Rinnande ögon, veterninär och klamydia

Elegant machinery

Trådstartare
Ja nu känner man sig minst sagt ovetande igen. Som somliga av er vet så köpte jag en kattunge i Augusti och att han redan när jag köpte honom hade lite rinnande ögon. Trots det gick han igenom veterinärbesiktningen, men hans ögon rinner fortfarande.

Han har aldrig verkat besvärad av det, vätskan som rinner är klar men blir lite rödaktig när den torkar.
Idag var vi hos veterinär och han fick någon form av salva/droppar som han nu ska få i tio dagar. Däremot fick jag 18 frågetecken när jag åkte därifrån, då hon pratade om att katter han ha klamydia och herpes som gör att ögonen rinner. Det var inget man gjorde något åt utan det kom och gick i vågor. Herpes kan jag förstå eftersom det är ett virus, men gör man inget åt klamydia heller? Där borde väl penicilin hjälpa?
Smittar klamydia från katt till människa, eller är det olika typer av bakterier?

Sv: Rinnande ögon, veterninär och klamydia

Klamydia behandlar man i allra högsta grad! Man ger antibiotika under flera veckor och ger ögonsalva och sedan är man av med sk*ten. Herpes och calici kan man dock inte göra något åt eftersom det är virus och de får katten läka ut själva. Katter kan dock bli kroniska bärare av herpes och få sjukdomsutbrott under stress.

Klamydia, herpes och calici smittar. Klamydia smittar alltid, calici och herpes när katten har ett sjukdomsutbrott (båda virusen kan ligga latent och lura).

Om veterinären ens misstänkte klamydia borde ett svabbtest tagits för att kolla det.

Liknande trådar

Katthälsa Har köpt en lite rar raskattunge. Väl hemma upptäckte jag att kattungen nös väldigt mycket, och hade rinniga kladdiga ögon. Blev orolig...
Svar
10
· Visningar
1 927
Senast: Bexzor
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Nu har vår tvåårige bondkattshane varit dålig i nästan tre veckor. Han är i vanliga fall en mycket aktiv katt som mest är utomhus och...
Svar
14
· Visningar
4 387
Senast: Japanesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama