R

real_cowgirl

Hur smittas hästar av ringorm? och på hur långt håll kan det smittas vidare till andra hästar?
 
Sv: Ringorm?

Hej!

Det smittas via direkt kontakt och indirekt kontakt och smittas lätt. Alltså, det smittas när man tar på hästen och sedan klappar en annan, all utrustning och redskap som används till hästen smittar, dina kläder som du haft på dig när du klappar hästen etc. Men det är inte luftburet.

Smittan kan föras över till andra djur och människor.

Någon mer kanske kan fylla på det jag har glömt.
 
Sv: Ringorm?

okej, för det är en i samma by som mig som har fått ringorm och jag ville bara kolla om det fanns någon risk för mina hästar att bli smittade...
 
Sv: Ringorm?

Det däringe är inget trevligt alls. Det kan vare kvar ringorm i ena ladugård i 10 år och ligge och vänte.
 
Sv: Ringorm?

okej, men de kan alltså också smittas via andra djur?
 
Sv: Ringorm?

japp. det är jätte smittsamt. men alla individer är inte mottagliga.
 
Sv: Ringorm?

okej, så om det är hästar som har ringorm som står ca. 2 km från mig kan det finnas någon risk då?
 
Sv: Ringorm?

fick reda på att vi haft ringorm i ladugården nu i ca 1 års tid, utan att pappa talat om det!! han trodde inte att det smittade till hästar :crazy:

Men det konstiga är att mina hästar inte drabbats. pappa har ibland släppt ut o tagit in dom så på så sätt borde de ju blivit smittade. Den ena har jag tom klippt med samma maskin de använder till korna. Dock inte samma blad. De har gått i hagarna bredvid
varandra förra sommaren också :confused:
 
Sv: Ringorm?

Om du lånar saker av dem, hästarna hälsar, eller de klappar på dina hästar. Det smittar inte via luften
 
Sv: Ringorm?

okej, då behöver jag nog inte vara så preciellt orolig då... men försiktig kommer jag nog vara hela tiden....
 
Sv: Ringorm?

Men hur lång tid tar det från att hästen är fri från ringormen (synligt) tills att den är helt fri från ringorm?
 
Sv: Ringorm?

Vet inte, men vill fylla på med att det är anmälningsplikt på ringorm i Sverige. Karantän ska gälla för stallet som har det.
 
Sv: Ringorm?

Något som fungerar jättebra för att få bort ringorm är Greens liniment. Vet inte varför, men tipset kommer från en fd vet.assistent. Alkohol i Greens?? Fungerar i alla fall.
 
Sv: Ringorm?

efter vad min vet. sagt så smittar det inte längre när det inte syns/är läkt.
 
Sv: Ringorm?

hillevie skrev:
efter vad min vet. sagt så smittar det inte längre när det inte syns/är läkt.

Okej, då får man lita på honom/henne då... men nu har det gått ett tag sedan det försvann (synligt) från "grannens" hästar så det ska nog i så fall vara lungt nu! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Bapelsin
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 517
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp