sov på mest. Det kan kanske vara terpentinet i spånet också? Råspån från sågen brukar innehålla mer terpentin än kutterspån i bal. Känns på lukten också. Jag tyckte också det var så konstigt att hästen blev irriterad i ögat höst/vintertid när inga flugor finns.

Jag har slutat med färskt spån från sågar, eftersom det frätte på strålarna på min häst. Det vore ju inte så konstigt om det också är irriterande för ögonen.
Men man lurar sig på höst och ögon. Det är MASSOR med knott i farten hela hösten tills termometern går mot nollan.
Mina hästar har haft ögonproblem hela hösten fram och tillbaka, tills jag satt på flughuvor. Det kändes absurt såpass sent på året.
Men det hjälpte. Fick tipset av min veterinär.

Knott så sent? Det hade jag faktiskt inte trott. :confused: Se där vad man lär sig!

Fast nu är det ju minusgrader och det är senaste veckan ögonen börjat rinna... När jag tänker efter så fick vi nytt spån för inte alls länge sedan. Med andra ord är terpentinlukten rätt stark. :crazy:

Corax skrev:
Jag har min häst på spån... Inte vanligt kutterspån utan sånt där finare, tyngre. Vi får hem det direkt från sågen med lastbil (löst).

Problemet är nu bara att min häst har fått lite rinniga ögon. Inte så att jag SER att det rinner utan på mornarna har hon lite ihopklibbat spån vid framförallt ena ögat.
Kan hon vara känslig mot spånet eller är det "bara" vanliga ögoninflamationer?

Testa med ögonsalva, så får du ju veta om det är en vanlig ögoninflammation eller inte, så du inte slänger ut hela bädden i onödan.

Står hästen nära en dörr eller fönster? Kan vara känslig för drag också

Nej det gör hon inte. Hon står rätt mycket mitt i stallet. Klart det kan finnas drag nånstans utan att jag känner det men jag tror inte det.
Ska kolla i morgon.

Inte alls ovanligt men lindriga ögoninflammationer så här års. Ring veterinären så får du säker lite penicillinsalva av honom:)

Jag tycker inte du ska börja med penicillinsalva om du inte tror att det är rött, svullet och infekterat.
Badda med koksalt eller ljummet te i några dagar.

Min gamla har också lite rinnande ögon.
Hon står på spån direkt från sågen.
Jag blandar med lite torv och rivpapper. Eller lägg halm ovanpå.

mimus skrev:
Jag tycker inte du ska börja med penicillinsalva om du inte tror att det är rött, svullet och infekterat.
Badda med koksalt eller ljummet te i några dagar.

Min ena häst hade ett öga som rann oavbrutet som en liten vårbäck i höstas. Det även droppade ner genom näsborren. Veterinären var tom rädd att det skulle vara en tumör som låg bakom, och kunde ge såna symptom, eftersom det varken var rött, svullet eller infekterat.
Men jag begärde ögonsalva med antibiotika, och det försvann med den behandlingen ögonblickligen (:D ).

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar