norrland65

Trådstartare
Har en häst som fått en skada i kronleden efter att nästan gått omkull i galopp. Han har en inflammation i kronleden, och reaktion i senfästena. Ordentligt halt.

Veterinärerna som behandlar honom rekommenderar att sko med ringskor och sula. Många hästar med liknande problem har visst blivit bättre av såna skor.

Jag vet inte mycket om ringskor. :)

Vad är skillnaden mot vanliga skor (förutom att de är runda, så att säga). Hur påverkar de hoven? Varför är de bättre? m.m.

MVH Norrland

Sv: Ringskor

En ringsko är en " vanlig" sko som man svetsar på en spång "där den är öppen .

När man ska ha en ringsko så tar man och verkar hästen först ,sen ritar man av hoven eller riktar till skon och svetsar på spången.

Att man sätter på en ringsko är att man fördelar trycket över hoven.Och dels skyddar trakterna.

Hoppas jag har förklarat så du förstår lite :smirk: :bow:

En ringsko fixerar hoven i "ett läge" mer än en vanlig sko. Om plattan du skall använda är av metall, så stödjer den läget ännu mera.
Oftast är även en ringsko"högre" i bak kanten så hästen går lite i nedförslut just på den hoven.

En ringsko gör så hästen får lite bättre "stöd" kan man säga...den gör också så att hästen inte trampar igenom lika mycket.
Jag har satt på det på min polle för att han har haft hasledsinflamation förut och jag tycker att han tar ut steget bättre med dom. :banana:

norrland65 skrev:
Har en häst som fått en skada i kronleden efter att nästan gått omkull i galopp. Han har en inflammation i kronleden, och reaktion i senfästena. Ordentligt halt.

Veterinärerna som behandlar honom rekommenderar att sko med ringskor och sula. Många hästar med liknande problem har visst blivit bättre av såna skor.

Jag vet inte mycket om ringskor. :)

Vad är skillnaden mot vanliga skor (förutom att de är runda, så att säga). Hur påverkar de hoven? Varför är de bättre? m.m.

MVH Norrland

Fördelen är som redan nämts innan att ringskon fördelar trycket. Trakterna sparas och växer faktiskt fortare, vilket i sin tur skonar lederna något under läkning. Har använt det på min häst och är jättenöjd med resultatet. Hovarna har vuxit jättebra och vinklarna är perfekta nu efter "ringsko-episoden". Min hovslagare tycker dom är skolboksexemplar (men han kanske berömmer sig själv mer :D ).
Jag tycker du skall prova helt klart. Nackdelen är att dom är lite dyrare men enligt min mening helt klart värda det!

Tack för alla svar! ;)

Nu gäller det bara att hitta en bra hovslagare som kan det här!

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 709
Senast: Piaff
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 399
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka