jenred

Trådstartare
Idag blev jag rådd av veterinär att sko min häst med ringskor fram efter diagnosen hovledsinflammation. Någon här som har ngn erfarenhet av detta? Är det mkt dyrare än vanlig skoning? Ökat problem med tappskor? Vet ni någon hovslagare i Uppsala som skor med ringskor? Ska man återgå till vanliga skor efter en tid?

Många frågetecken just nu. Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa skor. Tacksam för lite råd och tips.

Ringskor 'är bra skor.
Två av mina hästar tävlar o tränas med ringskor. De har det runt om på alla fyra (äggskor bak)

Om man har en häs med liggande kotor har jag fått förklarat för mej att man fåt hästen att räta upp kotorna o stå rakare. och faktiskt jag kan se skillnad påp min ena häst. Hästarna flyttar tyngdpunkten längre bak och blir på så sätt högre i trakten.. (men reservation för missförstånd)

Mina har inte haft mer tappskor än annars. Jag betalar lite mer för skorna om hovis gör mina skor köper han skorna så är det samma pris som annars.
Jag har haft ringskor på min "stora" häst i 3 år sedan jag fick honom. Tidigare var han på väg att dömmas ut. Jag vet inte vad andra säger men på honom har det hjälpt.

/Mvh

Jag har haft ringskor i läkningssyfte efter skada men vet att många hästar alltid har det. Jag har inte hört att man kan köpa färdiga ringskor utan vad jag vet bankar hovslagaren till en sko som passar hoven och därefter svetsar han på "tvärslån" mellan trakterna. Viktigt är att det blir bra svetsat så svetsfogen inte spricker. De hovslagare jag pratat med tar lite olika betalt men mellan 50-100 X-tra per sko är nog vanligt.

Sv: Ringskor

Lyrik har ringskor + tjock sula båda fram pga ringkota hf.
Skorna är dyrare än vanliga, min hovis tar 1000 kr för nya ringskor+sula och nya vanliga bak.
När han skoddes på MK, gick det på 1200 kr. :eek:
De sitter på bra, har haft EN tappsko på 2 år nu, några glappskor.
Eftersom pållen är pensionär pga artroser lite här och där, tömkörs han bara i skritt rakt fram + lite barbackalufs.
Ringskorna håller LÄNGE :) . Ca 10-12 månader för Lyrik om de ibland får lite extra svets på spången. :p
Nackdelar:
Dyra
Svårt att få tag på hovis som VILL och KAN göra ringskor. Jag fick pendla till MK var 6-7 vecka i ett år innan jag hittade min nuvarande hovis. :banana:
Snöstyltor - både med sulor och utan sulor.
Knepigt att hålla rent under spången.
En del pållar får lätt stålröta :eek: om de har sulor. Lyrik har aldrig fått det, droppar i Trust Buster varann vecka ungefär.

En ringsko hindrar hoven från att vidga sig som man vill att den ska göra. Bl a vid hovbensfraktur skor man med ringsko för att "låsa" frakturen. Min egen häst har gått med ringsko på en fot sen i mars och den hoven har inte en normal hovform längre eftersom den bara kan växa uppåt.

Skon har min hovslagare svetsat själv.

Senast ändrad:

Ja en del är flitiga användare av dom, finns väl bara i aluminium, vill man ha järn får man svetsa själv.

Enligt hovslagaren på strömsholms hästsjukhus som jag pratat just med om detta med hovens utvidning så menar han att det spelar ingen roll att ha ringsko eller vanlig sko av samma material. Ringskon låser inte hoven mer. För att få den funktionen så måste man sätta traktkappor. Det sitter ju inga söm längre bak än på en ringsko än en vanlig sko, därför blir utvidgningen den samma.

Däremot bromsar ringskon upp steget, är väl oftast därför man har det på travare.

Ja du har helt rätt, jag kom på mig själv under natten. Den ringsko jag har extra sidokappor (7 kappor totalt), en vanlig ringsko låser naturligtvis inte hoven på samma sätt.

Min hade bara 2 extra sidokappor och vi använde den vid en hovbensfraktur. Trots att det var till en stor och tung häst räckte det gott med dessa 2 sidokappor för frakturen läkte fint.

Annars precis som ni övriga skriver, hovis satte dit en liten extrabit järn längst bak på skon.

Då får man gratulera. Min fick sin första fraktur i mars och lyckades få en till på samma fot trots ringsko och boxvila. Han står alltså med fraktur nr. 2 nu så jag vill gärna ha alla kappor kvar.

Vad fick du för ordination vad gäller vila/rörlighet?

Min stod 6 v på vila i pyttehage därefter fortsatt vila i hage samt 10 min promenad/dag i 2 v som utökades till 20 min promenad i ytterligare 2 v och efter röntgen började vi skritta korta rundor på plant underlag men fortfarande boxvila (hagvila 4 x 5m). :eek:
Rörelse spelar ju roll för blodgenomströmningen och därmed även läkningsprocessen.

Lycka till i alla fall

Min häst blev oxå rekomenderad ringsko med SULA efter problem med hovledsinflammationer. Detta istället för PG-beslag eftersom det blir billigare med ringskor, men med en sula ska det ha ungefär liknande effekt som PG (stabilitet med svikt). Hovslagaren tog väl ungefär en hundralapp extra för att svetsa till dem till ringskor om jag inte minns helt fel(sen får man ju betala för sulorna oxå om man ska ha det).
Min andra kuse vred till hoven konstigt i hagen och fick en hovbensreaktion, hon gick med hovgips en månad & sedan skulle hon ha ringsko med sidokappor första skoningen(för att hoven skulle röra sig så lite som möjligt för att påskynda läkningen) . På denna hästen fick det fungera som ett sjukbeslag. Nu går hon med vanliga dojor.

Det är mina ringskoerfarenheter. Kan tillägga att häst nr 1 är triangelmärkt nu. Hon gick väl ungefär 3 skoningar med ringsko och sula, men eftersom det inte hjälpte så har hon vanliga skor med sula bara nu. (hon promenadrids bara).

Tror säkert att det kan fungera bra på vissa hästar, sa veterinären inte att du skulle ha sulor oxå, eller räckte det med ringsko?
(antar att du varit på MK och det var där jag fick rådet ringsko+sula istället för PG...)
MVH /Erica

MK stämmer bra det! De verkar vara väldigt glada i ringskor där. Var och varannan häst verkar bli rekommenderade att sko med ringskor just. Är de verkligen så bra...?! De sa ingenting om sulor dock.

Det är så svårt att veta hur man ska göra alla säger olika, även veterinärerna har ju olika åsikt om vad som är bäst. Provar nog ringskor ett tag så får vi se, jag är inte helt övertygad om att det kommer lösa problemet.

Min förra foderhäst fick oxå rekomendationen ringskor på MK (vet ej om han har det nu men dom tyckte det iaf) Han hade "sudd på röntgen" på strålbenen och lite hovbroskförbening båda fram

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 385
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 339
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka