Rinnande öga

T

tottenham

Min unghäst har ett öga som rinner. det blir inte varigt utan bara kletigt av det som rinner. det började i höstas och sedan har det liksom aldrig gett med sig riktigt.
Någon som har ett tips?
finns det något receptfritt att ge? salva/droppar?

Tacksam för tips!

Sv: Rinnande öga

Be en veterinär kolla ögat, att det rinner så länge är inte normalt och ok. Är det dessutom svullet, kan man ha oturen att pållen har fått en skada på hornhinnan.

Har det hållit på så länge är det generellt sett bättre med veterinären direkt än prova receptfritt.

Men har du gjort rent med koksaltlösning?

Min dam fick rinniga ögon (båda två) som du beskriver i höstas. Klar rinnighet men kletigt, dock inte var och hon var inte irriterad eller kliade. Vet kollade på det men hittade varken sår på hornhinnan eller tecken på infektion/inflammation och tyckte vis kulle avvakta. Jag provade koksalt men ingen skillnad. Det som GJORDE skillnad var att jag flätade upp hennes pannlugg och knoppade den, så jag fick undan den från ansiktet. Sen gjorde jag inte ett smack med ögonen mer än att jag drog av kletet som blev med babyvåtservetter (utanför ögat alltså, som när man tar bort smink på människor typ). Två månader senare försvann det helt och hon har nu utsläppt pannlugg igen och inga problem.

Min häst hade ett kroniskt rinnande öga som visade sig vara orsakat av en jättecysta i bihålan som tryckte mot ögat. Han opererades och nu rinner inte ögat längre....
Men det är väl förmodligen inte lika allvarligt för din häst utan förmodligen nån inflammerad tårkanal eller liknande...

Alexandra_W skrev:
Har det hållit på så länge är det generellt sett bättre med veterinären direkt än prova receptfritt.
Vet kollade på det men hittade varken sår på hornhinnan eller tecken på infektion/inflammation och tyckte vis kulle avvakta. Jag provade koksalt men ingen skillnad. Det som GJORDE skillnad var att jag flätade upp hennes pannlugg och knoppade den, så jag fick undan den från ansiktet. Sen gjorde jag inte ett smack med ögonen mer än att jag drog av kletet som blev med babyvåtservetter (utanför ögat alltså, som när man tar bort smink på människor typ). Två månader senare försvann det helt och hon har nu utsläppt pannlugg igen och inga problem.

Det är precis så jag gjort, först: två veterinärer har kollat i samband med förkylning och det var ingen fara, skulle avvakta.
Jag har flätat pannlugg o märkte en viss skillnad.
Rengör ögat gör jag, eller inte i själva ögat utan runt om där det rinner.

En av mina andra hästar hade liknande fast mycket värre för några år sedan och fick då nån salva som var suverän, fast jag kommer inte ihåg om vet. skrev ut den eller om det var receptfritt.

tottenham skrev:
Det är precis så jag gjort, först: två veterinärer har kollat i samband med förkylning och det var ingen fara, skulle avvakta.
Jag har flätat pannlugg o märkte en viss skillnad.
Rengör ögat gör jag, eller inte i själva ögat utan runt om där det rinner.

En av mina andra hästar hade liknande fast mycket värre för några år sedan och fick då nån salva som var suverän, fast jag kommer inte ihåg om vet. skrev ut den eller om det var receptfritt.

Dags att fråga vet igen då. Det finns ju iofs lite receptfritt att prova men JAG personligen tycker inte du ska trassla med det utan att ha pratat med vet, spec inte som det rinner på ETT öga bara.

Ni har inte drag i stallet?

Hej. Om du nu har haft veterinärer som sett på ögat så bör det ej vara något att oroa sig över. Det som man kan göra utan att det gör någon skada är att tvätta med koksaltlösning och använda den recept fria gula ögonsalvan. Det kan också bli bättre av att en veterinär spolar tårkanalen. Det gjorde vi på en häst som det ständigt kom tillbaka på.

Det kan ju bero på olika saker, och jag tror att det bästa är att ta reda på orsaken så fort som möjligt.

Ögoninflammationer kan bli kroniska. Därför är det viktigt att man åtgärdar dem i tid. Behandla med koksaltlösning och ha ev. flughuva(om det är lerigt och joxigt ute). Ta sen kontakt med vet och be honom reda ut vad det är samt råda dig hur du ska gå tillväga framöver.

Hade också en unghäst med rinnande öga, som inte ville ge med sig.
Första vet. trodde på förkylning (det var i samband med den), men den gav inte med sig efter att förkylningen var borta, utan satt kvar trots idogt tvättande/sköljande med koksalt.
Andra vet. undersökte ögat efter skador, men hittade inga.
Gav mig istället en penicillinögonsalva, Fucithalmic.
Den ska användas 2 ggr om dagen om jag inte minns fel, men jag hade bara möjlighet till en gång, och det fungerade ändå.
Salvan ska sprutas in i ögat, och behandlingen ska fortgå tills symtomen är borta, och ytterligare två dagar.
Funkade superbra.

Som andra redan skrivit, en flughuva på somrarna är kanonbra på hästar med känsliga ögon, som lätt får ögoninflammationer.

Mitt råd, prata med vet.

Lycka till!

MVH/

Josefine

Alla tål inte babyvåtservetter. Känner en som gjorde rent ögonen (utvändigt förstås) med babyvåtservetter - tyckte det var praktiskt i sommarhagen o s v. De var ju antiseptiska och dessutom för baby. Det slutade med att hästen fick röda ögonvitor och mycket irriterade ögeon som resulterade i mera tvättande med våtservetterna. Till slut tillkallades vet som spolade tårkanalerna - inget fel. Hur som helst så slutade hon använda servetterna och inom en vecka var irritationerna borta. Använd för säkerhets skull inte våtservetter i närheten av ögonen.

Pipan skrev:
Alla tål inte babyvåtservetter. Känner en som gjorde rent ögonen (utvändigt förstås) med babyvåtservetter - tyckte det var praktiskt i sommarhagen o s v. De var ju antiseptiska och dessutom för baby. Det slutade med att hästen fick röda ögonvitor och mycket irriterade ögeon som resulterade i mera tvättande med våtservetterna. Till slut tillkallades vet som spolade tårkanalerna - inget fel. Hur som helst så slutade hon använda servetterna och inom en vecka var irritationerna borta. Använd för säkerhets skull inte våtservetter i närheten av ögonen.

Jag har anv babyvåtservetter i många år till hästarna, milda, oparfymerade. Ingen av mina har *peppar peppar* Så man ska nog vara försiktig med det. Och jag använde dem alltså på slutet öga, drog över (inte gnugga, dra) för att få bort det sekret som runnit och klibbat i pälsen.

Sen, det finns hästar som reagerar på saker, men för den delen så tycker jag inte man ska säga att man absolut INTE ska anv ditt eller datt för EN häst reagerat. Jag et hästar som inte tål Switch, som inte tål specifika typer av läderolja, som inte tål tvättmedel, som inte tål vissa metaller osv. Men för den sakens skull så tycker man ju inte att alla ska sluta anv det.

Däremot ska man ju såklart prova försiktigt och vid minsta misstanke om att hästen inte tål det sluta.

Att jag anv våtservetter är btw för att jag inte har vatten i stallet vintertid, och förr sprang jag med bunkar med varmvatten när jag skulle göra rent något (blod RUNT sår, torka rent något annat etc). Sen ev en slump kom jag på att våtservetter ju var mkt mer praktiska, och om mitt känsliga underliv klarar av dem borde oskadad hästhud göra det. Och det funkade.

en som med allt så prova försiktigt först. Och sen, jag har märkt att det finns olika våtservetter, jag väljer alltid de utan parfym och från 'kända' tillverkare (Barnängen, Natusan etc) inte de där billiga som jag inte känner igen märket på.

En av våra hästar hade ett öga som alltid rann. Hade alltid gjort. Veterinärena hade spolat men det blev knappast någon skillnad.
Sen gick pållen och fick sår på hornhinnan, så vi fick ha flughuva på som vi "stängde" den delen för ögat han hade ont i(alltså vi sydde på en lapp, tänk sjörövare) Så inte solen kom åt.
Sen fick vi salva + ögondroppar av veterinären. Svårt att få dit när pållen hade så ont, lätt när det var mindre ont.
Kolla upp med veterinär, be att få salvan utskriven om veterinär tycker det behövs, den funkade för oss någorlunda iaf. En liten vit tub som var svinigt dyr.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 310
Senast: Norma
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka