Ringormsvaccin

B

Bella_Bus

Någon som har sin häst vaccinerad mot ringorm? Hur tycker ni att det har fungerat?

Alla stallets hästar är vaccinerade mot det. Även min häst, men hon fick en stor bula på halsen, ungefär stor som en halv melon och fick gå på antiinflammatoriskt och antibiotika i 5dagar och då gick det över.

Berätta gärna om era erfarenheter!

Sv: Ringormsvaccin

Är det verkligen så att det inte finns NÅGON här inne som har vaccinerat mot ringorm? :O
Är vi så ovanliga i vårat stall...... :|

Kan berätta att för 2 år sedan tvångsvaccinerades av (hysterisk stallinnehavare)alla hästar i minst 2 stora stall . Fösta sprutan gick bra med vid andra sprutan insjuknade typ alla i feber, frossa, håglöshet,svullnader vid stickområdet en del stora som dubbla handflator, en fick åka akut till Strömsholm...
Alltså de blev sjukare av vaccinet än av själva ringormen, dessutom måste du ju göra om samma procerdur var 9onde månad...
Tror du dom gjorde det?? Nä, hysterin hade lagt sig tydligen...:angel:
Vi var 2 eller 3 som vägrade vaccinera och det är jag glad för idag...
med hot om att om häste fick ringorm så fick jag komma ut och hantera hästen själv... Han fick aldrig ringorm för det hade han redan haft är jag nästan säker på.

Jag gav min häst de två första sprutorna i samband med ett ringormsutbrott.
Alla hästar i stallet fick de två första sprutorna, hur många som valde att fortsätta vet jag inte. Ingen böev sjuk vad jag kan komma ihåg.

Trodde att de va ett angrepp dom kunde få många ggr men ja kanske har fel??

dom utvecklar en viss immunitet, sen finns massa olika stammar, och unghästar är i regel känsligare, jag hade en åring som fick ringorm för många år sedan, mina äldre hästar har adrig fått något, inte ens när vi fick in det i stallet och grannhästen hade men jag tror det är olika motståndskraft hos olika individer.

Har hört en precis likadan historia ang. vaccin mot ringorm. Alla hästarna blev sjuka i feber..

Jag har ingen egen erfarenhet men min vetrinär sa sist han var här och gav min influensavaccin att han starkt avrådde från ringormsvaccinet pga biverkningarna.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 206
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
850
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024