limpan

Trådstartare
huden har fått ringorm, har katt o häst, kan dessa smittas? detta måste uppkommit senaste dagarna, såg idag att hon kliade/bet men reagerade inte mer på det, men såg nu på kvällen, fyra ringar på ena sidan, och nån på mage/bröst.

Smörjer med pevaryl.

Sv: ringorm

googlade lite, och verkar som man måste sanera djurets miljö, hur man nu sanerar flera stall, trädgård,bilar,hus mm.. två i familjen hade ringorm för några månader sen, dock försvann det fort med behandling.

googlade lite, och verkar som man måste sanera djurets miljö, hur man nu sanerar flera stall, trädgård,bilar,hus mm.. två i familjen hade ringorm för några månader sen, dock försvann det fort med behandling.

läser också att nån påstår att man inte behöver sanera, utan behandlar man djuret ska det räcka.

hasten absolut. Du med.

Tvatta allt. Hela tiden, hall hunden undan fran hastarna.

Desinfencera.

Jobbade i stallar dar ena stallet hade det, andra inte.
Kladde av oss utanfor huset, slangde det i plastpasar och sen raka vagen i tvattmaskinen utan att passera ga. Tvatta stovlarna innan man gick in, innan man gick ut, och sen en tredje gang.

virkon har jag for mig vi anvande mest for att halla smittan i ena stallet och inte i andra.

Le och se glad ut... typ.. lol.. det blir ett jakla tvattande ett tag.

Ringorm är ju en svampinfektion så alla levande ting kan smittas. Däremot tycker jag väl inte att man behöver sanera allting, det räcker med att behandla djuret och hålla koll på dig själv och allt annat levande. Men eftersom det är en svamp så överlever den inte utan en "värd", ringorm är lite av en parasit på det viset, utan att vara en parasit. Den sitter inte kvar i väggar och golv.

Ni har säkert fått salva redan, men det absolut bästa mot ringorm kom jag fram till var Pevaryl.

mjoda... ringorms sporer kan overleva ratt lange, men risken att dom gor det i torr inomhus miljo ar ganska liten...

Saxat fran SVA "Trichophyton verrucosum (en aerob dermatofyt tillhörande mögelsvamparna). Svampsporer kan överleva många år i miljön, till exempel byggnader och träinredning, och speciellt i kall och fuktig inomhusmiljö."

Hence den ganska extrema saneringen nar vi hade det i ena stallet. Jag hade nojet att ha jouren dom veckorna :yuck:

Ringorm är otroligt ovanligt på hund i Sverige! Oftast är det vanliga bakterier eller annat som orsakar hundens symtom. Har ni konstaterat ringorm hos vet med hjälp av en odling?

Helt onödigt att dra igång saneringsåtgärder om hunden inte har ringorm. Har den ringorm behövs förutom sanering behandling med itrafungol, ett väldigt dyrt läkemedel men som är det som har bäst effekt (endast sanering hjälper alltså inte). man måste även provta katten då det oftast är de som smittar andra djur och människor i hushållet. Ringorm är alltså inget man behandlar själv utan man går till veterinären och får hjälp.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka