Ringormvaccin mot eksem??

M

Maxmax

Jag har hört att en vet. i Halland använder sig att ringormsvaccin på eksem hästar och att dom hästarna blir av med eksemet. :smirk:
Är det någon som har hört tals om det och kanske själv använt det på sin häst??
Om ni har det berätta vad ni fick för resultat och vart ni bor. Har er häst mycket eksem?
Låter som en vettig sak att prova om det funkar!

Sv: Ringormvaccin mot eksem??

Verkar inte som om det är några som har hört talas om det här, eller har jag fel???

Aldrig hört talas om. Förstår inte hur vaccin mot en svampsjukdom skulle kunna minska en allergisk reaktion. Däremot kan man ge ringormsvaccin under pågående utbrott (av just ringorm) och lindra sjukdomsförloppet.

Kanske någon annan vet!?

jag hörde talas om det oxå för 2 år sedan. vissa hästar hade visst hjälp av det, andra inte. den häst jag stötte på hade det inte hjälpt alls.

hade en exem ponny för några år sedan (ganska svår exem) det som hjälpte honom att "hålla sig hel" va exemtäcke, teldanex som vet. skrev ut och regelbundna bad men ett schampo som vet. rek. (kommer inte ihåg namnet)

Jo, det stämmer! det är förresten inte bara en veterinär som testar det här nere .

Man ska först ge en spruta innan "eksemperioden" startar, och sedan fylla på det med jämna mellanrum(kommer inte ihåg hur ofta).

En del hästar har blivit helt symtomsfria-andra "endast" blivit bättre.

Jag har bara hört talas om en ponny som inte hade någon lindring alls av vaccinet. Men iofs bodde dom i värsta "knotthålet".

Det var en ren tillfällighet att en veterinär kom på detta.
Han skulle vaccinera en tävlingsponny "akut" efter att den stått jämte en ringormsangripen ponny över en helg.
Ägarna märkte ganska omgående att hästens kliande minskade rejält efter behandlingen,tog upp det med veterinären och fortsatte att spruta den hela den sommaren- den ponnyn kliar sig ingenting än i denna dag!

Ancan: du sa att man ska ge en spruta innan det bryter ut sen fylla på. Det låter som det skulle kunna bli en dyr historia, vet du vad det kostar??

Hillevi: Teldanex vad är det och vad kostar det? Hur används det?

Tack för svaren. Hoppas det är fler som vet något om det här! Finns det möjligen någon vet. här som skulle kunna svara kanske?

Aldrig hört talas om. Förstår inte hur vaccin mot en svampsjukdom skulle kunna minska en allergisk reaktion. Däremot kan man ge ringormsvaccin under pågående utbrott (av just ringorm) och lindra sjukdomsförloppet.

Kanske någon annan vet!?

Teoretiskt kan vaccinationer, väldigt förenklat, få immunförsvaret att flytta koncentrationen från ett allergen till ngt annat. Det är ett invecklad samspel mellan s k Thjälpar 1 och 2 celler och reglerande celler.

I praktiken fungerar det inte så ofta. Dock inte alls omöjligt att det kan fungera på enstaka eksemhästar liksom det tycks göra med enstaka människor i enstaka humana studier (dock inte ringormsvaccin på dem vad jag vet utan annat).

Har inte sett ngn häststudie på ringormsvaccin, skulle dock kunna finnas från Tyskland. Däremot undersökte Geiben 2003 om ett annat vaccin, ngt i stil med fårpoxvirus (?), kunde minska hästars sommareksem. Det kunde det inte.

HH

teldanex är en antihistamin tablett som även människor kan få mot exem/klåda. kommer inte ihåg priset, men därimot att det va billigt.

vet. skrev ut det på recept, och det hjälpte mkt. bra mot klådan. han fick några tabletter varje dag och det påverkade inte heller hästen negativt (inga biverkningar) och han reds och tävlades som vanligt.

Det finns troligen ingen studie på det hela, pga att det endast är 3 sommrar sedan de "upptäckte" effekten.

Jag känner mkt hästfolk, samt två av dessa veterinärer, och ungefär en fjärdedel av hästarna har blivit MKT bättre, ungefär hälften har fått rejäl lindring och resten har inte märkt ngn direkt skillnad.

Föreslå vettarna att göra en studie nästa säsong. Hälften får vaccinet, hälften får koksalt. Då vet vi säkrare sen. HH

Men om man vill låta prova detta på sin eksem häst.Kan man då utan risk ringa sin lokala veterinär och be dom spruta hästen mot ringorm och hänvisa till denna nyuppfunna studie/test?Eller man blir idiot förklarad??:D

Min gamling har grav eksem och jag skulle ju bara bli glad om han kunde få lindring av detta. Men också vara beredd på att ingen effekt blir.
Finns det någonstans man kan ta del av dessa studie??

prata med din veterinär-han kanske har hört talas om 2studien" som pågår...

eller ring upp ngn veterinärstation i Halland och be om numret till ngn av dem som praktiserar det hela, så kan de kanske samarbeta med din lokala veterinär...

Ingen som vet om man testar detta i Södermanland/Västmanand?

Hmmm.... Verkar inte som det är så många som vet något om det här???

***putt***
Finns det verkligen inte någon som vet något om det här???
Någon som kan berätta om ringormsvaccin då??

Vad jag har förstått så handlar det om tre vetrinärer,stationerade i Halland och nordvästra Skåne

Det har använts i Tyskland sedan 1999 som hjälpmedel mot eksem och naturligtvis det som det är menat för dvs ringorm. När dom använder dett mot eksem så ges dubbel dos i vissa intervaller, har en del biverkningar :( Heter Insol Dermatophyton.
Finns mer info på tyska sidor.

Hittade denna gamla tråd

Är det nån som kan länka till dom tyska sidorna?

//Zini

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: super
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka