C

chelsea

Efter att ha haft en häst på prov från en hästhandlare kan vi nu konstatera att vi har fått ringorm. Jippi!
Av veterenären fick vi rådet att tvätta utslagen (och oss själva) med Vircon S vilket verkara skynda läkandet. Två av våra sju hästar är hittills drabbade. Har endast utslag på mulen.
Önskar veta mer om sjukdomen. Hantering? Behandling?Smittorisk, för djur och människor? Tidsaspekt? Vore mycket intressant att höra om andras erfarenheter. Känner mig pestsmittad! :confused:

Jag har ringorm!

Antagligen kan jag fått det av häst, men jag vet inte.

Var noga med att tvätta dig efter varje gång du varit hos hästen som blivit smittad. Jag använder Lamisil till mig själv, för ringorm är en svampsjukdom. En i mitt stall hade en ponny som hade ringorm och hon använde även Tee three oil som hon blandade med något, kommer inte ihåg vad.

Vad jag minns så smittar det om dom tagit på samma stolpe, så kan dom gå i olika hagar o ha dom andra isolerade från dom friska?

Ringorm tar långtid att få bort, enligt min vet och läkare. Jag har mitt på halsen, ser ut som ett sugmärke. När jag jobbar får jag ha polotröjor så att det inte syns för mycket, lite pinsamt! :o

Kram Favina :bump:

Det finns en hel del trådar om ringorm, använd sökfunktionen så hittar du dem säkert!

Vet hur det känns :) Det är inget som är farligt, men väldigt smittsamt. Borsta inte hästen, för då kan det sprida sig i huden. tvätta med virkon s, kan även använda jodopax. Min ena fick det på hingstbetet, ingen annan i stallet blev smittad, inte ens närmsta grannen. Tog ca en månad från upptäckt tills pälsen började växa ut igen. :) jag trodde inte att ringorm på häst smittade människor, men jag är osäker. Sen tror jag om jag inte minns fel (då får någon rätta mig) att hästarna i viss mån blir immuna mot det en period efteråt. Det står jättebra i apotekets "hälsoråd för häst" kortfattad information om behandling och symptom

Tack för svaren! Skall söka mer information. Kliar det eller gör ont? :confused: Intressarad att höra fler erfarenhater. Särskilt gällande tidsaspekten.

Ringorm ar inte roligt att ha i stallet....eller sjalv!!

Jag fick radet av en gammal hastkvinna att anvanda kram som man har till svamp i underlivet pa hasten. Tex Pevaryl.
Det funkade pa en hast som vi hade med ringorm. Det tog ca 1 vecka fran forsta appliceringen, tills haret borjade vaxa, vilket ar otroligt snabbt.

Nagon annan gang, pa en annan hast, anvande vi nagot medel vi fatt av veterinaren, men da tog det ca 4 veckor.

Forsok ha de andra hastarna sa langt ifran den infekterade hasten som mojligt, da det smittar mycket latt!!

I Ridsport nr 23 (senaste?) står en utförlig artikel om just ringorm. Det står också att det numera finns vaccin och att det hjälper även redan smittade hästar! :)
Så hör med din veterinär om h_n kan skriva ut!
/P

Liknande trådar

Hästvård Har aldrig varit drabbad förr så noll erfarenhet. Men nya fröken kom med en hårlös fläck som de inte ens brydde sig om på vetbes. Den...
2
Svar
31
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka