Ketrawzc

Trådstartare
Har läst i gamla trådar men inte hittat något svar..

Vi har fått ringorm i stallet, från början var det endast i ridskolestallet men har nu även spritt sig ut till privatstallet.
Vissa hästar, bla. min har haft täcke på sig, och dessa kommer såklar behöva tvättas, måste dem då tvättas i 60 grader eller finns det ngt speciellt tvättmedel? Funkar det att tvätta i 60 grade annars, eller ska man bara spraya på Virkon?

Hur lång tid brukar det ta för ringormen att försvinna? Vi har ca 20 hästar och alla som har fått det behandlas. Just nu är det 6 hästar som har utslag.

Sv: Ringorm

När vårat stall fick ringorm, sa våran vet at tvätta alla borstar i jodosan upplösning och lägga blöt täcken över natten i virkon upplösning över natten, sen tvätta dom i maskin på 60 grader...

Men klarar täckena att bli tvättade i 60 grader då? Lika schabraken? Det är ju såklart inte skrottäckena som blivit använda, så det krymper inte, eller tappar färg?

De flesta saker går att tvätta i högre gradantal än vad som står, dock inte specialtemperaturer ( 30 grader) eller specialmaterial. Vad består ett täcke av..bomull för det mesta. Läs på tvättrådet vad som rekomenderas...annars får du väl tvätta för hand i någon lösning. Jag har alltid tvättat shabrak/voljockar mm i 60 trots det kansek står 40 grader.

Det kan vara en bra ide att bada ALLA hästar i hela stallet även de utan symptom om det är så att smittan bara går runt och ni inte lyckas få stopp på den. Dock verkar det inte som att hästar utan symptom behöver lika många bad som de med ringorm för att slippa bli smittade.

Det går utmärkt att bada hästarna i virkon, om veterinären nu inte redan talat om det. (man behöver mao inte imaverol? eller vad den nu heter)

Räkna med en MINST en månad minst 4 bad med fem dars mellanrum? om jag minns rätt. Innan ni är av med smittan.

När vi hade ringorm i mitt stall senast var vi smått fanatiska med sprit och virkon och ändå tog det typ 2 månader.. för vi fick rundgång.
Vi blötte ner hästarna med virkonlösning och lät det sitta kvar... Kanske inte det bästa med tanke på huden men hästarna verkade klara det finfint.

Ha gummihandskar när ni badar hästarna händerna blir inte så mysiga annars, huden liksom löser upp sig och fingrarna klistar sedan ihop sig i tv-soffan på kvällen... :crazy:

Oj! Ja det verkar som om det verkar ge med sig nu, de drabbade hästarna badas mycket och går ensama, så spridningen har minskat av. Det är ju svårt när det är en ridskola med begränsade hagar, vissa hästar måste gå med varandra..

Bara att hoppas att det släpper nu, och som du sagt, hästarna kan ju bära på det utan att det slår ut på dme, men smittar andra. Jag är glad sålänge min håller sig frisk, men för säkerhets skull ska allt tvättas, detta gäller alla hästar på anläggningen tror jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: MissFideli
·
Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 740
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Är det någon som har fått penicillin till hästar med regnskållor? För att göra en lång historia kort så har jag två hästar som fått...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Kickilu
·
Skola & Jobb Jag får utslag på benen av mina arbetsbyxor (alltså byxorna som hör till jobbuniformen). Känns som jag testat det jag kan, att ha egna...
2
Svar
22
· Visningar
2 602
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka