Sv: Rinnande öga
Pipan skrev:
Alla tål inte babyvåtservetter. Känner en som gjorde rent ögonen (utvändigt förstås) med babyvåtservetter - tyckte det var praktiskt i sommarhagen o s v. De var ju antiseptiska och dessutom för baby. Det slutade med att hästen fick röda ögonvitor och mycket irriterade ögeon som resulterade i mera tvättande med våtservetterna. Till slut tillkallades vet som spolade tårkanalerna - inget fel. Hur som helst så slutade hon använda servetterna och inom en vecka var irritationerna borta. Använd för säkerhets skull inte våtservetter i närheten av ögonen.
Jag har anv babyvåtservetter i många år till hästarna, milda, oparfymerade. Ingen av mina har *peppar peppar* Så man ska nog vara försiktig med det. Och jag använde dem alltså på slutet öga, drog över (inte gnugga, dra) för att få bort det sekret som runnit och klibbat i pälsen.
Sen, det finns hästar som reagerar på saker, men för den delen så tycker jag inte man ska säga att man absolut INTE ska anv ditt eller datt för EN häst reagerat. Jag et hästar som inte tål Switch, som inte tål specifika typer av läderolja, som inte tål tvättmedel, som inte tål vissa metaller osv. Men för den sakens skull så tycker man ju inte att alla ska sluta anv det.
Däremot ska man ju såklart prova försiktigt och vid minsta misstanke om att hästen inte tål det sluta.
Att jag anv våtservetter är btw för att jag inte har vatten i stallet vintertid, och förr sprang jag med bunkar med varmvatten när jag skulle göra rent något (blod RUNT sår, torka rent något annat etc). Sen ev en slump kom jag på att våtservetter ju var mkt mer praktiska, och om mitt känsliga underliv klarar av dem borde oskadad hästhud göra det. Och det funkade.
en som med allt så prova försiktigt först. Och sen, jag har märkt att det finns olika våtservetter, jag väljer alltid de utan parfym och från 'kända' tillverkare (Barnängen, Natusan etc) inte de där billiga som jag inte känner igen märket på.